چگونه از شر چربی پوست خلاص شویم؟
کد خبر: ۲۳۰۱۲۴
تاریخ انتشار: 2021 December 04    -    ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
پوست چرب زمانی اتفاق می‌افتد که غدد پوست شما سبوم بیش از حد تولید می‌کنند. سبوم ماده‌ای چرب است که از غدد سباسه یا غدد چربی پوست خارج شود و وظیفه آن هیدراته کردن و محافظت از پوست است. این چربی اضافی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند، ظاهری براق به پوست دهد و حتی منجر به آکنه شود.

مدیران گروه‌های واتساپی در عربستان بر لبه تیزی راه می‌رونداختصاصی تابناک باتو ــ پوست چرب زمانی اتفاق می‌افتد که غدد پوست شما سبوم بیش از حد تولید می‌کنند. سبوم ماده‌ای چرب است که از غدد سباسه یا غدد چربی پوست خارج شود و وظیفه آن هیدراته کردن و محافظت از پوست است. این چربی اضافی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند، ظاهری براق به پوست دهد و حتی منجر به آکنه شود. با ما همراه باشید تا با ۴ راه ساده و موثر برای پاکسازی پوست چرب بیشتر آشنا شویم.

چگونه از شر چربی پوست خلاص شویم؟

۱. صورت خود را بشویید.

شستن مکرر صورت بسیار مهم است؛ زیرا شستن پوست در پاک کردن هرگونه آلودگی یا روغنی که سبب انسداد منافذ صورت شما شده است می‌تواند بسیار موثر باشد. باید دانست که هرگونه تجمع آلودگی و چربی بیش از حد در پوست می‌تواند منجر به آکنه شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که صورت خود را دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار قبل از رفتن به رختخواب بشویید. آکادمی پوست آمریکا (AAD) نیز شستن صورت را پس از ورزش توصیه می‌کند.

چگونه از شر چربی پوست خلاص شویم؟
دکتر دبرا جلیمن، متخصص پوست در نیویورک، می‌گوید: «حتی اگر شب صورت خود را شسته‌اید و تمام آرایش خود را پاک کرده‌اید، صبح‌ها نیز صورت خود را بشویید». این به این دلیل است که هنگام خواب، باکتری‌ها و چربی‌های ناخواسته روی پوست شما تجمع می‌کنند.
اگر پوست چرب دارید، ممکن است وسوسه شوید که از یک شوینده صورت بسیار قوی استفاده کنید، اما استفاده از محصولی که چربی پوست را بیش از حد از بین می‌برد، در واقع می‌تواند پوست شما را برای تولید چربی اضافی تحریک کند. AAD توصیه می‌کند از هرگونه پاک کننده حاوی الکل برای تمیز کردن پوست خود خودداری کنید. در عوض، باید از محصولی استفاده کنید که چربی را تا حد ملایمی از پوست شما پاک می‌کنند. از این رو ترجیحا از پاک کننده‌های کف کننده مانند Cetaphil استفاده کنید. شوینده‌های کف دار می‌توانند به نسبت سایر شوینده‌های صورت دیگر موثر‌تر واقع شوند، زیرا برای از بین بردن چربی در منافذ به صورت عمیقتری نفوذ می‌کنند.

۲. از مرطوب کننده استفاده کنید.

چگونه از شر چربی پوست خلاص شویم؟

افرادی که پوست چرب دارند باید مکرراً پوست خود را هیدراته نگه دارند. جلیمان می‌گوید: «عدم استفاده از مرطوب‌کننده برای افرادی که پوست چرب دارند می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.» وقتی از مرطوب کننده استفاده نکنید، پوست شما سعی می‌کند تا رطوبت از دست رفته را جبران و حتی چربی بیشتری تولید کند.
بنابراین، مرطوب کردن روزانه پوست با مرطوب کننده‌های مناسب می‌تواند به حفظ تعادل پوست چرب کمک کند. به منظور مرطوب کردن و هیدارته کردن پوست صورت، محصولی را انتخاب کنید که غیر کومدون زا یا غیر آکنه زا باشد؛ به این معنی که این محصول می‌بایست فاقد هرگونه چربی، موم یا وازلینی باشد که منافذ پوست را مسدود کند و پوست چرب را بدتر کند.

۳. رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

سلامت پوست تحت تأثیرعوامل زیادی قراردارد که یکی از این عوامل رژیم غذایی است. جلیمان می‌گوید: «رژیم غذایی نامناسب، خوردن بیش از حد شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند باعث تشدید چربی پوست شود.» خوردن غذا‌های شیرین سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد و سپس بدن را به ترشح بیشتر هورمون انسولین ترغیب می‌کند. یکی از عوارض جانبی افزایش این هورمون، تولید چربی روی پوست شما است.
برای داشتن یک رژیم غذایی سازگارتر با پوست، کارشناسان توصیه می‌کنند نان سفید را با غلات کامل جایگزین کنید و غذا‌های فرآوری شده را نیز حذف کنید.
مطالعات همچنین نشان داده اند که خوردن لبنیات می‌تواند شانس ابتلا به آکنه را افزایش دهد. محققان بر این باورند که ارتباط مصرف لبنیات با تشدید آکنه به دلیل وجود هورمون‌های رشد در محصولاتی همچون شیر است که این هورمون می‌تواند در برخی موارد تاثیراتی همچون هورمون انسولین بر روی پوست شما داشته باشد.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که اجتناب از شیر بدون چربی ممکن است گامی مفید به سمت سلامت پوست باشد، زیرا شیر بدون چربی حاوی سطوح بالاتری از هورمون‌های رشد نسبت به محصولات لبنی چرب است.

۴. روش‌های کنترل بارداری را امتحان کنید.

روش‌های کنترل بارداری، مانند قرص، می‌تواند به درمان آکنه کمک کند. هورمون‌های بدن از جمله هورمون‌های جنسی مانند استروژن و آندروژن تاثیر زیادی بر ظاهر پوست شما دارند. قرص‌های ضد بارداری به طور کلی حاوی استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها، چرخه قاعدگی شما را تنظیم می‌کنند و همچنین سطح آندروژن بدن را کاهش می‌دهند.
از آنجایی که آندروژن‌ها به ایجاد پوست چرب و آکنه کمک می‌کنند، پزشکان اغلب برای زنان، قرص‌های جلوگیری از بارداری تجویز می‌کنند تا به کنترل این شرایط کمک کنند. یک بررسی در سال ۲۰۱۸ از چندین مطالعه در مورد کنترل بارداری و آکنه نشان داد که تقریباً نیمی از بیمارانی که شروع به مصرف دارو‌های ضد بارداری می‌کنند، شاهد بهبود آکنه خود خواهند بود.

منبع:insider.com

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار