آیا نیش پشه‌ی آئدس خطرناک است؟
کد خبر: ۲۲۹۷۲۴
تاریخ انتشار: 2021 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پشه آئدس و نحوه زاد و ولد آن توضیحاتی داد.

 علیرضا نادری کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پشه آئدس گفت: این پشه در تمام مناطق گرمسیری جهان وجود دارد، که می‌تواند ناقل بیماری‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های گرمسیری به انسان باشد، این پشه سال‌هاست در جنوب ایران وجود دارد، اما عوامل بیماری زا را دارا نیستند و ما نگرانی از این بابت در کشور نداریم.

نادری افزود: نیش این پشه مانند سایر پشه‌ها است تا وقتی که باکتری و ویروس را حمل نکند، خطرناک نیست البته این پشه‌ها می‌توانند در مناطق مرطوب با آب کم هم تکثیر شوند و نیازمند کنترل و پایش برای کاهش جمعیت آنها وجود دارد.

همچنین ایمان معماریان مشاور دامپزشکی سازمان جهانی نجات حیوانات نادر در گفت‌وگو با اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد پشه‌های آئدس گفت: گونه‌های مختلف پشه‌های آئدس بندپایانی هستند از خانواده Culicidae، که پشه‌های مختلفی را در خود جای داده است، پشه‌های آئدس گونه‌های مختلفی دارد که نسبت به دما مقاومت‌های مختلفی نشان می دهند، جنس ماده این پشه برای تخم گذاری اقدام به خون خواری از پستانداران مختلف می‌کند که در مراحل خون خواری این پشه می‌تواند بیماری‌های مختلفی را منتقل کند.

این دامپزشک گفت: در کشور‌های مختلف دنیا مانند آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، هندوستان، پاکستان و هم چنین جنوب ایران گزارش های پراکنده‌ای از رویت پشه آئدس ارسال شده است. تخم پشه‌ها تا ۱ سال در محیط‌های خشک یا حتی سرد زنده می‌ماند که این بدین معناست پشه‌های آئدس فقط مختص مناطق گرمسیری مانند جنوب ایران نیستند و ممکن است درشهر‌هایی مانند تهران هم تکثیر شوند.

معماریان در مورد محل زندگی و بیماری‌های قابل انتقال توسط این پشه‌ها گفت:پشه آئدس تولید مثل و تخم گذاری خود را در مکان‌های مرطوب مانند آب‌های راکد یا دستشویی منازل انجام می‌دهد، پشه‌های آئدس می‌توانند بیماری‌های ویروسی مانند تب استخوان شکن دنگ، چیکونگونیا، مایارو زیکا و یلوفیبر رو منتقل کنند که به آن‌ها تب‌های تروپیکال گفته می‌شود، که در صورت گزیده شدن توسط این پشه‌ها cbc آزمایش خون آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

معماریان گفت: پشه‌های آئدس معمولا بر روی مچ پا و آرنج را نیش می‌زنند که قرمز‌تر و پر خارش‌تر نسبت به سایر پشه‌ها است، افراد در صورت ابتلا به دنگ دچار عوارضی مانند درد شکم، حالت تهوع، تب بالا و فشار خون بالا می‌شوند که باید استراحت کنند که بهتر است از استامینوفن استفاده کنند و از مصرف دارو‌هایی مانند آسپرین خودداری کنند.

وی در مورد راه‌های مبارزه با این پشه‌ها گفت: راه‌های مختلفی برای جلوگیری از تکثیر پشه‌ آئدس وجود دارد مانند کم کردن آب‌های راکد، مبارزه بیولوژیک با آن‌ها و استفاده از Deet با غلظت ۲۰ تا ۳۰ % در محلول‌ها و پماد‌ها که می‌تواند از گزیدگی جلوگیری کند.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار