نکاتی درخصوص خرید انواع شیرآلات ساختمانی
کد خبر: ۲۲۸۶۲۱
تاریخ انتشار: 2021 November 21    -    ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
شیرآلات ساختمانی یا Building valves، یک وسیله‌ی فلزی است که جریان مایعات و گاز‌ها را باز و بسته میکند. شیرآلات مدرن امروزی علاوه بر اینکه برای استفاده راحت‌تر از آب بعنوان یک وسیله فوق العاده شناخته میشوند، استفاده از آب را هم بهینه میکنند و از این طریق معضل کم‌ابی در جهان برطرف میشود.

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن«تابناک با تو» - بهتر است با انواع مختلف شیرآلات ساختمانی آشنایی داشته باشید، به دلیل اینکه شناخت این جنس در زمان‌های ساخت و بازسازی و یا زمان تعویض شیرآلات به دلیل پوسیدگی، امری حیاتی محسوب میشود و برای یک انتخاب بهتر به شما کمک می‌کند.

شیرآلات ساختمانی

شیرآلات ساختمانی یا Building valves، یک وسیله‌ی فلزی است که جریان مایعات و گاز‌ها را باز و بسته میکند. شیرآلات مدرن امروزی علاوه بر اینکه برای استفاده راحت‌تر از آب بعنوان یک وسیله فوق العاده شناخته میشوند، استفاده از آب را هم بهینه میکنند و از این طریق معضل کم‌ابی در جهان برطرف میشود.

پیشینه شیرآلات در دنیا

در دوران باستان، شیرالات به وجود آمد. کاربرد لوله کشی و شیرالات در ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، این بود که آب را به فواره‌ها و خانه‌های خصوصی هدایت میکرد، بطور مثال در جزیره کرِت در قصر سلطنتی مینوآن، برای لوله کشی و آبیاری از لوله‌های سفالینه استفاده میشد و جنس شیر‌هایی که در آنجا نصب شده بود از طلا، نقره و سنگ مرمر بود. در حمام‌های خصوصی و عمومی در بین سال‌های ۱۰۰۰ پیش از میلاد تا ۴۷۶ بعد از میلاد از لوله ها‌ی سربی و شیر‌های مرمرین و نقره‌ای استفاده میشد. رومیان از لوله کشی و شیرآلات در قرن چهارم میلادی به این منظور استفاده می‌کردند تا آب را به ۱۱حمام عمومی، ۸۵۶ حمام خصوصی و ۱۳۵۲ فواره و آب‌انبار هدایت کنند.

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن

شیر آب سرد و گرم در زمان گذشته، خروجی واحدی نداشتند و آب بسیار سرد و یا بسیار گرمی از عَلَم مستقل هر کدام خارج میشد. آلموئِن که دانشجوی ساکن شهر سیاتل واشنگتن بود، در سال ۱۳۱۶ شمسی، دستش را زیر آب جوش خروجی از عَلَم آب گرم برد و آنرا سوزاند. در نتیجه این حادثه باعث شد تا در ذهن این دانشجو، ایده طراحی شیرآلات کلاسیک امروزی (که آب سرد و گرم بطور هم زمان از یک علم خارج می‌شود) شکل بگیرد. بخاطر پسندیده نشدن طرح اولیه اش در بین سال‌های ۱۳۱۹ و ۱۳۲۴ شمسی توانست یک شیر کلاسیک مقبولی طراحی کند که از عملکرد مناسبی برخوردار است. سرانجام مردم توانستند با تنظیم دمای آب خروجی از شیر به دمای دلخواهشان برسند.

انواع شیرآلات ساختمانی

از شیرآلات ساختمانی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و متد‌های طراحی جدید، متناسب با محل نصب و کارایی آن‌ها استفاده می‌شود؛ بنابراین برای خرید شیرآلات باید توجه داشته باشید که ابتدا تحقیق کنید و سپس برای یک خرید ایده آل، تمامی فاکتور‌های لازم را در نظر بگیرید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که شیرآلات به جز در موارد معدودی از طول عمر بالایی برخوردارند و قابل استفاده در مدت زمان زیادی هستند، ولی چنانچه فاقد کیفیت مناسب هستند و یا جنس این شیرآلات از مواد نامرغوب باشد؛ پس از گذشت مدت کوتاهی، مشکلات کاربری گوناگونی را به وجود می‌آورد. در ادامه با انواع شیرآلات آشنا شوید:

>> شیرآلات توپی:

کاربرد شیرآلات ساختمانی توپی که به نام شیرآلات تک اهرمی شناخته میشوند برای آشپزخانه هاست. شیر‌های توپی به گونه‌ای ساخته شده اند که اهرم شیر در بخش بالای بدنه شیر به دور کلاهک توپی می‌چرخد. اهرم شیر در اینگونه شیرآلات، موظف به کنترل توپ فلزی و یا پلاستیکی داخل بدنه شیر هستند. شیر توپی به این صورت عمل می‌کند که تنها با یک دست، دما و فشار را تنظیم می‌کند. شیرآلات ساختمانی توپی نسبت به دیگر شیرآلات بدون واشر، این عیب را دارد که به دلیل تعداد قطعاتی که در شیر استفاده شده، مشکل چکه کردن بیشتری به وجود آید.

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن

>> شیرآلات دیسکی:

شیرآلات دیسکی که برای مصارف تجاری و مسکونی کاربرد دارد، بعنوان یکی از مدرن‌ترین شیرآلات ساختمانی محسوب میشود. یکی از شیرآلات تک اهرمی، شیر‌های دیسکی می‌باشند، چون جریان آب را با استفاده از یک اهرم به راحتی کنترل می‌کنند. محل قرارگیری اهرم آن‌ها بر روی پایه شیر است که این پایه یک استوانه قطور دارد. تک اهرمی بودن این شیر‌ها این قابلیت را فراهم کرده تا به راحتی بتوان از آن‌ها استفاده کرد؛ یعنی آب در هنگام چرخاندن شیر به اطراف، سرد و گرم میشود و فشار آن به یک حد است. صرفه جویی در مصرف آب از مهمترین مزیت‌های شیرآلات ساختمانی دیسکی به شمار می‌رود و همچنین این شیر‌ها به خاطر نداشتن واشر، معضلی چکه کردن آب را ندارند.

>> شیرآلات کارتریجی:

شیرآلات کارتریجی به یکی از شیرآلات ساختمانی دو اهرمی گفته میشود که از نظر شکل ظاهری به شیرآلات فشاری دو اهرمی شباهت بسیاری دارد و تنها تفاوتشان در اینست که شیرآلات کارتریجی، واشر ندارند درحالیکه شیرآلات فشاری، واشر دارند. با اینکه ظاهر این دو نوع شیرآلات به هم شبیهند، ولی تفاوت در عملکرد آن‌ها به راحتی قابل تشخیص است. شیرآلات فشاری هنگام چرخاندن اهرم باید بر روی واشر، فشار وارد کنند. شیرآلات ساختمانی فشاری در مقایسه با شیرآلات کارتریجی، آب را به راحتی خارج نمی‌کنند. کوچکترین چرخش اهرم در شیرآلات کارتریجی، موجب قطع و وصل شدن جریان آب میشود.

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن

>> شیرآلات فشاری:

از قدیمی‌ترین شیر آلات مورد استفاده در صنعت ساختمان میتوان به شیرآلات ساختمانی فشاری اشاره کرد. این نوع شیرآلات، دارای واشر می‌باشند و با استفاده از یک لوله، آب سرد و گرم را به سمت خروجی هدایت می‌کنند. به وفور میتوان مشکل چکه کردن آب در واشر موجود در مغزی این شیر‌ها را مشاهده کرد. میزان خروجی آب در این شیر آلات را میتوانید از طریق چرخاندن دسته شیر به سمت عقربه‌های ساعت و مخالفش کنترل کنید. شیرآلات فشاری در شکل‌های مدرن امروزی هنوز کاربرد دارند؛ با وجود استفاده‌ی کم از آن‌ها هزینه این نوع شیرآلات در مقایسه با شیرآلات دیگر، کمتر است و شاید هزینه‌ی آن باعث شده تا برخی از افراد از آن استفاده کنند.

>> شیر آب لمسی:

شیر آب لمسی از قابلیت سنسور حرکتی برخوردارست. شما با سنسور حرکت میتوانید آب را بطور مستقیم و کارامد استفاده کنید. فقط کافیست که دست خود را بر روی سنسور حرکت بمنظور خارج شدن آب، حرکت دهید. از کاربرد‌های این شیرآلات میتوان به استفاده در آشپزخانه و حمام اشاره کرد. علت شهرت این نوع شیر آب، بخاطر کمک و تأثیرش بر بهداشت می‌باشد. همچنین نحوه عملکرد آن به گونه ایست که آلودگی آب را درحالی کاهش می‌دهد که سهولت تنظیم دمای آب را بهمراه دارد.

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن

راهنمای خرید شیرآلات

- جنس شیرآلات ساختمانی:

به طور کلی با استفاده از آلیاژ برنج یا سرب خشک، اقدام به ساخت شیرآلات میکنند و بهتر است بدانید که عملکرد برنج در مقایسه با سرب خشک، بهتر است. به این دلیل که سرب خشک بعد از گذشت مدتی به خورد آب میرود و برای کسی که به منظور مصارف خوراکی از آن استفاده می‌کند، ضرر دارد و موجب آسیب رساندن به بدن میشود. یکی دیگر از مشکلات سرب خشک اینست که در مقایسه با جنس برنجی، خیلی سریعتر از بین میرود؛ به اینصورت که شکسته و پوسیده می‌شود. تنها تفاوت‌های ظاهری آن‌ها در روکش هایشان می‌باشد.

آبکاری بعد از جنس فلزی که در شیرآلات، مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقاومت شیر اهمیت بسزایی دارد. از این رو درصورت با کیفیتتر بودن آبکاری، شیرآلات دیرتر دچار فرسودگی می‌شوند. به عنوان مثال شیرآلاتی با آبکاری ۲۵ میکرونی و با روکش استیل واقعی دارای عمری طولانی از نظر کیفیت می‌باشد.

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن

- زیبایی و طراحی شیرآلات ساختمانی:

توجه داشته باشید که یکی از مواردی که بر زیبایی شیرآلات می‌افزاید، کیفیت آبکاری و ضخامت مناسب شیرآلات می‌باشد. از دیگر موارد قابل توجه در طراحی شیرآلات ساختمانی، عدم وجود موج بر روی شیرآب در زمانیست که نور مناسب هست؛ در غیر اینصورت شیرآلات از پرداخت مناسبی برخوردار نیستند. رنگ بیشتر شیرآلات موجود در بازار، کروم، نیکل مات و برنز می‌باشد که تمامی این رنگ‌ها بادوام هستند و بمدت چندین سال، ظاهرشان را حفظ می‌کنند. از رایج‌ترین روش‌های آبکاری میتوان به آبکاری کروم اشاره کرد؛ به این دلیل که بسیار بادوام است و براحتی میتوان نسبت به نگهداری و تعمیر آن اقدام کرد؛ بنابراین در اکثر اوقات در اماکنی همچون سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها کاربرد دارد. این موضوع برای مصرف کنندگانی توصیه میشود که استفاده‌ی زیادی از شیرآلات دارند.

- مصرف بهینه آب:

در هنگام خرید شیرآلات ساختمانی، باید به میزان مصرف آب توسط شیرآلات توجه داشته باشید. باتوجه به بحران آبی موجود در کشور، استفاده از شیرآلات کم مصرف در صرفه جویی آب، نقش بسزایی دارد. یکی از عوامل موثر در صرفه جویی میزان مصرف آب در شیرآلات، وجود پرلاتور می‌باشد که درصورت استفاده از آن، صرفه جویی بمیزان ۹۰ درصد بیشتر میشود. به این صورت که انجام چنین کاری با ایجاد فشار مناسب و پاشیدن آب در سطحی وسیع‌تر بوجود می‌آید که موجب لذتبخش‌تر شدن شست و شو میشود. استفاده از کارتریج‌های کم مصرف از دیگر عوامل مفید در میزان صرفه جویی آب شیرآلات ساختمانی محسوب میشود. کارتریج‌های ۲۵ به صرفه جویی بسیار در میزان آب مصرفی کمک میکند؛ بنابراین به کم مصرف بودن آن در هنگام خرید شیرآلات، توجه کنید.

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن

- ارتفاع علم شیرآلات ساختمانی:

ارتفاع شیرآلات از نکاتی است که در حین خرید شیرآلات ساختمانی، باید مدنظر قرار گیرد؛ به این دلیل که انواع مدل‌های شیرآلات، دارای ارتفاع‌های متنوعی بهمراه عیب و یا مزایای مخصوص به خود می‌باشند. البته باید دقت کنید که علم‌های بلند هم کاربری راحت تری دارند. گاهی اوقات با انتخاب یک جنس باکیفیت و زیبا، فاصله میان سینک ظرفشویی و کابینت‌های شما مانع از این امر می‌شوند که ارتفاع شیر، بیشتر از محدوده خاصی شود یا اگر سینک، بزرگ باشد؛ علم شیر ظرفشویی هم برای رسیدن به تمامی قسمت‌های سینک، باید بلند باشد. این روز‌ها برای شیر‌های روشویی از شیر‌های پایه بلند به منظور کاربری راحت‌تر و ظاهر قشنگ‌تر استفاده می‌شود. کاربرد این نوع از شیر‌ها بیشتر بر روی روشویی کابینتی می‌باشد.

- قیمت شیرآلات ساختمانی:

مهم‌ترین معیار خرید شیرآلات، قیمت آن می‌باشد. با توجه به تنوع زیاد قیمت در بازار شیرآلات بهداشتی، هر کدام از آن‌ها دارای قیمت متفاوتی هستند. در خانه‌ی خود، کارایی شیرآلات را در نظر بگیرید و بدون در نظر گرفتن هزینه ها، بهترین جنس شیرآلات ساختمانی را بخرید.

آشنایی با انواع شیرآلات ساختمانی و نکاتی درخصوص خرید آن

منبع: سرپوش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار