۵ شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می‌سازند
کد خبر: ۲۲۹۳۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 November 28    -    ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
اگر به فیسبوک اعتقاد دارید؛ پس باید بدانید آینده از آن واقعیت مجازی «متاورس» است. این غول فناوری، ماه گذشته نام خودش را به «متا» (Meta) تغییر داد و قصد دارد امسال ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری کند. تحلیل‌گران انتظار دارند که این شرکت حداقل ۵۰ میلیارد دلار برای دستیابی به اهداف خود در حوزه واقعیت مجازی هزینه کند.

متاورس اینجا است: ۵ شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می‌سازند

متاورس اینجا است: ۵ شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می‌سازند«تابناک با تو» - اگر به فیسبوک اعتقاد دارید؛ پس باید بدانید آینده از آن واقعیت مجازی «متاورس» است.

این غول فناوری، ماه گذشته نام خودش را به «متا» (Meta) تغییر داد و قصد دارد امسال ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری کند. تحلیل‌گران انتظار دارند که این شرکت حداقل ۵۰ میلیارد دلار برای دستیابی به اهداف خود در حوزه واقعیت مجازی هزینه کند.

اما «متا» تنها بازیگر دنیای متاورس نیست و ده‌ها شرکت دیگر در حال ساخت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای نسل بعدی تعامل مجازی هستند. حوزه‌ای که وال‌استریت آن را بازاری یک تریلیون دلاری می‌داند. در این بازار، شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، اپل، ولو و سایر نیز فعال هستند و می‌خواهند پلتفرم‌ها و ابزارهایی برای کار و ارتباطات مردم در دنیای مجازی تولید کنند. با هجوم سرمایه‌گذاران به متاورس، احتمالا استارتاپ‌های کوچک‌تر هم ترغیب شوند به این موج بپیوندند.

«دن ایوز»، تحلیل‌گر رسانه Wedbush در یادداشتی می‌گوید: «متاورس واقعی است و وال استریت دارد برندگان این بازار را رصد می‌کند.»

فیسبوک، باید برای چیره شدن در متاورس، با محصولات و پلتفرم‌های شرکت‌های زیر رقابت کند:

گوگل

متاورس اینجا است: ۵ شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می‌سازند

شاید گوگل Cardboard موفق‌ترین پروژه VR تاریخ باشد. در سال ۲۰۱۴، بزرگ‌ترین شرکت فناوری جهان در آن زمان، از میلیون‌ها نفر خواست با یک تکه مقوا برای خودشان هدست واقعیت مجازی بسازند و گوشی خودشان را با آن به چهره‌شان ببندند. گوگل می‌گوید ده‌ها میلیون هدست تاشو برای کاربران ارسال کرده است و اپلیکیشن Cardboard نیز بیش از ۱۶۰ میلیون بار دانلود شد.

این تجربه واقعیت مجازی، بهترین یا بالاترین فناوری این حوزه نبود ولی در یک استراتژی درست، به میلیون‌ها دانش‌آموز و توسعه‌دهنده کمک کرد واقعیت مجازی را تجربه کنند.

همچنین، به گوگل کمک کرد تا از تجربه قبلی واقعیت افزوده خود، یعنی عینک Glass، استفاده کند. امروزه، عینک‌های واقعیت افزوده به عنوان ابزاری برای کسب‌وکارهای سازمانی عرضه شدند اما گوگل در زمان شروع پروژه Glass انتظار بسیار بالاتری داشت. وقتی این محصول با قیمت ۱۵۰۰ دلار توسط «سرگئی برین»، بنیان‌گذار گوگل معرفی شد؛ معلوم بود چقدر جدی است و قرار است آینده این شرکت را تعیین کند.

Glass در واقع یک گوشی هوشمند با دوربین کوچکی بود که روی فریم عینک‌هایی بدون شماره لنز چشم نصب شده بود. این پروژه شکست خورد؛ اما نه پیش از اینکه هزاران عینک واقعیت افزوده ساخته شود.

مایکروسافت

متاورس اینجا است: ۵ شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می‌سازند

غول نرم‌افزار دنیا در سال ۲۰۱۵، عینک واقعیت افزوده ترکیبی هولولنز را عرضه کرد. مایکروسافت به جای اینکه بازار مصرف‌کننده را با تبلیغات بازاریابی خود پر کند؛ یک سال بعد، بی‌سروصدا عینک هولولنز را برای مصارف صنعتی ارائه کرد تا در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی صنعتی و برخی صنایع هدف مورد استفاده تخصصی قرار بگیرد.

این مجموعه ۳۰۰۰ دلاری با نسخه‌ای حرفه‌ای از ویندوز ارائه شده و دارای ویژگی‌های امنیتی و ابزارهایی برای توسعه برنامه‌های آن بود. نسخه دوم هولولنز در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و کمی گران‌تر بود ولی دوربین‌ها و لنزهای بهتری داشت تا عملکرد دقیق‌تری به دست دهد و از طیف وسیعی از کاربردها و قابلیت‌های نرم‌افزاری صنعتی پشتیبانی کند.

به گفته مایکروسافت، سازنده‌های خودروهای سنگینی مانند تویوتا، Suntory و Kenworth از عینک هولولنز برای سرعت بخشیدن به آموزش‌ها و تعمیرات خودروها استفاده می‌کنند.

اپل

متاورس اینجا است: ۵ شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می‌سازند

اگر شایعات را باور کنیم؛ اپل سال‌ها است روی یک محصول عینک واقعیت افزوده کار می‌کند و هر سال انتظار داریم این عینک رونمایی شود. سازنده آیفون، در سال ۲۰۱۷، فریم‌ورک ARKit را برای توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده iOS عرضه کرد.

طبق گزارش سایت The Information، اپل در سال ۲۰۱۹ یک جلسه ۱۰۰۰ نفری برای بررسی AR در آیفون و توسعه دو محصول عینک هوشمند N421 و هدست واقعیت افزوده N301 برگزار کرده است. تحلیل‌گران حدس می‌زنند اپل در حال آماده شدن برای عرضه محصولات واقعیت افزوده خود در سال ۲۰۲۲ و پس از آن است.

واقعیت افزوده برای اپل در سال‌های اخیر بسیار جدی بوده و خیزهای بلندی برای ارائه ویژگی‌های جدید و تجربه کاربری منحصربه‌فرد AR روی آیفون برای کاربران برداشته است.

ولو

متاورس اینجا است: ۵ شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می‌سازند

بدون شک، هدست Valve Index قوی‌ترین محصول واقعیت مجازی موجود در بازار مصرف‌کننده نهایی است. صفحه‌نمایش این هدست وضوح بالایی دارد و تصاویری صاف و تمیز نشان می‌دهد؛ کنترلرهای کنترلی بی‌نظیری در محیط‌های واقعیت مجازی و بازی‌ها ارائه می‌دهد و با بازار بازی‌های ویدئویی Value Steam نیز یکپارچه شده است. به این معنی که محتوای زیادی از قبل برای آن آماده است.

اما این هدست واقعیت مجازی همچنان گران است؛ کیت کامل Index VR Kit با قیمت هزار دلار به فروش می‌رسد و برای عملکرد درست نیاز به کابل‌ها و سنسورهای دیگر هم دارد. شرکت ولو به تلاش‌های خود برای وارد کردن نوآوری و آزمایش هدست‌های VR همه‌جانبه ادامه می‌دهد و تحلیل‌گران انتظار دارند شرکت بازی‌سازی مستقر در Bellevue یک هدست مستقل برای رقابت با فیسبوک Oculus Quest 2 ارائه کند.

مجیک لیپ

متاورس اینجا است: ۵ شرکتی که آینده واقعیت مجازی را برای ما می‌سازند

اگر ایده واقعیت مجازی از رمان‌های علمی تخیلی الهام‌گیری شده است؛ چشم‌انداز مدرن Big Tech در AR و VR آینده به طور مستقیم از Magic Leap می‌آید.

این شرکت که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد؛ در سال ۲۰۱۴، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از شرکت‌هایی مانند گوگل و کوالکام، سرمایه جمع‌آوری کرده و در سال ۲۰۱۵ یک ویدئوی خیره‌کننده از فناوری محصول خود منتشر کرد که البته سریعا زیر سوال رفت و محصول نهایی هنوز در دست بررسی است.

هدست‌های Magic Leap اولیه برای صنایع خلاقه‌ای مانند طراحی و تبلیغات روانه بازار شدند اما در سال ۲۰۱۸ مجیک لیپ یک دستگاه واقعیت افزوده موفق‌ترین ارائه کرده و توانست سرمایه بیشتری جمع‌آوری کند تا محصول Magic Leap 2 را در سال ۲۰۲۲ ارائه کند. این شرکت قصد دارد بازارهای صنایع دفاعی، بهداشتی و سلامتی و تولیدی را هدف قرار دهد.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: متاورس ، شرکت ، گوگل ، حداقل ، آینده
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
1
به جز ولوو همه شرکتهایی که نام بردید تاپ های دنیای تکنولوژی هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
1
"•••اما در سال ۲۰۱۸ مجیک لیپ یک دستگاه واقعیت افزوده موفق‌ترین ارائه کرده و". ••خودتون فهميديد چي گفتيد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار