عوارض میگرن که نمی‌دانید
کد خبر: ۲۲۶۵۳۲
تاریخ انتشار: 2021 October 26    -    ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
همه افراد با شنیدن اسم بیماری میگرن به یاد سردردهایی می‌افتند که به صورت ضربان‌دار ظاهر می‌شوند و می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند ولی کمتر کسی در مورد عوارض میگرن و یا عواملی که موجب تشدید آن می شوند اطلاعاتی دارد.
واقعیت این است که میگرن به مجموعه‌ای از تغییرات و التهابات در مغز و اعصاب مغز گفته می‌شود که مهم‌ترین و آشکارترین علامت آن حملات سردرد است که در افراد مبتلا به این بیماری بروز می نماید.
 
عوارض میگرن که نمی‌دانید
 
آیا می دانستید که بیماری میگرن می تواند باعث بروز عوارض بسیاری به غیر از سردرد در بدن شما شود؟
 
آیا می دانستید که برخی بیماری های دیگر می توانند سردردهای میگرن را تشدید نمایند؟
 
عوارض میگرن و بیماری‌های قلبی
 
تحقیقات نشان می دهند که در افراد مبتلا به میگرن، احتمال بروز نارسایی های قلبی، درد قفسه سینه (آنژین) و سکته قلبی بیشتر است.
 
این مطالعات نشان می دهند که حدود یک سوم  افرادی که دچار عارضه PFO یعنی وجود یک سوراخ بین دهلیز راست و چپ قلب، هستند مبتلا به میگرن نیز می باشند.
 
عوارض میگرن و فشار خون بالا
 
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به میگرن بیش از افراد دیگر، در معرض بیماری فشار خون بالا هستند.
 
همچنین این تحقیقات نشان می دهند که جنسیت نیز در بروز عوارض میگرن موثر هستند به طوری که زنان مبتلا به میگرن بیش از مردان میگرنی دچار افزایش فشار خون و عوارض مربوط به آن می شوند.
 
 
عوارض میگرن و صرع
 
افراد مبتلا به میگرن به احتمال زیاد به صرع هم دچار می شوند و البته بلعکس، یعنی افراد مبتلا به صرع معمولا دچار عوارض میگرنی نیز می شوند.
 
به نظر می رسد هر دو بیماری ناشی از یک مشکل مشابه هستند و در هردو بیماری، نورون های مغزی دچار اختلالاتی می شوند و این اختلالات ممکن است به دلیل وجود ژن هایی باشد که فرد از والدین خود به ارث برده است.
 
عوارض میگرن و بی‌خوابی
 
اختلالات خواب، از جمله بی خوابی، در افرادی که به میگرن مبتلا می شوند، بسیار رایج است و البته بالعکس.
 
عادات خواب نامنظم نیز یکی از عوامل اصلی ایجاد سردردهای میگرنی است. پایبند بودن به ساعات منظم خواب و بیداری در طول روز می تواند کمک شایانی به کنترل حملات میگرن نماید.
 
عوارض میگرن و افسردگی
 
حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا به میگرن افسردگی دارند و ۵۰ درصد از این افراد نیز دچار اضطراب بیماری‌گون هستند. این رابطه میان میگرن و افسردگی و اضطراب می تواند ناشی از هرمون سروتونین باشد که اخلال در آن می تواند نقش مهمی در بروز حملات میگرن و هم چنین اضطراب و افسردگی داشته باشد.
 
بیماری میگرن با تغییر در نورون های مغزی، در ترشح هرمون سروتونین اختلالاتی به وجود می آورد.
 
عوارض میگرن و وزوز گوش
 
وزوز گوش عارضه ای است که بسیاری از افراد را درگیر می کند و می تواند بسیار آزار دهنده باشد. بسیاری از افرادی که دچار وزوز گوش هستند به متخصصین مغز و اعصاب مراجعه می کنند و درمان های دارویی برای کنترل این عارضه را پیگیری می نمایند.
 
تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که افرادی که دچار میگرن هستند، در اغلب موارد دچار وزوز گوش نیز می‌شوند.
 
عوارض میگرن و سندرم روده تحریک‌پذیر
 
افرادی که علائم سندرم روده تحریک پذیر مانند درد شکم، نفخ، اسهال و یبوست دارند، بیشتر در معرض ابتلا به میگرن هستند. دانشمندان وجود این ارتباط را با وجود برخی از ژن های مشابه در هردو بیماری توجیه می‌نمایند.
عوارض میگرن و فیبرومیالژیا
 
بیماری فیبرومیالژیا به خودی خود موجب درد، اضطراب، افسردگی و حساسیت بیش از حد به نور، صدا و حتی فشار در نقاط حساس بدن می شود.
 
دانشمندان ارتباط مستقیمی بین ابتلا به میگرن و فیبرومیالژیا را در تحقیقات خود مشاهده نموده اند و هنوز در حال بررسی تاثیر این دو بیماری بر روی یکدیگر هستند.
 
عوارض میگرن و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
 
افرادی که مبتلا به PTSD هستند، سوانح دردآور و اتفاقات ناخوشایند عمر خود را بارها و بارها زندگی می‌کنند به این معنا که به صورت مکرر آن را در ذهن خود مرور و بازسازی می نمایند.
 
تقریبا 70 درصد علائم بیماری PTSD و میگرن شبیه بهم هستند و در بروز هر دوی آنها ارتباط مستقیمی وجود دارد و بسیاری از افرادی که دچار PTSD هستند دچار حملات میگرنی نیز می شوند.
 
عوارض میگرن و قند خون پایین
 
سطح پایین قند خون یا همان هیپوگلیسمی علاوه بر عوارض معمول خود مانند خستگی، بیحالی، ضعف و حتی کما می تواند باعث بروز حملات میگرنی نیز بشود.
 
نکته قابل توجه در این مساله این است که سردردهای ناشی از نخوردن صبحانه در سر صبح را نباید با هیپوگلیسمی اشتباه گرفت. در هیپوگلیسمی قند خون به علت ترشح بیش از حد انسولین در بدن و یا تزریق بیش از حد آن در بیماران دیابتی رخ می دهد.
 
عوارض میگرن و سکته مغزی
 
طبق مطالعات دانشمندان، افرادی که دچار میگرن هستند بیش از دیگران در معرض سکته مغزی قرار دارند.
 
با توجه به این که یکی از دلایل بروز سردردهای میگرنی تغییر در جریان خون مغز است و سکته نیز زمانی رخ می دهد که یکی از قسمت های مغز در یک لحظه دچار قطع جریان خون می شود، رابطه میان سکته مغزی و میگرن کاملا قابل درک است.
 
سخن آخر
 
مغز فرمانده بدن ماست و هرگونه آسیب و اختلالی که در آن رخ دهد می تواند تمام قسمت های بدن مارا درگیر خود نماید.
 
در زندگی ماشینی امروز، علاوه بر استرس و اضطرابی که در محیط های کاری و زندگی شخصی گریبانگیر ماست، عدم تحرک و اهمیت ندادن به ورزش روزانه و هم چنین استفاده از فست فودها و غذاهای پرچرب، همه و همه می توانند بر سلامت مغز ما و بروز بیماری هایی مانند میگرن دخیل باشند.
 
پس به یاد داشته باشید که به نفع خود ماست اگر کمتر درگیر زندگی ماشینی امروز شویم و روشی سالم برای ادامه زندگی باطراوت تر را در پیش بگیریم.
 
منبع: drdr
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار