خیانت دیجیتالی چه آسیبی به زندگی زناشویی شما می‌زند؟
کد خبر: ۲۲۹۵۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 November 28    -    ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
متاسفانه برخی از افراد با توجیه خودشان، به دلیل این که روابط دیجیتال و مجازی و خارج از ازدواجشان به صورت رو در رو و حضوی نیست، رفتارشان را خیانت نمی‌دانند، ولی خیانت دیجیتال هم درست به اندازه خیانت فیزیکی می‌تواند اعتماد بین زوجین را از بین برده و باعث از هم پاشیدن ازدواجشان شود.

خیانت دیجیتالی چیست و چه آسیبی به زندگی زناشویی شما می زند؟

خیانت دیجیتالی چیست و چه آسیبی به زندگی زناشویی شما می زند؟«تابناک با تو» - متاسفانه برخی از افراد با توجیه خودشان، به دلیل این که روابط دیجیتال و مجازی و خارج از ازدواجشان به صورت رو در رو و حضوی نیست، رفتارشان را خیانت نمی‌دانند، ولی خیانت دیجیتال هم درست به اندازه خیانت فیزیکی می‌تواند اعتماد بین زوجین را از بین برده و باعث از هم پاشیدن ازدواجشان شود.

خیانت دیجیتال چیست؟ آیا می‌تواند منجر به پایان ازدواجتان شود؟ خیانت دیجیتال یک مشکل بسیار مدرن برای زندگی امروزی است که می‌تواند ازدواج را نابود کند.

ظهور و استفاده روز افزون از رسانه‌های اجتماعی، تغییرات زیادی در جوامع ایجاد کرده است که تصورات سنتی خیانت را از بین برده است.

در گذشته خیانت به معنی معاشقه فیزیکی واقعی بین همسر خیانت کار و نفر سوم بود، ولی حالا با وجود اینترنت و رسانه‌های اجتماعی زوجین درگیر مفهوم جدیدی به نام خیانت دیجیتالی شده اند.

ضربه‌ای که خیانت دیجیتال به ازدواج وارد می‌کند کمتر از خیانت فیزیکی نیست. خیانت دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که افزاد از ایمیل، پیامک، پیام‌های متنی و پروفایلشان در رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد ارتباط عاشقانه و ابراز محبت به شخصی غیر از همسرشان استفاده کنند.

از آن جایی که در روابط دیجیتال و اینترنتی، دو نفر از نظر فیزیکی درگیری ندارند و ارتباطشان فقط به صورت کلامی و رد و بدل کردن تصاویر است، بسیاری از افرادی که درگیر این روابط می‌شوند قبل از این که متوجه شوند، وارد خیانت دیجیتال می‌شوند.

در یک رابطه دیجیتال به صورت طبیعی زمانی که شما از خطوط قرمز ازدواجتان رد می‌شوید، هیچ زنگ هشداری به صدا در نمی‌آید که باعث شود جانب احتیاط را رعایت کنید و فقط زمانی متوجه آسیب شدید این ارتباط می‌شوید که رابطه عاطفی و صمیمیت شما با همسرتان بسیار دور از دسترس شده است.

خیانت دیجیتالی چیست و چه آسیبی به زندگی زناشویی شما می زند؟

تعریف خیانت دیجیتال

تعریف حد و مرز خیانت حتی قبل از وجود شبکه‌های اجتماعی بسیار مبهم بود، ولی ورود فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی این مرز‌ها را مبهم‌تر کرده است، ولی عواقب آن در هر صورت بسیار واقعی و جدی است. در صورتی که یکی از زوجین احساس کند که طرف مقابل درگیر یک رابطه آنلاین شد است، رابطه مشترکشان به احتمال زیاد دچار پایان تلخی خواهد شد.

خیانت دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد از طریق فناوری با شخصی دیگر در تماس باشد یا فعالیتی را انجام دهد که نمی‌خواهد شریک فعلی اش شاهد آن باشد. ممکن است این رفتار‌ها شامل زیر نظر گرفتن کراش قدمی، یا مبادله گفتگویی عاشقانه یا ارسال پیامک‌های صمیمی یا عکس باشد.

نکته‌ای که این کار‌ها را تبدیل به رفتاری آسیب زننده می‌کند، مخفیانه بودن آن‌ها ست که باعث ضربه روحی و احساسی به شریک فعلی شما خواهد شد و در نتیجه اعتمادش را به شما از دست خواهد داد.

از آنجایی که افراد احساسات متفاوتی در مورد این که چه رفتاری بی وفایی است و چه رفتاری بی وفایی نیست، دارند بهترین کار این است که با شریک زندگی خود در این مورد صحبت کنید و حد و مرز‌های ارتباطات خارج از ازواجتان را مشخص کنید.

برخی افراد با ارتباطات آنلاین مشکلی ندارند، ولی اگر با شریک عاطفی قبلیتان در تماس باشید، ناراحت می‌شوند.

اگر بدانید که شریک زندگی شما چه نظری در مورد روابط آنلاین دارد میتوانید مانع از ایجاد شرایط ناراحت کننده شوید. یک قانون کلی در مورد خیانت دیجیتال وجود دارد که اگر آن را رعایت کنید به مشکل نخواهید خورد:

هر کاری که در فضای مجازی انجام میدهید و دوست ندارید شریک زندگی تان درباره آن بداند یا اگر متوجه شود باعث ناراحتی اش خواهد شد، به طور بالقوه مضر است.

خیانت دیجیتالی چیست و چه آسیبی به زندگی زناشویی شما می زند؟

خطر خیانت دیجیتال چقدر جدی است؟

خیانتکاران مدرن یا کسانی که قصد خیانت یا رابطه عاشقانه خارج از ازدواج دارند، دیگر نیازی به کار‌های دزدکی و یواشکی فیزیکی ندارند، به راحتی در حالی که روی کاناپه خانه شان نشسته اند که با نور صفحه نمایش کامپیوتر یا گوشی هوشمندشان روشن شده است و با چند کلیک ساده از طریق فیس بوک ف اسنپ چت، تیک تاک، اینستاگرام و با وب کم یا رسانه‌های دیگر به امور خودشان می‌رسند.

به عقیده کارشناسان تقریبا هر رابطه آنلاینی می‌تواند تبدیل به یک رابطه عاطفی شود. از آن جا که رسانه‌های اجتماعی به گونه طراحی شده اند که دوستان و آشنایان قدیمی را دوباره به هم مرتبط کنند، مشکلات زیادی می‌تواند در این مسیر برای زوجین ایجاد شود.

یادآوری خاطرات مشترک با دوستان قدیمی، یادآوری لحظات خوش و جذابیت‌های قدیم، همراه با دور شدن از زندگی واقعی روبروی صفحه رایانه اتفاق می‌افتد که می‌تواند برای یک ازدواج کشنده باشد.

زوجین زیادی هستند که بعد از ۱۵ – ۲۰ سال ازدواج در فیس بوک به ناگاه دوستان دوران دبیرستان یا کالج شان را خیلی وقت است از هم جدا شده اند را پیدا می‌کنند و ارتباطشان با یک گفتگوی معصومانه و بر غرض مثل " زندگی ات چطور است؟ " یا " در ۲۰ سال گذشته چه کار می‌کردید " شروع می‌شود و خیلی سریع به مشکلات امروزه می‌رسد مثل این جملات " خب من از ازدواجم راضی نیستم و شرایط سختی را می‌گذرانم " و طرف مقابل هم در پاسخ می‌گوید " وای، نه منم راضی نیستم " و مرور خاطرات خوش گذشته و با هم بودن‌ها شروع شده و ازدواج‌های بسیار قدیمی را از هم می‌پاشد و قبل از این که بفهمیم در سراشیبی بسیار لغزنده خیانت دیجیتال گرفتار می‌شویم.

بر اساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۴ توسط دیبل، استادیار کارج هوپ انجام شد مشخص شد که مردان ۲ برابر زنان درگیر خیانت دیجیتال می‌شوند. از بیش از ۳۰۰ نفری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند همه آ ها گفتند که حداقل با دو نفر خارج از شریک زندگی خود مکالمه جنسی دیجیتالی داشته اند.

زمانی که پشت صفحه کلید قرار می‌گیرید زمان کافی برای دادن پاسخ کامل به پرسش‌های طرف مقابل را دارید و میتوانید بهترین نسخه از خود باشید یا حتی نسخه‌ای از خودتان باشید که اصلا واقعیت ندارد.

به گفته دیبل، این مطالعه نشان داد که راحتی ارتباط گرفتن‌های اینترنتی باعث شده، حتی افردی که از رابطه متعهدانه خود رضایت دارند هنوز هم گزینه خیانت دیجیتال را در نظر بگیرند بنابراین می‌تواند گفت اغلب افرادی که درگیر خیانت دیجیتال می‌شوند قصد ترک رابطه فعلی خود را ندارند.

خیانت دیجیتالی چیست و چه آسیبی به زندگی زناشویی شما می زند؟

پیشگیری از خیانت دیجیتال

زوجین باید سیاست در‌های باز را در مورد تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی خود داشته باشند.

بهترین روش برای پیشگیری از خیانت دیجیتال این است که زوجین رمز ورود به موبایل و ایمیل و شبکه‌های اجتماعی یکدیگر را داشته باشند و هیچ حساب یا پروفایل محرمانه‌ای از همسرشان ایجاد نکنند.

شما نیازی نیست که همیشه حساب‌های دیجیتال همسرتان را در شبکه‌های مختلف چک کنید و هر ساعت او را تحت نظر بگیرید، مسلما این رفتار باعث ایجاد ناراحتی و اختلاف بین شما خواهد شد، ولی هیچ گاه نباید حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را از دسترس همسرتان خارج کنید یا این که زمانی که کنارتان می‌نشیند حساب خود را ببندید مشغول کار دیگری شوید.

همسر شما باید مطمئن باشد که هیچ رابطه خارج از عرفی در شبکه‌های اجتماعی ندارید و سعی در پنهان کاری اعمال خود در اینترنت ندارید.

هر از گاهی از همسرتان بخواهید که پیامکی که برایتان ارسال شده یا پیامی که به حساب اینترنتی شما آمده است را برایتان بخواند تا به این ترتیب خودتان را از وسوسه هر گونه رابطه خارج از عرفی دور نگه دارید.

خیانت دیجیتالی چیست و چه آسیبی به زندگی زناشویی شما می زند؟

علایم هشدار دهنده خیانت دیجیتال

روابط دیجیتال یکی از مشکلات بسیار جدی برای ازدواج است، اگر چه گاهی اوقات به دلیل مشکلات قبلی در رابطه زوجین، پیش می‌آید، ولی در هر صورت اگر به سرعت این روابط را متوقف نکنید به زودی به یک وکیل طلاق نیاز پیدا خواهید کرد.

اگر می‌خواهید بدانید که شما یا همسرتان در معرض خطر یک رابطه دیجیتالی هستید و قبل از وقوع خیانت بخواهید جلوی این معضل نابود کننده ازدواج را بگیرید باید مراقب چه علایمی باشید؟

مسلما قبل از این که یک رابطه دیجیتالی منجر به خیانت دیجیتال شود علایم هشدار دهنده‌ای وجود دارد که با کمی دقت می‌توانید به راحتی متوجه آن شوید. این علایم هشدار دهنده که نشان می‌دهد ازدواجتان درمعرض خطر است، عبارتند از:

• اگر شما و همسرتان در فضای مجازی بیشتر از ازدواجتان احساس رضایت می‌کنید.

• اگر شما و همسرتان دچار وسواس چک کردن پیام‌ها یا پریدن به سمت گوشی و پاسخ دادن سریع به محض شنیدن صدای پیامی که به صورت آنلاین برای شما ارسال شده.

• اگر همسرتان با حضور شما تلفنش را پنهان می‌کند یا صفحه‌ای که در حال خواندن است را تغییر می‌دهد یک پرچم قرمز بسیار بزرگ روبرو هستید.

• اگر همسرتان زمانی که در خانه است به جای وقت گذراندن با شما ترجیح می‌دهد سرگرم موبایل یا کامپیوترش در شبکه‌های اجتماعی باشد.

آسیب خیانت دیجیتال را چگونه ترمیم کنیم؟

متاسفانه چت‌های غیر متعارف و جنسی یکی از معضلاتی است که ازدواج‌های امروزه را با خطر مواجه کرده است. در واقع خیانت‌های عاطفی و دیجیتال به همان اندازه خیانت فیزیکی ویرانگر است. ولی متاسفانه خیانت دیجیتال تبدیل به ابزاری برای افراد منحرف شده است بدون این که احساس کنند که واقعا خیانت کرده اند.

افراد خیانتکار و منحرف امروزی در برخی موارد ترجیح می‌دهند به جای ملاقات ساعتی در هتل یا صرف ناهار در تعطیلات فقط با رد و بدل کردن عکس‌های برهنه و ساعت‌ها چت کردن صوتی، متنی و تصویری به امیال جنسی خارج از چارچوب خودشان برسند.

این شرکای خیانتکار معمولا با گفتن این که تخیلات خود را به صورت فیزیکی با نفر سوم انجام نداده اند، خودشان را دلداری بدهند، ولی نتیجه نهایی یکسان است.

خیانت دیجیتال اعتماد در رابطه را از بین می‌برد و زمان، محبت و توجهی که باید به همسرتان ابراز کنید را از او می‌گیرد و معطوف به یک نفر دیگر می‌کند.

امروزه در جوامع پیشرفته دلیل یک سوم طلاق‌ها، خیانت دیجیتال است. شما نمی‌توانید ساعت‌ها با یک نفر دیگر چت کنید و انتظار داشته باشید که تاثیری بر رابطه فعلی یا ازدواجتان نداشته باشدحتی اگر هرگز فرد مقابل را به صورت حضوری ملاقات نکرده باشید.

مهم‌ترین قدم برای ترمیم ازدواج بعد از خیانت دیجیتال این است که ارتباطتان با فرد مقابل را به طور کامل قطع کنید و در صورت هر گونه تماس جدید بلافاصله و بدون هیچ عکس العملی پیام را نخوانده حذف و شماره جدید را بلاک کنید.

همانطور که در بالاتر ذکر شد از سیاست در‌های باز برای موبایل و شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید تا همسرتان با هر پیامک یا پیامی که برای شما ارسال می‌شود دچار وسواس و ناامنی مجدد نشود و بداند که در شبکه‌های اجتماعی شما چه خبر است.

منبع: بیتوته

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
1
1
حاضرم گوشي دست همسرم باشد تا انگ خيانت نخورم، ولي زماني كه كسي از يك رابطه نااميد شده و تلاش در اغاز رابطه تازه اي دارد را نمي توان خيانت نام نهاد، ضمنا بنظر مي رسد همين الان هم كنترل ديجيتال انقدر دقيق هست كه برخي از محتويات گوشئ هم باخبرند، اسم اينكار دخالت در امور و زندگي ديگران است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
1
يقينا اگر گفتگويي بود بسياري از سوتفاهمات بوجود ولي با جماعتي كه عادت كرده اند يك طرفه به قاضي بروند سر و كله زدن دشوار است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار