افرادی که پرکاری تیروئید دارند شلغم نخورند
کد خبر: ۲۲۹۶۹۹
تاریخ انتشار: 2021 November 30    -    ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کارشناس تغذیه با اشاره به خواص شلغم، گفت: ترکیبات گوگردی موجود در این سبزی، شغلم را در مقابله با عوامل بیماری‌زا و بویژه عوامل باکتریایی کارآمد کرده است.
فرزاد بابایی با بیان اینکه شلغم در دسته سبزی‌های ریشه ای تقسیم بندی می شود، گفت: این سبزی به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ترکیبات گوگردی در آن می تواند مقابله خوبی با عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها داشته باشد.
 
افرادی که پرکاری تیروئید دارند شلغم نخورند
 
وی با اشاره به افزایش موارد مصرف شلغم در سرماخوردگی ها، گفت: شلغم آب پنهانی دارد که حین پخت موجب افزایش دمای مرکزی این سبزی می شود و همین امر موجب شده استفاده از آن موجب افزایش دمای بدن شود.
 
بابایی گفت: در همین راستا افرادی که در سرماخوردگی ها دچار علائمی مانند لرز می شوند، بطور معمول از شلغم استفاده می کنند.
 
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل ترکیبات گوگردی موجود در شغلم مصرف این سبزی می تواند در مقابله با عوامل بیماری زا موثر باشد و همین امر موجب شده از گذشته این نوع سبزی در سرماخوردگی ها مورد استفاده قرار گیرد.
 
بابایی خاطرنشان کرد: آب پنهان موجود در شلغم همچنین موجب تامین آب بدن شده و به هیدراته شدن و آبگیری بدن کمک می کند.
 
این کارشناس تغذیه در ادامه استفاده از شلغم را در پیشگیری از یبوست موثر دانست و افزود: فیبر موجود در شلغم بصورت فیبر محلول و نامحول است و این بخش نامحلول عملا غیرقابل هضم بوده و همین امر موجب افزایش مدفوع و پیشگیری از یبوست می شود.
 
بابایی در خصوص مصرف شلغم در بیماران تیروییدی هشدار داد و افزود: این نوع سبزی در بیماران مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید و یا گواتر می تواند موجب اختلال در هورمون ها شده و باعث افزایش شدت علائم بیماری در این بیماران شود.
 
وی به مصرف شلغم با نمک هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری افراد شلغم را همراه نمک مصرف می کنند که این امر می تواند موجب افزایش فشار خون در این افراد شده و فایده و سود شلغم را از بین ببرد.
 
وی تصریح کرد: در همین راستا توصیه می شود افراد شلغم را به تنهایی و بدون نمک مصرف کرده و از مواد دیگری مانند آبلیمو یا... همراه با آن استفاده کنند.
 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار