آیا واقعا در هند شمار زنان بیشتر از مردان است؟
کد خبر: ۲۲۹۷۰۱
تاریخ انتشار: 2021 November 30    -    ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
اما انتشار این ارقام اخیر در هند به تیتر اخبار تبدیل شده است؛ بعضی‌ها ادعا می‌کنند که افزایش شمار زنان نشانگر تغییرات اجتماعی قابل توجهی در این کشور است، چون ترجیح خانواده‌ها برای فرزند پسر در طول تاریخ منجر به نسبت جمعیتی بسیار ناهنجار به نفع مردان شده بود.

آیا واقعا در هند شمار زنان بیشتر از مردان است؟

آیا واقعا در هند شمار زنان بیشتر از مردان است؟تابناک باتو ـــ بر اساس آخرین داده‌های سنجش سلامت خانواده (اِن‌اِف‌اِچ‌اِس) که اخیرا توسط دولت هند منتشر شده است، در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰۰ مرد، ۱۰۲۰ زن وجود دارد.

اما کارشناسان توصیه می‌کنند که هنگام تفسیر داده‌ها بایستی احتیاط کرد، چرا که این سنجش تنها حدود ۶۳۰ هزار خانوار از ۳۰۰ میلیون خانوار در هند را پوشش می‌دهد. آنها می‌گویند تصویر واقعی را تنها زمانی می‌توان بدست آورد که داده‌های سرشماری ملی را داشته باشیم.

پونام موترِجا، مدیر صندوق جمعیت هند، می‌گوید "سرشماری ملی، جمعیت کل کشور را می‌سنجد و بنابراین گزارش دقیق‌تری از نسبت جنسیت را ارائه می‌کند".

اما انتشار این ارقام اخیر در هند به تیتر اخبار تبدیل شده است؛ بعضی‌ها ادعا می‌کنند که افزایش شمار زنان نشانگر تغییرات اجتماعی قابل توجهی در این کشور است؛ چرا که ترجیح خانواده‌ها برای فرزند پسر در طول تاریخ منجر به نسبت جمعیتی بسیار ناهنجار به نفع مردان شده بود.

هند مدت‌هاست "کشور زنان سربه‌نیست‌شده" نامیده می‌شود؛ این عبارت را اولین بار آمارتیا سِن، اقتصاددان برنده جایزه نوبل، در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۰ بکار برد. در آن زمان نسبت جنسیتی ۹۲۷ زن به ازای ۱۰۰۰ مرد بود. او شمار زنان سربه‌نیست در هند را ۳۷ میلیون نفر اعلام کرد.

آیا واقعا در هند شمار زنان بیشتر از مردان است؟

این موضوع ریشه در تبعیض خانواده‌ها علیه فرزند دختر و ترجیح آنها برای فرزند پسر دارد. فعالان می‌گویند که دسترسی آسان به غربالگری جنسیتی قبل از زایمان از دهه ۱۹۷۰، به حذف میلیون‌ها جنین دختر انجامیده است؛ موضوعی که به "جنین‌کشی زنان" معروف شد.

هرچند از سال ۱۹۹۴ دولت قوانینی برای غیرقانونی کردن غربالگری جنسیتی جنین وضع کرد، ولی بعدتر در سال ۲۰۰۲ این قوانین تعدیل شد. علاوه بر آن، بسیاری از این سقط جنین‌ها بطور غیرقانونی همچنان صورت گرفته است.

کارشناسان می‌گویند زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند و به همین دلیل است که نسبت جنسیت در کل جمعیت همیشه بالاتر از نسبت جنسیت در بدو تولد است.

اما سابو جورج که خود در این زمینه پژوهش کرده است، می‌گوید هنوز هم رقم ۱۰۲۰ زن به ۱۰۰۰ مرد در آمار اخیر قابل قبول نیست. او می‌گوید اگر طی ۳۰ تا ۴۰ سال، ده‌ها میلیون دختر را حذف کرده باشیم، کسری واقعی تولد تا سال ۲۰۲۱ حتی بیشتر هم خواهد بود.

آقای جورج با تجزیه و تحلیل آمار و ارقام و مقایسه آن با وضعیت ایده‌آل عدم تبعیض و غربالگری جنینی می‌گوید، ما هنوز میلیون‌ها دختر را می‌کشیم. اگر هر سال ۲۶ میلیون تولد در هند وجود داشته باشد، مجموع آنها به ۱۳۰ میلیون تولد در پنج سال گذشته می‌رسد. این یعنی که ما فقط در پنج سال گذشته ۲.۶ میلیون دختر را کشته‌ایم. این مایه شرمساری برای کشور است. چیزی برای جشن گرفتن وجود ندارد.

آیا واقعا در هند شمار زنان بیشتر از مردان است؟

دولت هند در گذشته اعتراف کرده است که استراتژی‌هایش در پایان دادن به جنین‌کشی زنان شکست خورده است.

مانموهان سینگ، نخست وزیر سابق هند، این معضل را "شرم ملی" توصیف کرد و خواستار "پیکار" برای نجات دختران هند شد. همچنین، ناندرا مودی نخست‌وزیر، بلافاصله پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴، از مردم هند درخواست کرد که از کشتن دختران خود دست بردارند. یک سال بعد، او طرحی را به اجرا گذاشت که از مردم می‌خواست دختران خود را نجات دهند و آنها را آموزش بدهند.

اما با وجود همه این اقدامات، تغییر چندانی در نگرش‌ها نسبت به این موضوع ایجاد نشده است.

در سال‌های اخیر، گزارش‌های بی‌شماری منتشر شده‌اند از دخترانی که در خیابان‌ها رها شده‌اند، در گورهای کم عمق دفن شده‌اند، یا در رودخانه‌ها و زهکش‌ها دور انداخته شده‌اند. گزارش‌ها از سراسر هند حاکی از آن است که کلینیک‌های غیرقانونی تعیین جنسیت در حال رشد چشمگیری هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار