تنها خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۱، روز شنبه اتفاق خواهد افتاد
کد خبر: ۲۲۹۸۴۱
تاریخ انتشار: 2021 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
تنها خورشید گرفتگی (کسوف) کامل امسال در این هفته اتفاق خواهد افتاد، اما برای تماشای آن راه درازی را باید پیمود چرا که به گفته‌ی ناسا این رویداد تنها در جنوبگان (قاره‌ای در قطب جنوب) به صورت کامل قابل مشاهده خواهد بود. این خورشید گرفتگی که در روز شنبه ۴ دسامبر (۱۳ آذر) به وقوع خواهد پیوست...

تنها خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۱، روز شنبه اتفاق خواهد افتاد

تنها خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۱، روز شنبه اتفاق خواهد افتاد«تابناک با تو» - تنها خورشید گرفتگی (کسوف) کامل امسال در این هفته اتفاق خواهد افتاد، اما برای تماشای آن راه درازی را باید پیمود چرا که به گفته‌ی ناسا این رویداد تنها در جنوبگان (قاره‌ای در قطب جنوب) به صورت کامل قابل مشاهده خواهد بود.

این خورشید گرفتگی که در روز شنبه ۴ دسامبر (۱۳ آذر) به وقوع خواهد پیوست، در ساعت ۷:۳۳ به وقت گرینویچ برای مشاهده کنندگان در حاشیه‌ی جنوبگان به اوج خود خواهد رسید.

اگرچه اکثر افراد قادر به مشاهده‌ی این رویداد به صورت کامل نخواهند بود، اما سایر افراد در نیمکره‌ی جنوبی ـ از جمله بخش‌هایی از استرالیا، شیلی و نیوزلند ـ خورشیدگرفتگی ناقصی را مشاهده خواهند کرد.

خورشید گرفتگی کامل بعدی تا ۸ آوریل ۲۰۲۴ اتفاق نخواهد افتاد که برعکس این رویداد در بخش‌های گسترده‌ای از کانادا، مکزیک و ایالات متحده قابل مشاهده خواهد بود. گفتنی است خورشید گرفتگی کامل در قرن میلادی کنونی در اروپا رخ نخواهد داد.

تنها خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۱، روز شنبه اتفاق خواهد افتاد

خورشید گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه از بین زمین و خورشید عبور کند و بر روی زمین سایه بیندازد. این پدیده بر اساس مقدار گرفتگی قابل مشاهده، انواع مختلفی دارد.

برای این که خورشید گرفتگی کامل رخ بدهد، زمانی که ماه جلوی خورشید را سد می‌کند، خورشید، ماه و زمین هر سه می‌بایست در یک خط مستقیم قرار بگیرند.

وقتی این پدیده رخ می‌دهد، آسمان تاریک می‌شود، جوری که انگار سحرگاه یا گرگ و میش است. در این مواقع ممکن است تاج خورشیدی، یعنی اتمسفر بیرونی خورشید، نیز پیرامون ماه دیده شود. تاج خورشیدی غالباً به خاطر سطح درخشان خورشید قابل مشاهده نیست.

تنها خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۲۱، روز شنبه اتفاق خواهد افتاد

قاره جنوبگان

زمانی که هر سه این‌ها دقیقاً بر روی یک خط قرار نگیرند، خورشید گرفتگی ناقص رخ می‌دهد. یعنی به نظر می‌رسد بر روی بخشی از خورشید سایه افتاده است.

در وب‌سایت ناسا چنین آمده: «افرادی که در سنت هلن، نامیبیا، لسوتو، آفریقای جنوبی، جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی، جزایر کروزت، جزایر فالکلند، شیلی، نیوزلند و استرالیا هستند، می‌توانند در روز ۴ دسامبر شاهد یک خورشید گرفتگی ناقص باشند.»

ناسا گفته که در اکثر این مکان ها، زمان خورشید گرفتگی ناقص یا نزدیک طلوع خورشید و یا نزدیک غروب خورشید خواهد بود. به همین خاطر اشخاصی که دوست دارند این رویداد را مشاهده کنند باید دید خوبی از افق داشته باشند.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار