با انواع رکوردهای DNS آشنا شوید
کد خبر: ۲۲۹۳۱۰
تاریخ انتشار: 2021 November 25    -    ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

با انواع رکوردهای DNS آشنا شوید

اگر در دنیای اینترنت و استفاده از DNS مبتدی و تازه‌کار هستید، کلمات اختصاری و اصطلاحات این حوزه می‌تواند باعث شود احساس کنید که بسیار پیچیده است. انواع رکوردهای DNS نیز از این قاعده مستثنی نیستند. انواع رکوردهای DNS

    (Dns record types) دستورالعمل‌هایی هستند که توسط سرورهای DNS در فایلی با نام Zone File ایجاد شده و در آن ذخیره می‌شوند. این رکوردها جزئیات مهم و مرتبطی را در مورد دامنه‌ها و نام هاست ارائه می‌دهند. شما می‌توانید آنها را به عنوان فهرست یا دایرکتوری کسب‌وکار در نظر بگیرید. این فهرست‌ها به سرورهای DNS کمک می‌کنند تا پرسش‌ها (queries)  را به جایی که باید بروند هدایت کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت DNS چیست و با انواع رکوردهای دی‌ان‌اس آشنا خواهیم شد.

 دامنه چیست؟

نام دامنه (اغلب به سادگی دامنه نامیده می‌شود) نامی‌ است که به راحتی قابل یادآوری است و با یک آدرس IP فیزیکی در اینترنت مرتبط است. دامنه نام منحصر به‌فردی است که بعد از علامت @ در آدرس‌های ایمیل و بعد از www در اسم سایت‌ها ظاهر می‌شود. در آدرس‌های وب نام دامنه Domain.com ممکن است به آدرس فیزیکی 198.102.434.8 متصل شود. نمونه‌های دیگر از نام‌های دامنه عبارتند از google.com و wikipedia.org استفاده از نام دامنه برای شناسایی سایت در اینترنت به جای آدرس IP عددی، به خاطر سپردن و تایپ آدرس‌های وب را بسیار آسان می‌کند. با خرید دامنه شما یک آدرس منحصر به‌فردی دارید که کاربران شما می‌توانند به راحتی سایت شما را در میان رقبا پیدا نموده و محصولات شما و یا خدمات شما را تهیه نمایند. همچنین شما با ثبت دامنه ir و بین‌الملل می‌توانید حضور خود را در عرصه اینترنت و دنیای مجازی پررنگ نمایید.

 دی‌ان‌اس چیست؟

با انواع رکوردهای DNS آشنا شوید

سرور دی‌ان‌اس مخفف Domain Name System server)) آدرس‌های وب را به آدرس IP تبدیل می‌کند. بدون سرور دی‌ان‌اس، نمی‌توانید به هیچ وب‌سایتی متصل شوید.

سیستم نام دامنه یا دی‌ان‌اس همانند دفترچه تلفن اینترنت است. هنگامی‌که کاربران نام‌های دامنه‌ای مانند google.com یا Domain.com را در مرورگرهای وب تایپ می‌کنند، دی‌ان‌اس مسئول یافتن آدرس IP صحیح آن سایت‌ها است. سپس مرورگرها از این آدرس‌ها برای ارتباط با سرورهای مبدا یا سرورهای CDN edge برای دسترسی به اطلاعات وب سایت استفاده می‌کنند. همه اینها به لطف سرورهای دی‌ان‌اس اتفاق می‌افتد. دی‌ان‌اس سرورها، دستگاه‌هایی هستند که به پاسخگویی به سوالات دی‌ان‌اس اختصاص داده شده‌اند.

 انواع رکوردهای دی‌ان‌اس 

انواع رکوردهای دی‌ان‌اس به عنوان دستوراتی در مورد نحوه برخورد سرور با کاربر عمل می‌کند و آنها اطمینان حاصل می‌دهند که سایت شما به همان شکلی عمل می‌کند که شما می‌خواهید. اگرچه انواع مختلفی از رکوردهای DNS وجود دارد که همه اقدامات متفاوتی را انجام می‌دهند، اما در ادامه چند نوع رکورد که بیشترین استفاده را دارند، آورده شده است.

۱.CNAME record

رکورد CNAME رکوردی است که به عنوان یک نام مستعار، به یک دامنه یا ساب دامنه دیگری اشاره می‌کند. رکوردهای CNAME نام‌های مستعار دامنه هستند. رایانه‌های موجود در اینترنت اغلب چندین وظیفه را مانند وب سرور، سرور ftp، سرور چت و غیره را انجام می‌دهند. برای راحت‌کردن این کار، می‌توان از رکوردهای CNAME برای دادن چندین نام (مستعار) به یک رایانه استفاده کرد.

 برای مثال، رایانه computer1.xyz.com ممکن است هم به عنوان یک وب سرور و هم یک سرور ftp باشد، بنابراین دو رکورد CNAME به صورت زیر می‌توان برای آن تعریف نمود:

www.xyz.com = computer1.xyz.com

و

 ftp.xyz.com = computer1.xyz.com

رایج‌ترین استفاده از نوع رکورد CNAME، فراهم‌کردن دسترسی به وب سرور با استفاده از استاندارد www.domain.com و domain.com  (با و بدون پیشوند www  ) است.

این کار معمولاً با ایجاد یک رکورد A برای نام کوتاه (بدون www) و یک رکورد CNAME برای نام با اشاره به نام کوتاه انجام می‌شود.

۲.A record

با انواع رکوردهای DNS آشنا شوید

A-record ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین نوع رکورد DNS است. برای ترجمه نام‌های دامنه متداول www.example.com  به آدرس‌های IP مانند 23.211.43.53 استفاده می‌شود.

رکورد A مخفف Address است. یک رکورد آ در (A record) یک رکورد دی‌ان‌اس است که برای نشان دادن نام دامنه یا زیر دامنه‌ها به یک آدرس IP ثابت استفاده می‌شود. A رکورد مشخص می‌کند که کدام IP برای یک دامنه خاص تعیین شده است.

۳.TXT record

رکورد TXT  (مخفف عبارت text record) ) نوعی رکورد منبع در سیستم نام دامنه است که برای ارتباط دادن متن دلخواه با میزبان یا نام دیگر، مانند اطلاعات قابل خواندن انسان در مورد یک سرور،شبکه، استفاده می‌شود. در واقع رکوردهای TXT برای نگهداری متن توصیفی استفاده می‌شود. آنها اغلب برای نگهداری اطلاعات کلی در مورد نام دامنه مانند سرور میزبانی آنها، شخص تماس، شماره تلفن و غیره استفاده می‌شوند.

۴.MX Record

رکوردهای MX برای تعیین سرور(های) ایمیل نام دامنه استفاده می‌شود. هر رکورد ام‌ایکس به نام یک سرور ایمیل اشاره می‌کند و یک شماره ترجیحی برای آن سرور دارد. هنگام ارسال یک ایمیل به user@example.com، سرور پست الکترونیکی شما باید ابتدا هر گونه رکورد ام‌ایکس را برای example.com جستجو کند تا ببیند کدام سرورهای ایمیل، ایمیل‌های دریافتی را باید دریافت و یا ارسال نماید.

۵.PTR record

رکورد اشاره‌گر (PTR)  یک نوع رکورد سیستم نام دامنه است که برخلاف رکورد A که نام دامنه را به آدرس IP نشان می‌دهد ، آدرس IP را به نام دامنه یا میزبان ارجاع می‌دهد.

سوابق PTR برای جستجوی معکوس DNS استفاده می شود و یک پیکربندی فنی استاندارد است که توسط بسیاری از ارائه‌دهندگان ایمیل برتر مانند Gmail و Microsoft مورد نیاز است.

در واقع رکوردهای PTR به عنوان سوابق معکوس و برای نگاشت آدرس‌های IP به نام دامنه (یعنی دقیقا برعکس رکوردهای A و رکوردهای AAAA) استفاده می‌شوند.

 کلام آخر

DNS در اصل دفترچه تلفن وب است که دامنه‌ها را سازماندهی و شناسایی می‌کند. همان‌طور که در دفترچه تلفن، شماره تلفن مربوطه را به هر شخص را ارجاع می‌دهیم، DNS آدرس وب مانند www.domain.com را به آدرس IP فیزیکی، مانند 74.125.19.147 ترجمه می‌کند.

سرورهای دی‌ان‌اس یک رکورد دی‌ان‌اس ایجاد می‌کنند تا اطلاعات مهمی‌در مورد نام دامنه یا نام میزبان و به ویژه آدرس IP فعلی آن، ارائه دهند. رایج‌ترین انواع رکورد DNS عبارتند از: رکورد CNAME و آدرس  A Record که نام میزبان و آدرس IPv4 مربوطه را ذخیره می‌کند.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر شما میتوانید با تیم پشتیبانی متخصص وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار