مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس
کد خبر: ۲۲۸۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 November 21    -    ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
آبشار سپهسالار بعد از پل خواب و در کیلومتر ۴۵ جاده کرج قرار گرفته است. در این منطقه که آسارا نامیده می‌شود، یک رودخانه قرار دارد که به روستای سپهسالار منتهی می‌شود. در مسیر این رودخانه به سمت روستا چندیدن آبشار بزرگ و کوچک به وجود آمده است که به این منطقه زیبایی خاصی بخشیده اند.

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوساختصاصی «تابناک با تو» - آبشار سپهسالار بعد از پل خواب و در کیلومتر ۴۵ جاده کرج قرار گرفته است. در این منطقه که آسارا نامیده می‌شود، یک رودخانه قرار دارد که به روستای سپهسالار منتهی می‌شود. در مسیر این رودخانه به سمت روستا چندیدن آبشار بزرگ و کوچک به وجود آمده است که به این منطقه زیبایی خاصی بخشیده اند. در سمت جنوب قله هفت خوان ذره سپهسالار قرار دارد که برای دیدن آبشار باید از آن گذر کنیم. در ابتدای راه دره عریض است، اما هرچه به سمت آبشار نزدیک می‌شوید دره تنگ‌تر می‌شود.

از روستا تا آبشار سپهسالار کرج باید حدود دو ساعت پیاده روی کنید. مسیری که به سمت آبشار می‌رود بسیار سرسبز است و موقعیت‌های خوبی را برای عکاسی به وجود آورده است. برخی از نقاط داخل دره برای گرفتن عکس‌های سلفی عالی هستند و این فرصت را به شما می‌دهند تا عکس‌هایی منحصر به فرد و ویژه بگیرید. در مسیر آبشار سپهسالار در استان البرز بار‌ها مجبور می‌شوید از عرض رودخانه عبور کنید. آبشار سپهسالار از دامنه کوه سرازیر می‌شود و حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. بر خلاف بسیاری از آبشار‌ها در پایین این آبشار حوض یا استخر نمی‌بینید. زمین زیر آبشار مسطح است و همین امر سبب می‌شود تا آب آبشار مستقیم به حرکت خود ادامه دهد. این آبشار با نام آبشار هفت خوان نیز شناخته می‌شود که به خاطر به وجود قله هفت خوان در نزدیکی آن است.

روستای سپهسالار در کنار این آبشار و طبیعت زیبا و چشم نواز خود یک امامزاده هم دارد که روستاییان برای گرفتن حاجت به آن متوسل می‌شوند. امامزاده ابراهیم در حاشیه روستا قرار گرفته و از روستا حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارد. غاری در دامنه شمالی آبشار قرار گرفته است که محلیان معتقدند با غار یخ مراد که در فاصله‌ای بسیار دور قرار دارد، در ارتباط است.

آبشار سپهسالار چالوس تنها یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری البرز است، اما منطقه سرسبز و زیبای اطراف آبشار، در کنار قدمت تاریخی و اهمیت مذهبی روستای سپهسالار، و همچنین منظره‌های چشم نواز دره سپهسالار باعث می‌شود تا دیدن این آبشار در اولویت‌های سفر به البرز باشد. در صورتی که به دنبال طبیعتی بکر و چشم انداز‌های بی بدیل هستید، نشاط آوران به شما پیشنهاد می‌کند از این آبشار زیبا و مناطق اطراف آن دیدن کنید.

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

سیمای عمومی آبشار سپهسالار (هفت خوان)

دره سپهسالار در ابتدا اندکی فراخ و هر چه به آبشار نزدیکتر می‌شویم تنگ‌تر می‌شود. در نهایت مسیری صخره‌ای است که در زیر شیب‌های تند به جناح جنوبی قله هفت‌خان منتهی می‌شود. آب آبشار از طریق سنگی بزرگ به دو نیم می‌شود و حجم بیشتر آب از سمت چپ به پایین پرتاب می‌کند.

در نگاه اول شما فقط آبشار کوچک‌تر را می‌بینید و آبشار حجیم‌تر در پشت صخره‌ای پنهان است. با نزدیک شدن به آبشار‌ها فراوان است. در وسط دو آبشار سنگ دیگری وجود دارد که از خزه پوشیده شده است و آب‌باریکه‌ای از میان آن به پایین می‌غلتد؛ که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

پیشنهاد ویژه آبشار سپهسالار (هفت خوان)

در محوطه پشت آستان مقدس امامزاده صخره‌ای به ارتفاع تقریبا ۱۰ متر قرار دارد که از بالا دو تکه روی هم است و اطراف آن کاملا خالی است و به نام صخره آب چکان معروف بوده و زایران نیت می‌کنند و می‌ایستند تا قطره آب به سرشان بریزد. این روستا دارای جاذبه‌های متنوع و منحصر به فرد طبیعی از جمله کوه‌های سربه فلک کشیده هفت خوان، کرچان، هزاربند، کاهار و هزارچشمه است که اکثر کوهنوردان با این نام‌ها آشنا هستند و به قله‌های آن‌ها صعود کرده اند.

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

شرایط استفاده آبشار سپهسالار (هفت خوان)

برای رسیدن به آبشار بایستی به سمت شمال و مسیر پاکوب حرکت کنیم. به گفته اهالی روستا تا آبشار یک ساعت راه است. ولی اگر به‌طور منظم حرکت کنید پس از ۳۰ دقیقه به آبشار زیبا و رؤیایی سپهسالار خواهید رسید. در طول راه، مسیر پاکوپ و رودخانه شما را مجبور می‌کند تا بیش از ۱۰ بار از عرض رودخانه عبور کنید و به چپ و راست رودخانه بروید. بعد از گذشت از این مسیر به آبشار شگفت‌انگیز هفت‌خوان یا سپهسالار می‌رسید.

وسایل مورد نیاز آبشار سپهسالار (هفت خوان)

لوازم شخصی-کفش مناسب-کوله پشتی - داشتن دو عدد باطوم واقعاً کمک مؤثری برای رسیدن به آبشار خواهد بود.

سایر اطلاعات آبشار سپهسالار (هفت خوان)

آسارا منطقه‌ای کوهستانی و آبادی‌های آن در دره‌های پرشیب و ناهموار واقع شده است. به دلیل کمبود زمین‌های کشاورزی، مسکونی و سردی و برف گیر بودن دره‌ها و همچنین سختی زندگی به خصوص در فصل سرد سال، مناطق دارای سکونت دائم بسیار محدود است و از چند روستای کوچک تجاوز نمی‌کند. در میان روستا‌های موجود در این دهستان، سه روستای شهرستانک، تکیه سپهسالار و آسارا دارای آثار تاریخی، فرهنگی تپه شنستون، قلعه دزدبند، کاخ شهرستانک، امامزاده سپهسالار، قلعه ری زمین، غار‌های ری زمین و سیراچال است.

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

راه دیگر دستیابی به دریاچه:

تنکابن، درۀ سه هزار، جادۀ آسفالته تاهلوکله، جاده خاکی تا قاضی محله و از آنجا با عبور از آبادیهای سرن و درجان و میانرود از طریق دره هفت خان.

زمان مناسب بازدید آبشار سپهسالار (هفت خوان)

بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه فصل بهار وتابستان است.

در ادامه عکس هایی از آبشار هفت خوان را برای شما آورده ایم: 

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

مسیر آبشار سپهسالار (هفت خوان)، جاده چالوس

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا قایشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
2
خیلی قشنگ بود
عبدالرسول خدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
0
2
عالی وکم نظیردرودبرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار