33درصد مردم،زیر خط فقر مسکن
کد خبر: ۲۲۸۳
تاریخ انتشار: 2015 June 14    -    ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
مدیر علمی طرح جامع مسکن گفت: ۳۳ درصد از مردم ایران ، توان تامین حداقل‌های اولیه برای محل سکونت خود را ندارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از صما، فردین یزدانی با بیان اینکه بیش از هفت میلیون خانوار در ایران ، مسکن شخصی ندارند ،‌اظهار داشت : این تعداد خانوار نمی‌توانند حداقل‌های لازم در حوزه مسکن را برای خود فراهم کنند.

وی افزود : مسکن استاندارد تعریفی دارد و ما برای تعیین شاخص‌های مسکن استاندارد به استانداردهای حداقلی بسنده کردیم و به ازای هر فرد باید حداقل 12 متر مربع محل سکونت در یک واحد مسکونی وجود داشته باشد.

همچنین ساختمان از نظر مقاومتی و مصالحی که برای ساخت آن به‌کار رفته است امن به حساب‌ آید و در نهایت حداقل‌هایی مانند حمام ، سرویس بهداشتی و آشپزخانه در هر واحد وجود داشته باشد.

وی افزود: با بررسی جوانب مختلف این حوزه ، معادل ریالی چنین مسکنی را در سراسر کشور و براساس هر استان محاسبه کردیم و میانگین کشوری واحد مسکونی با چنین شرایطی به ازای هر خانوار سه نفره ، 470 هزار تومان در هر متر مربع است. به این ترتیب هر خانواری که قدرت تامین این هزینه را ندارد و کمتر از این مقدار را برای واحد مسکونی خود پرداخت می‌کند ، از برخی از این امکانات حداقلی محروم است.

به گفته وی همین محاسبات دقیق نشان داده است که یک سوم جمعیت ایران ، فاقد مسکن هستند.

یزدانی با اشاره به مشکلات متعددی که در زمینه تامین مسکن برای مردم وجود دارد، گفت : متاسفانه سیاست‌های دولت نهم و دهم در حوزه مسکن بسیار مشکل‌ساز بود. سیاست غلطی که امروز به اجرا در می‌آید تا مدت‌ها آثار خود را باقی می‌گذارد و متاسفانه مشکلات امروز تا حدود زیادی به اشتباهات دولت سابق ربط پیدا می‌کند ، بررسی‌ها نشان می دهد سال‌های 1384 تا 1391 ، قیمت مسکن459 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تدوین طرح جامع مسکن در دولت یازدهم گفت: برای تنظیم برنامه جامع مسکن،  به بررسی و جمع‌آوری آمار وضعیت محل سکونت مردم به تفکیک استان و شهرستان پرداختیم که اقدامی نوآورانه است.

مدیر علمی طرح جامع مسکن درباره این طرح گفت: این برنامه تمرکز اصلی خود را بر توانمندسازی طبقه متوسط و فرودست جامعه قرار داده است. البته اجرای این برنامه و موفقیت در دستیابی به اهداف آن نیاز دارد که در وضعیت اقتصادی کشور و دولت ،گشایشی به وجود آید و علاوه بر این عزم سیاسی در همه ارکان حکومتی برای رفع مشکل مسکن وجود داشته باشد.

وی گفت: نباید فراموش کرد که مشکلات مسکن به هیچ‌وجه در یک بازه زمانی دو ساله حل نخواهد شد و به همین علت ، این برنامه میان مدت است و امیدواریم در بازه زمانی 10 ساله مشکلات عمده مسکن و صاحبخانه شدن اقشار میانی و پایینی حل شود.

یزدانی گفت: در بخش مسکن از لحاظ فیزیکی و سرمایه‌گذاری مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی این است که بخش وسیعی از طبقه متوسط و فرودست از نظر اقتصادی به‌شدت ناتوان شده‌اند و باید این مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی زمانی رشد می‌کند که نتوان کمکی به توانمند شدن اقشار کم درآمد کرد ، اظهار داشت : در این برنامه هدف اصلی کمک به توانمند شدن این بخش‌های جامعه است و اگر وضعیت اقتصادی هم بهبود پیدا کند ، فرودستان توانمند خواهند شد و حاشیه‌نشینی رشد نخواهد کرد.
خبرگزاری صدا وسیما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار