سلول‌های کشف شده در قلب که ضربان و ریتم قلب را تنظیم می‌کنند
تاریخ انتشار: 2021 November 26    -    ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
سلول‌های گلیال در مغز و سیستم عصبی یافت می‌شوند، جایی که پشتیبانی و ساختار نورون‌ها را فراهم می‌کنند. آن‌ها همچنین در برخی قسمت‌های محیطی دستگاه عصبی هم یفات می‌شوند، اما تاکنون هیچ سلول گلیالی در قلب یافت نشده بود؛ بنابراین بدر رای مطالعه جدید، محققان دانشگاه نوتردام شروع به جستجوی آن‌ها کردند.

نکسوس گلیا: سلول‌های جدید کشف شده در قلب که ضربان و ریتم قلب را تنظیم می‌کنند

نکسوس گلیا: سلول‌های جدید کشف شده در قلب که ضربان و ریتم قلب را تنظیم می‌کنند«تابناک با تو» - دانشمندان نوع جدیدی سلول را در قلب کشف کرده‌اند. به نظر می‌رسد این سلول‌ها که اکنون نکسوس گلیا نامیده می‌شوند به تنظیم ضربان و ریتم قلب کمک می‌کنند و تیم تحقیقاتی باور دارد که این کشف ممکن است درک جدیدی از برخی نقص‌ها و بیماری‌های قلبی ایجاد کند.

آن‌ها هنگام بررسی قلب گورخر ماهی zebrafish، سلول‌هایی شبیه آستروسیت‌ها، نوعی سلول گلیال موجود در مغز، یافتند. تحقیقات بعدی آن‌ها سلول‌های جدید را در قلب موش و انسان نیز نشان داد. سلول‌های جدید که محققان آن‌ها را نکسوس گلیا nexus glia نامیده‌اند، در مجرای خروجی قلب قرار دارند.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که نکسوس گلیا نقش کلیدی در تنظیم ضربان و ریتم قلب دارد. هنگامی که پژئهشگران این سلول‌ها را از قلب حیوانات خارج کردند، ضربان قلب آن‌ها افزایش یافت. در حیواناتی که به گونه‌ای مهندسی شده بودند که فاقد ژنی باشند که رشد سلول‌های گلیال را هدایت کند، ضربان قلب آن‌ها نامنظم شد.

پژوهشگران می‌گویند که این کشف می‌تواند در شناخت انواع خاصی از نقایص و بیماری‌هایی که بر قلب تأثیر می‌گذارند، مفید باشد. برخی از این شرایط با ضربان قلب نامنظم یا سریع همراه هستند.

جالب است که بسیاری از نقایص مادرزادی قلب در مجرای خروجی قرار دارند، جایی که نکسوس گلیا پیدا شده.

نکسوس گلیا: سلول‌های جدید کشف شده در قلب که ضربان و ریتم قلب را تنظیم می‌کنند

کودی اسمیت، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما عملکرد این سلول‌ها را کاملاً نمی‌دانیم، اما این مفهوم که اگر نبود آن‌ها، ضربان قلب را افزایش می‌دهد، می‌تواند آن را به برخی از بیماری‌ها مرتبط کند. فکر می‌کنم این سلول‌های گلیال می‌توانند نقش بسیار مهمی در تنظیم قلب ایفا کنند. این کشفی است که ۱۰۰ سوال نو ایجاد کرده، بنابراین ما آن‌ها را دنبال می‌کنیم تا مسیری را که قبلاً هرگز مطالعه نشده بود، کشف کنیم.»

این تحقیق در مجله PLOS Biology منتشر شد.

منبع: یک پزشک