آیا سرکه سیب لاغر می‌کند؟!
کد خبر: ۲۲۹۸۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
چند سالی می‌شود که لاغری با سرکه سیب روی زبان‌ها افتاده است. افراد زیادی هستند که از سرکه سیب برای بهبود سلامت خود استفاده می‌کنند. همچنین بعضی از افراد ادعا دارند روش لاغری با سرکه سیب در یک هفته امکان پذیر است! اما سوال اصلی اینجاست که آیا پزشکان، لاغری با سرکه سیب را تایید می‌کنند یا نه؟

آیا سرکه سیب لاغر می‌کند

آیا سرکه سیب لاغر می‌کنداختصاصی «تابناک با تو» - چند سالی می‌شود که لاغری با سرکه سیب روی زبان‌ها افتاده است. افراد زیادی هستند که از سرکه سیب برای بهبود سلامت خود استفاده می‌کنند. همچنین بعضی از افراد ادعا دارند روش لاغری با سرکه سیب در یک هفته امکان پذیر است! اما سوال اصلی اینجاست که آیا پزشکان، لاغری با سرکه سیب را تایید می‌کنند یا نه؟ از کدام روش لاغری با سرکه سیب می‌توان استفاده کرد تا بهترین تاثیر را گرفت؟ تحقیقات نشان داده است که سرکه سیب مزایای بسیاری مانند پایین آوردن قند خون دارد، اما آیا اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی موجب کاهش وزن هم می‌شود؟ در این مقاله به همه‌ی این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در یک فرآیند دو مرحله‌ای درست می‌شود. ابتدا سیب‌ها را خرد یا له کرده و با مخمر ترکیب می‌کنند تا قندشان تبدیل به الکل شود. در مرحله دوم به سیب و مخمر باکتری اضافه می‌کنند تا الکل را به اسید استیک تبدیل کنند. تهیه سرکه سیب به روش سنتی حدود یک ماه طول می‌کشد، اما برخی از تولید کنندگان سرعت این فرایند را بالا می‌برند و حتی آن را به یک روز کاهش می‌دهند. اسید استیک ترکیب اصلی و فعال سرکه سیب است. اسید استیک ترکیبی نارنجی رنگ با طعم ترش و بویی قوی است که حدود ۵ تا ۶ درصد از سرکه سیب را تشکیل می‌دهد و علاوه بر این اسید، سرکه سیب دارای آب و مقداری اسید‌های دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب، حدود ۳ کالری دارد و تقریبا کربوهیدرات هم ندارد. سرکه سیب به علت دارا بودن مواد اسیدی یک گزینه مناسب برای چربی سوزی و لاغری است.

۷ فایده سرکه سیب برای بدن و کاهش وزن

سالیان زیادی است که مردم از سرکه سیب در دارو‌ها و پخت غذا‌ها استفاده می‌کنند. بعضی از افراد معتقدند که این ماده می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را درمان کند. شکی نیست که سرکه سیب فواید زیادی همچون آنتی‌باکتریال و آنتی‎ اکسیدان دارد. با این حال شواهد نشان می‌دهد که سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی از جمله کاهش وزن، کاهش میزان کلسترول، کاهش قند خون و بهبود نشانه‌های دیابت را دارد. لازم به ذکر است تحقیقات کمی درباره فواید سرکه سیب انجام شده و برای اطمینان بیشتر نیاز به تحقیقات زیادتری است.

برخی از فواید سرکه سیب عبارتند از:

۱- باکتری‌های مضر را از بین می‌برد

سرکه می‌تواند عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‎‌ها را از بین ببرد. از همان ابتدا مردم از سرکه سیب برای ضدعفونی کردن، پاکیزگی سطوح، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌کردند. سرکه همچنین یک ماده نگهدارنده مواد غذایی است. مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب از رشد و فساد مواد غذایی در باکتری‌هایی مانند E.coli جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال راهی برای نگهداری مواد غذایی هستید، سرکه سیب انتخاب خوبی است.

۲- به کاهش قند خون و کنترل دیابت کمک می‌کند

به نظر می‌رسد یکی از بهترین فواید سرکه درمان و کنترل دیابت نوع دو است. دیابت نوع دو به دلیل افزایش سطح قند خون به خاطر مقاومت به انسولین و ناتوانی بدن در تولید انسولین ایجاد می‌شود. در هر صورت حتی کسانی که به دیابت مبتلا نیستند، نیز می‌توانند از کنترل و تنظیم قند خون فایده ببرند. در یک مطالعه مشخص شد افراد دیابتی با مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، می‌توانند قند ناشتا و صبح را تا ۴ درصد پایین بیاورند. با این حال باید به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نمی‌توان سرکه سیب را جایگزین دارو‌ها کرد. اگر در حال حاضر از دارو‌های دیابت و کنترل قند خون استفاده می‌کنید، حتما قبل از شروع مصرف سرکه سیب از پزشک خود مشاوره بگیرید.

۳- موجب افزایش احساس سیری می‌شود

بسیاری از تحقیقات نشان دادند که سرکه سیب می‌تواند به افزایش احساس سیری کمک کند. این امر باعث می‌شود غذای کمتری بخورید و کالری کمتری دریافت کنید. علاوه بر این، یک تحقیق روی ۱۷۵ نفر نشان داد کسانی که اضافه وزن دارند با مصرف روزانه سرکه سیب می‌توانند چربی شکمی و وزن خود را به طور چشمگیری کم کنند. البته به یاد داشته باشید که این تحقیق در سه ماه انجام شده است و به همین دلیل نمی‌شود نتایج بلند مدت را از آن دریافت کرد. اضافه کردن یک نوع ماده غذایی خاص هیچگاه به تنهایی نمی‌تواند منجر به کاهش وزن شود. نوع رژیم غذایی و سبک زندگی شما تاثیر بیشتری روی کاهش وزن در بلند مدت دارد. در کل می‌توان گفت سرکه سیب با کاهش اشتها و افزایش مدت زمان سیری می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مصرف سرکه سیب باعث افزایش احساس سیری در افراد می‌شود که باعث سریعتر آب شدن چربی‌های بدن می‌شود.

آیا سرکه سیب لاغر می‌کند

۴- به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند

سرکه سیب ماده اولیه بسیاری از محصولات مراقبت پوستی است به خصوص محصولاتی که برای خشکی پوست و اگزما تولید می‌شوند. پوست به طور طبیعی کمی اسیدی است. استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی می‌تواند PH طبیعی پوست را متعادل و به بهبود آن کمک کند. از طرف دیگر صابون‌ها و پاک‌کننده‌های قلیایی می‌توانند اگزما را تحریک و علائم را بدتر کنند. سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌باکتریال به پیشگیری از عفونت‌های پوستی مربوط به اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی کمک می‌کند. البته در تحقیقی بر روی ۲۲ نفر نشان داده شد که سرکه سیب نه تنها باعث بهبود اگزما و عفونت نشده، بلکه حساسیت‌های پوستی و خارش نیز ایجاد کرده است؛ بنابراین قبل از استفاده از سرکه سیب برای پوست با افراد متخصص مشورت کنید.

۵- روی چربی بدن تاثیر می‌گذارد

سرکه سیب تاثیر قابل توجهی روی وزن و چربی بدن دارد. در یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای، ۱۴۴ فرد چاق به سه گروه تقسیم شدند که گروه اول هر روز یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، گروه دوم هر روز دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و گروه سوم نیز نوشیدنی شبه دارو استفاده می‌کردند. به این افراد گفته شده بود الکل مصرف نکنند، اما رژیم عادی و فعالیت‌های خود در طول روز را ادامه دهند.

آن‌هایی که روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف می‌کردند این نتایج را بدست آوردند:

کاهش وزن: ۱٫۲ کیلوگرم

کاهش درصد چربی بدن: ۰٫۷ درصد

کاهش سایز میان تنه: ۱٫۴ سانتی متر

کاهش تری‌گلیسیرید: ۲۶ درصد

و نتایج کسانی که روزانه دو قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف کردند به شرح زیر بود:

کاهش وزن: ۱٫۷ کیلوگرم

کاهش درصد چربی بدن: ۰٫۹ درصد

کاهش سایز میان تنه: ۱٫۹ سانتی متر

کاهش تری گلیسیرید: ۲۶ درصد

گروه سوم هم کمی به وزن‌شان اضافه شد و سایز میان تنه‌شان افزایش یافت. نتایج این تحقیق نشان داد که اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی به کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن کمک می‌کند، سبب سوزاندن چربی می‌شود و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. این یکی از معدود تحقیقات انجام گرفته با سرکه سیب، روی انسان‌ها بوده است. با این حال که تحقیق وسیع و نتایج دلگرم کننده است، اما باز هم برای تثبیت این نتیجه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۶- بهبود علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

در خانم‌هایی که دچار سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بودند، کسانی که به مدت ۹۰ تا ۱۱۰ روز سرکه سیب استفاده می‌کردند ۵۷ درصد تخمک‌گذاری را از سر گرفتند و دلیلش می‌تواند بهبود حساسیت به انسولین باشد.

۷- کاهش سطح کلسترول سرکه

سیب می‌تواند سطح کلسترول خوب (HDL) بدن را افزایش دهد و موجب کاهش کلسترول بد (LDL) و چربی خون شود.

 

آماده سازی سرکه سیب:

سیب را پوست بکنید وسط آن را در بیاورید و میوه‌ها را تکه تکه کنید. سیب‌ها را در یک ماهی تابه بریزید و آن‌ها را با شکر (حدود ۵۰ گرم به ازای هر کیلو گرم سیب شیرین و ۱۰۰ گرم به ازای هر کیلوگرم سیب ترش) و آب بپوشانید، آب باید بیشتر از ۵ سانت بالای سیب‌ها باشد، اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه بپزد، مخمر را اضافه کنید، برای ۲ هفته ظرف را در مکانی تاریک قرار دهید، هر هفت روز مواد را مخلوط کنید، مایع را پس از ۱۴ روز فیلتر کنید و برای ۲ ماه مواد را در جایی نگه دارید.

پس از آن، سرکه آماده استفاده خواهد بود، فقط باید در ظروف شیشه‌ای نگهداری شود.

آیا سرکه سیب لاغر می‌کند

چگونه می‌توان از سرکه سیب برای کاهش وزن استفاده کرد؟

با استفاده از سرکه سیب، می‌توانید وزن خود را در خانه کم کنید و این موضوع عملاً ثابت شده است، اما شما باید درک کنید که چه میزان از آن را می‌توانید بخورید، قبل یا بعد از وعده‌های غذایی، میزان و چگونگی رقیق شدن، میزان درصد اسیدی را تعیین کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

دستورالعمل‌های ساده ما را دنبال کنید و از اشتباهات کلی اجتناب کنید:

۲ قاشق چای خوری سرکه سیب باید قبل از مصرف در ۳۰۰ میلی لیتر آب رقیق شود، می‌توانید یک قاشق چای خوری عسل هم اضافه کنید و آن را نیم ساعت قبل از غذا بنوشید، دهان خود را بعد از نوشیدن با آب تمیز آبکشی کنید، چون سرکه را از دندان‌ها و لثه‌ها که مینای آن را می‌شکند، پاک می‌کند.

شما باید این نوشیدنی را سه بار در روز مصرف کنید: (صبح با شکم خالی، قبل از ناهار و در شب بنوشید.)

مقدار روزانه نوشیدنی‌ها نباید از یک لیتر بیشتر باشد، سرکه سیب باید بیش از ۶ درصد اسیدیته داشته باشد، از سرکه سیب در پخت و پز، سس سالاد، اجرای محصولات آرایشی، و ... استفاده کنید. مهم است که شما باید قبل از شروع دوره با پزشک خود مشورت کنید و بهتر است بدانید کهاگر از قوانین پیروی کنید، بدون آسیب به سلامتی به نتیجه قابل توجهی دست خواهید یافت.

یک شرط مهم برای این روش از دست دادن وزن با استفاده از مواد طبیعی است، شما می‌توانید سرکه سیب را به شکل کپسول و یا ترکیبی برای کاهش وزن در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها پیدا کنید. این رژیم غذایی ساده است، لازم است که از خوردن غذا‌های ناسالم و تنقلات (شیرینی، آرد، چرب، شور، و محصولات سرخ شده) اجتناب کنید، مصرف کالری را محدود کنید و سرکه سیب و آب را بنوشید، غذا باید براساس کربو هیدرات ها، پروتئین و فیبر پیچیده باشد.

خوردن میوه‌های چربی سوز، مانند گریپ فروت و انجیر برای حفظ رژیم غذایی برای یک ماه مفید خواهد بود. مدت زمان این دوره می‌تواند ۱ تا ۲ ماه باشد، پس لازم است که استراحت کنید، سایز دور کمر شما لاغرتر می‌شود و وزن خود را تا ۳ - ۷ کیلوگرم کم خواهید کرد.

آیا سرکه سیب لاغر می‌کند

نسخه‌ی لاغری راحت و سریع با سرکه سیب:

حالا بیایید در مورد مقدار سرکه برای نوشیدن برای کاهش وزن صحبت کنیم. اگر می‌خواهید برای کاهش وزن یک نوشیدنی آماده کنید، دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب با دمای اتاق اضافه کنید، عسل می‌تواند طعم آن را ملایم‌تر کند. ترکیبی از سودا و سرکه سیب می‌تواند مفید باشد، اما در عین حال باعث خنثی شدن اسیدیته می‌شود. اگر شما عسل و سیر را به نوشیدنی اضافه کنید، مخلوط درمانی خواهید داشت که کاملاً به مبارزه علیه ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و البته به شما کمک می‌کند که وزن خود را هم از دست بدهید.

حالا می‌دانید چگونه می‌توان با سرکه سیب وزن کم کرد؛ به یاد داشته باشید که سرکه سیب می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند، اما درمان اصلی نخواهد بود. شما باید درک کنید که بدون داشتن تغذیه مناسب و تمرینات فیزیکی، به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. بسیاری از داستان‌های واقعی اثبات کرده اند که فرآیند کاهش وزن سالم یک کار بزرگ است، بنابراین باید سخت تلاش کنید تا بدن مورد نظر و رویایی خود را داشته باشید.

آیا می‌خواهید سرکه را در خانه آماده کنید؟ فکر می‌کنید مشکل است؟ باید بگوییم که آماده سازی سرکه سیب طبیعی اصلاً مشکل نیست. ما در بخش تناسب اندام نمناک یک دستورالعمل ساده برای شما ارائه می‌دهیم که به آیتم‌های زیر نیاز دارید:

۱ کیلوگرم سیب (نوعش مهم نیست)
۱۰۰ گرم شکر
۱۰ گرم مخمر

چه راه دیگری برای تأثیرگذاری سرکه سیب در کاهش وزن وجود دارد؟

سرکه سیب طعم و مزه‌ی جالبی به غذا‌ها می‌دهد و درعین‌حال کالری بسیار پایینی دارد. هر قاشق غذاخوری سرکه سیب فقط حدود ۳ کالری دارد. بهتر است از سرکه سیب خام ارگانیک استفاده کنید. معمولا این نوع سرکه سیب شفافیت کمتری نسبت به سرکه سیب معمولی دارد و محققان می‌گویند که مواد مغذی و آنزیم‌های موجود در آن طی مراحل آماده‌سازی، رقیق نمی‌شوند.

اگر به هر علت دوست ندارید از مخلوط سرکه سیب و آب استفاده کنید، می‌توانید آن را در دستورات غذایی مختلف امتحان کنید، به‌عنوان مثال:

از سرکه سیب به‌جای سس در سالادهایتان استفاده کنید. طعم سرکه سیب برخلاف سایر انواع سرکه‌ها به‌خاطر وجود سیب در تهیه‌ی آن کمی به شیرینی می‌زند. همچنین برای استفاده در ساندویچ رپ‌ها (ساندویچی که از نان گرد پیچیده‌شده دور برخی مواد تهیه می‌شود) نیز مناسب است. در مواقعی که می‌خواهید سرکه سیب را جایگزین سس سالاد کنید، می‌توانید آن را با مقدار کمی آب انار، روغن زیتون، سیر خردشده، نمک و فلفل مخلوط کنید.

اما یکی از روش‌های جالب برای استفاده از سرکه سیب، اضافه کردن آن به سس باربکیوی خانگی است. فقط کافی است ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با یک‌چهارم فنجان سس گوجه‌فرنگی، ۲ قاشق غذاخوری کچاپ، ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و کمی پودر سیر مخلوط کنید.

۷ عوارض سرکه سیب

مصرف سرکه سیب برای لاغری نمی‌تواند کاملا بی‌خطر باشد و ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد که در ادامه عوارض رایج مصرف سرکه سیب برای لاغری را آورده‌ایم.

آیا سرکه سیب لاغر می‌کند

مشکلات گوارشی

مصرف سرکه سیب می‌تواند مشکلات گوارشی متعدد ایجاد کند که از مهم‌ترین آن‌ها گاستروپارزی است به خصوص در افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند. در طی این عارضه غذا مدت بیشتری در معده می‌ماند و در نتیجه سیستم گوارش از نظم خود خارج می‌شود که علائمی همچون نفخ و حالت تهوع و... دارد.

عوارض گوارشی دیگر ناشی از تاثیر سرکه سیب در کاهش اشتها است. برخی از آزمایش‌ها نشان داده است که احساس سیری و کاهش اشتها، که به کاهش کالری دریافتی منجر می‌شود، به دلیل مشکلات گوارشی است که می‌تواند سبب ایجاد احساس تهوع نیز بشود.


از بین بردن مینای دندان

حالت اسیدی موجود در سرکه که ناشی از استیک اسید است، می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. همچنین از آنجایی که با بزاق دهان اسیدی است، می‌تواند عامل تشدیدکننده تاثیر اسیدی سرکه و درنتیجه موجب فرسایش مینای دندان باشد.


کاهش پتاسیم

سرکه سیب در مواردی سبب کاهش سطح پتاسیم خون شده است و همچنین در از بین رفتن استخوان‌ها تاثیر داشته است. البته این موضوع با مصرف بیش از اندازه سرکه سیب اتفاق می‌افتد و هنوز تحقیق علمی روی آن صورت نگرفته است.


سوختگی مری و سوختگی پوست

در کودکان خوردن سرکه سیب باعث سوزاندن مری شده است؛ به همین دلیل باید آن را از دسترس کودکان خارج کرد. همچنین افرادی که به صورت خودسرانه برای از بین بردن جوش‌های صورت خود از سرکه سیب برای پوست استفاده کردند، دچار سوختگی پوست شدند که بیشتر در کودکان دیده شده است. همچنین در طی درمان خانگی عفونت پا در یک پسر بچه، سوختگی با سرکه سیب به وجود آمده است.

آیا سرکه سیب لاغر می‌کند

تداخل دارویی

سرکه سیب می‌تواند با انواعی از دارو‌ها تداخل داشته باشد و به همین دلیل پیش از مصرف آن، باید با پزشک مشورت نمایید. دارو‌هایی که با سرکه سیب تداخل می‌کنند شامل دارو‌های دیابت، دیگوکسین یا لانوکسین و دارو‌های ادرار آور هستند.

چطور از عوارض جانبی سرکه سیب پیشگیری کنیم؟

اکثر افراد می‌توانند بدون ایجاد مشکلی از سرکه سیب مصرف کنند به شرط آنکه به موارد زیر توجه شود: با میزان کم شروع کنید:

* با مقدار کمی سرکه سیب شروع کنید و بعد کم کم مصرف را به دو قاشق غذاخوری در روز برسانید.

* قرار گرفتن دندان در معرض اسید استیک را به حداقل برسانید: سعی کنید سرکه را در آب رقیق کرده و با نی بنوشید.

* دهان خود را بشویید: بعد از مصرف سرکه سیب دهان را با آب بشویید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مینای دندان، حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد مسواک بزنید.

* اگر به بیماری گاستروپارزی مبتلا هستید، از مصرف سرکه سیب صرف نظر کنید: اگر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید بهتر است از مصرف سرکه سیب دوری و یا میزان مصرف آن را تا یک قاشق غذاخوری در روز، آن هم همراه با آب یا سالاد، پایین بیاورید.

* نسبت به حساسیت و آلرژی‌ها آگاه باشید: حساسیت و آلرژی نسبت به سرکه سیب بین افراد شایع نیست، اما اگر یکی از علائم آلرژی را داشتید مصرف سرکه سیب را فورا قطع کنید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد یوسفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
0
0
اسید استیک نارنجی رنگ نیست بی رنگ است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار