محیط زیست: در پنج شهر مازوت می‌سوزانند
کد خبر: ۲۳۰۰۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در حال حاضر از مازوت در نیروگاه‌های مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه استفاده می‌شود.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در حال حاضر از مازوت در نیروگاه‌های مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه استفاده می‌شود.

«داریوش گل علیزاده»، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به این سوال که آیا امسال با تعداد روزهای ناسالم بیشتری مواجه هستیم، گفت: تعداد روزهای ناسالم بیشتر تابع شرایط جوی است، برای مثال در سال ۹۷ در مقایسه با چند سال اخیر سال بسیار خوبی بود، به این دلیل که پایداری هوا نداشتیم، باد خیلی خوبی می‌وزید و به طور کلی شرایط جوی بسیار خوبی وجود داشت. برای همین تعداد روزهای ناسالم آن کمتر بود. در حالی که انتشار آلاینده‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال قبل آن کمتر نبود.

وی افزود: بنابراین این معیار، بیشتر تابع شرایط جوی، وارونگی هوا و همینطور دماست که می‌تواند منجر به انباشت آلاینده‌ها شود و شاخص آلودگی هوای ما را بالا ببرد. بنابراین این مسئله را نمی‌توان این گونه تفسیر کرد که ما خیلی خوب در یک سال کار کرده‌ایم و احتمال دارد که در یک سال دیگری به قدری سکون هوا داشته باشیم که اکثر روزهای نیمه دوم سال در شرایط ناسالم قرار بگیرد و یا برعکس، علیرغم اینکه این آلایندگی‌ها هر روز انتشار پیدا می‌کند، ممکن است وزش باد به قدری خوب باشد که آلایندگی ایجاد نشود و حتی در شرایط پاک نیز قرار بگیریم. بنابراین تعداد روزهای ناسالم شاخص درستی برای سنجش عملکرد در حوزه آلودگی هوا نیست.

گل علیزاده افزود: اما اگر بر اساس عدد و رقم بخواهیم صحبت کنیم، در مجموع، از اول سال تا این تاریخ نسبت به شرایط مشابه سال قبل شرایط بهتر بوده است اما بنابر این مقیاس نمی‌توان گفت آلاینده‌ها کمتر یا بیشتر منتشر شده است.

گل‌علی‌زاده در ارتباط با دلایل اینکه تعداد شهرهای آلوده در این مقایسه با چندسال گذشته بیشتر شده اند، گفت: ما در شرایط تغییر اقلیمی هستیم، در حال حاضر شرایط جوی مناسبی نداریم و بارگذاری‌های غیر متعارف و نامتوازن بسیاری در شهرها به ویژه شهرهای صنعتی انجام داده ایم. اگر منابع آلاینده‌ها هم حدود مجاز را رعایت کنند و به اندازه استاندارد آلایندگی تولید کنند، با توجه به اثرات تجمع در شهرها، در شرایط جوی سکون هوا با انباشت آلاینده‌ها مواجه می‌شویم. خودروها در حال حاضر در شهرهای آلوده بسیار فرسوده هستند. این موضوع خودش را در کلان شهرها بیشتر نشان می‌دهد، زیرا در کلانشهرها جمعیت، مصرف انرژی، خودروها و ترافیک بیشتری وجود دارد.

او در ادامه گفت: برای مثال در عسلویه و ماهشهر با آلودگی هوا مواجه هستیم. در استان تهران نیز در پاکدشت حدود سه تا چهار شهرک صنعتی وجود دارد، در اسلامشهر، قلعه حسن خان، قرچک و شهرری با تمرکز و تعدد واحدهای صنعتی مواجه هستیم.

گل علی زاده با بیان اینکه در کلان شهر اصفهان، کرج، تهران و شازند مازوت سوزی نداشتیم، گفت: در مقاطعی از سال‌های گذشته ممکن بود سیمان فیروزکوه به دلیل کمبود گاز، مازوت سوزی انجام دهد، اما شرایط تهویه هوا به گونه‌ای بود که شهر را آلوده نمی‌کرد. ما مخالف مصرف سوخت غیر استاندارد بدون سیستم‌های کنترلی هستیم. اما اگر در شرایط خاصی قرار گرفتیم که مجبور بودیم انتخاب کنیم می‌گوییم شهرهایی که آلودگی هوا دارند به هیچ وجه از سوخت‌های مایع پر گوگرد استفاده نکنند.

او در ارتباط با وضعیت استفاده از گازوئیل از در استان تهران گفت: در حال حاضر در استان تهران تقریباً همه جایگاه‌های سوخت، سوخت یورو ۴ توزیع می‌کنند و کیفیت نسبت به گذشته بهتر شده است.

گل علیزاده گفت: در حال حاضر از مازوت در نیروگاه‌های مشهد، اهواز، کرمان، ایرانشهر و بیستون در کرمانشاه استفاده می‌شود. نیروگاه‌ها بخاری که از نوع نیروگاه حرارتی هستند، قابلیت مازوت سوزی دارند. از ۱۶ نیروگاه بخاری که در کشور فعال هستند، غیر از پنج نیروگاه موجود در کلانشهرهای تهران، کرج شازند و اصفهان، بقیه مازوت را به صورت تلفیقی با گاز و گازوئیل می‌سوزانند، منتها سازمان حفاظت محیط زیست مخالف سوزاندن مازوت است. مازوت تولیدی کشور ما ۳ تا ۴ درصد حجم وزنش گوگرد دارد.

او درباره این که آیا اقداماتی برای استفاده از مازوت کم گوگرد از سوی برخی صنایع صورت گرفته است گفت: همه مازوت‌های ما پر گوگرد است. باید این مازوت‌ها را سولفورزدایی کنند که هزینه‌های آن بالا می‌رود و در تعرفه ها تاثیر می‌گذارد. راه دیگر این است که نیروگاه‌ها مازوت بسوزانند اما مانند تمام دنیا، سیستم‌های کنترلی نصب کنند. حتی زغال سنگ هم بسوزانند شما چیزی مشاهده نمی‌کنید به این دلیل که سیستم‌های کنترلی دارند و جلوی آلودگی را می‌گیرند.

گل علی زاده گفت: در حال حاضر وقتی اکثر مصاحبه را نگاه می‌کنید، می‌گویند آلودگی هوای تهران به خاطر مازوت سوزی است، اما اصلاً ربطی به این موضوع ندارد.

او درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه گفت: در ارتباط با واحدهایی که مازوت سوزی می‌کنند، دو کار انجام می‌دهیم، یکی اینکه در فهرست صنایع آلاینده نام آن‌ها را درج می‌کنیم و دوم اینکه پرونده حقوقی برای آن‌ها از تشکیل می‌دهیم. در این حالت تصمیم گیری در اختیار مراجع قضایی است و از آنجا به بعد سازمان دیگر اختیاری ندارد. لایحه خودش را تقدیم می‌کند و در دادگاه دفاع می‌کند.

گل علی زاده با تایید این مسئله که از سوی سازمان محیط زیست برای واحدهای متخلف مازوت سوز پرونده قضایی تشکیل شده است، گفت: از طرفی نیز گزارش آن را به دولت نیز ارائه می‌دهیم که این مشکلات در حوزه محیط زیست اتفاق افتاده است و وزارتخانه‌ها به تکلیفشان در این حوزه عمل نکرده اند.

او در ارتباط با اخباری مبنی بر مجوزدهی به یک نیروگاه زغال سنگ سوز در شهر طبس گفت: اگر این نیروگاه سیستم‌های کنترلی داشته باشد، سازمان حفاظت محیط زیست به طور کلی مخالف است بطور کلی اجازه نمی‌دهد چنین کاری انجام دهند. ما مجوزی در این زمینه نداده‌ایم و این نیروگاه‌ها باید گزارش ارزیابی‌شان را به سازمان حفاظت محیط زیست تقدیم کنند. مطمئن باشید به نیروگاه زغال سنگ سوز مجوز نمی‌دهیم.

گل علی زاده در انتها تاکید کرد: در حال حاضر همه نیروگاههای مازوت سوز در کشور گاز سوز شده اند، اما در این شرایط که با کمبود گاز مواجه هستیم، به این دلیل که اختلال در شبکه برق ایجاد نشود، از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌شود. وگرنه ما فشار آورده‌ایم و همه نیروگاه‌ها قابلیت گازسوزی را دارند و سوخت دومشان سوخت مایع است که یا نفت و گاز است و یا مازوت در حالی که پیش از این اصلا امکان مصرف گاز را نداشته اند.

ایلنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
0
0
مدارس مشهد بخاطر سطح بالای آلودگی ناشی از مازوت تعطیل شده بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار