ایراد کار کجاست؟
کد خبر: ۲۲۸۲۱۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2021 November 14    -    ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
اگر بخواهیم آموزش‌وپرورش را به یک موتور توسعه تبدیل کنیم و انسان‌های توسعه‌آفرین از این سیستم بیرون بیایند، قبل از هر چیزی باید اولویت‌بندی نظام سیاسی تغییر کند. نه اینکه اولویت دولت صرفا بودجه بیشتر باشد، بلکه باید بدانیم این کشور را باید آدم‌های آن بسازند و نفت و نیروی نظامی و... نمی‌سازد؛...

ایراد کار کجاست؟

ایراد کار کجاست؟تابناک باتو ـــ اطلاعاتی که ما در طول دوره تحصیلی به خورد بچه‌هایمان می‌دهیم، زباله است.

بچه توانایی فکر کردن ندارد. اگر قرار باشد دانش‌آموز در دبیرستان دانش بیاموزد، ابتدا باید فکر کردن بیاموزد و بعد یاد بگیرد فلان قله کجاست. کاری که ما می‌کنیم، تزریق اطلاعات زاید در ذهن دانش‌آموزانمان است.

بخش بزرگی از نظام آموزشی ما اطلاعات زایدی می‌دهد که به درد زیستن او یا لذت‌بردن و انسان‌بودنش نمی‌خورد. در دبستان باید زیستن را بیاموزیم و در دبیرستان فکر کردن و در دانشگاه باید تخصص بیاموزیم و عمل‌کردن. ما این فاصله را نداریم از اول دبستان، اطلاعات در ذهن بچه می‌ریزیم و استرس می‌دهیم بدون اینکه فکر کردن را بیاموزد. با نسلی روبه‌رو هستیم که ١٢ سال تحت استرس شدید بوده است. اگر ما در خیابان تصادف کردیم و دعوا می‌کنیم مقصرش آموزش‌وپرورش است؛ زیرا ما از کودکی ١٢ سال با کابوس و استرس از خواب بیدار شده‌ایم. این فرد تا بزرگ شود اعصابی برایش نمی‌ماند. این بلایی که ما سرمان آمده، برآمده از نظام آموزشی ماست و این نتیجه استرس‌های مداومی است که ذره‌ذره در حال تزریق به وجود افراد جامعه‌مان هستیم. این افراد نمی‌توانند توسعه بیافرینند.

ایراد کار کجاست؟


اگر بخواهیم آموزش‌وپرورش را به یک موتور توسعه تبدیل کنیم و انسان‌های توسعه‌آفرین از این سیستم بیرون بیایند، قبل از هر چیزی باید اولویت‌بندی نظام سیاسی تغییر کند. نه اینکه اولویت دولت صرفا بودجه بیشتر باشد، بلکه باید بدانیم این کشور را باید آدم‌های آن بسازند و نفت و نیروی نظامی و... نمی‌سازد؛ بنابراین باید امنیت ملی، آب و آموزش و پرورش سه اولویت اول کشورمان در یک مدیریت بلندمدت قرار گیرد و همه امکانات مدیریت و انرژی‌مان را روی این سه گزینه بگذاریم.

در حوزه امنیت بیرونی موفق عمل کرده‌ایم، اما در حوزه تربیت، نیازمند کار کردن است که جلودار و خط مقدم آن آموزش و پرورش است. در واقع وقتی بخواهیم موضوعات دیگر را مدیریت کنیم اگر این سه موضوع مدیریت نشود، در موضوعات دیگر هم شکست می‌خوریم.

منبع: کانال نوردیده

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
2
4
نگارنده این مطلب، ذهن متفکری دارد کسی است که نه تنها مشکلات را می بیند بلکه بدنبال راه حل است به این آدم های کمیاب، Problem Solver می گویند. این باید وزیر مملکت باشد نه کسی که بود و نبودش در وزارتخانه، تفاوتی ایجاد نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
نويسنده بدنبال توجيه شرايط فعلي است
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
0
3
نه اینکه به معلمان ایران میرسند و دنبال شغل دوم سوم نیستن وقتی معلم دقدقه فکری داره یه پای آموزش و پرورش میلنگه ولی معلم کم کاری توی کارش نیست چون تعهد دارد در مقابل کارش
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
دوست عریز یه نکته تلخ این هست که معلمان این سرزمین هم خیلی هاشون سیاه لشگر هستند و چون جای دیگه کار پیدا نکردن رفتن سراغ شغل معلمی... و گر نه تو ممالک پیشرفته معلمین از بهترین و باهوش ترین اقشار اون جامعه هستند...وقتی چنین افرادی بشوند معلم حقوق بالایی هم دریافت میکنند... البته میدونم خیلی ها جبهه میگیرند...ولی کلا سیاست معلم گزینی هم در این مملکت فاجعه بوده تا به حال...
ولی این حقیقت خیلی تلخه... حالا شما هی انکار کنید....
ایرانی
|
Germany
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
0
5
آموزش و پرورش باید شخم بخوره کلا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
2
در اينكه توسعه بايد انسان محور باشد ترديدي نيست، مساله اينجاست كه بهترين نيروهاي انساني يا كشور را ترك كرده اند با در حال ترك كردن هستند، كشوري مانند نروژ هم نفت دارد و از منابع زيرزميني در جهت توسعه رفاه و اسايش و توسعه مردمان بهره برده است، ادرس غلط ندهيد و بدنبال توجيه نباشيد
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
وقت فرزندانمون داره توی مدارس تلف میشه...از نزدیک شاهد هستم که محتوا و زمانبندی هیچگونه پایه و اساس انسانشناسی نداره ..تقریبا از کلاس چهارم ابتدایی به بعد تنفر از علم شروع میشه ...کجا داریم میریم ؟؟؟ انسان ..علم...هدف .....خدایا خیلی کمک ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار