بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱
کد خبر: ۲۲۶۴۶۲
تاریخ انتشار: 2021 October 28    -    ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
بزرگترین تولیدکنندگان چای در جهان یکی از موضوعاتی می‌باشد که دوست داران این نوشیدنی فوق العاده همیشه علاقمند به کسب اطلاع در مورد آن می‌باشند. از آنجایی که چای در بین ۳ نوشیدنی برتر جهان به حساب می‌آید بالطبع کشور‌هایی که توانایی تولید بالایی در آن داشته باشند می‌توانند از لحاظ درآمدی سود بسیار بالایی از آن داشته باشند.

بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱

بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱«تابناک با تو» - بزرگترین تولیدکنندگان چای در جهان یکی از موضوعاتی می‌باشد که دوست داران این نوشیدنی فوق العاده همیشه علاقمند به کسب اطلاع در مورد آن می‌باشند. از آنجایی که چای در بین ۳ نوشیدنی برتر جهان به حساب می‌آید (بعد از آب و قهوه) بالطبع کشور‌هایی که توانایی تولید بالایی در آن داشته باشند می‌توانند از لحاظ درآمدی سود بسیار بالایی از آن داشته باشند.

ما در این مقاله سعی داریم به بررسی و معرفی ۱۰ کشور که از لحاظ رنکینگ و رتبه بندی در جایگاه‌های نخست بزرگترین تولیدکنندگان جهان قرار گرفته اند را برای شما معرفی کنیم.

۱۰ کشور اول بزرگترین تولیدکنندگان چای

بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱

از زمان کشف چای در کشور چین (سال ۲۷۳۷ قبل از میلاد)، این نوشیدنی فوق العاده تبدیل به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان شده است.

امروزه چای در سراسر جهان، در درجه اول در آسیا و آفریقا کشت می‌شود، اما با این وجود بیش از ۶۰ کشور به صورت تجاری چای را تولید می‌کنند که ما در اینجا لیستی از ۱۰ کشور برتر و اول، بزرگترین تولید کننده چای در جهان در سال ۲۰۲۱ برای شما معرفی کرده ایم.

طبق ادعا‌های انجام شده و اسناد به دست آمده به نظر می‌رسد که چای اولین بار توسط امپراطور چین شن نونگ کشف شد، هنگامی که او و سربازانش مشغول استراحت کردن در زیر یک درخت بودند، چندین برگ چای که توسط باد درون آب جوش آن‌ها افتاده باعث شد که این نوشیدنی فوق اعاده کشف شود.

اینکه این قصه واقعیت باشد یا نه، خیلی مهم نیست. موضوع اصلی رشد سریع چای به عنوان یک نوشیدنی، یک داروی درمانی و بخشی نمادین از آیین‌های مذهبی بود که باعث شد به یک ماده اصلی در فرهنگ آسیایی تبدیل شود.

حال در ادامه قصد داریم سفری بین المللی برای کشف چای برنیم تا بفهمیم بزرگترین تولیدکنندگان چای در جهان کدامند؟

۱۰. آرژانتین – ۷۰، ۰۰۰ تن

در حالی که آمریکای جنوبی بیشتر به تولید قهوه مشهور است، اما در این بین کشور آرژانتینی وجود دارد که با تولید تقریباً ۷۰، ۰۰۰ تن چای توانسته در رتبه دهم بزرگترین تولیدکننگان جهان قرار بگیرد.

تولید اصلی آرژانتین در درجه اول انواع چای سیاه با منشا هندی می‌باشد. وقتی دولت آرژانتین شروع به ترغیب کشاورزان به آزمایش انواع محصولات کشاورزی برای تولید کرد، چای یکی از پراستقبال‌ترین گزینه‌ها شد.

در کشور آرژانتین استان‌های Misiones، Corrientes، Formosa، Chaco و Tucuman اصلی‌ترین تولیدکنندگان چای‌های سبز و سیاه این کشور به حساب میآیند.

از نظر مصرف داخلی نیز مردم این کشور چای یربا ماته (Yerba Mate)، که از نظر مشخصات چشایی خاکی و تلخ می‌باشد را به انواع دیگر چای ترجیح می‌دهند.

۹. ایران – ۸۴۰۰۰ تن

وجود نام ایران در لیست بزرگترین تولیدکنندگان چای بسیار برای ما ایرانی‌ها لذت بخش و دوست داشتنی می‌باشد. همه ما نیز می‌دانیم وقتی نام چای را در ایران آورده می‌شود به طور ناخودآگاه نگاه ما به سمت منطقه شمالی ایران و استان گیلان می‌رود که بیشترین نقش در این تولید ۸۴۰۰۰ تن دارد.

اولین بار چای به عنوان یک نوشیدنی دلچسب در قرن پانزدهم وارد ایران شد، ایران به خاطر وجود جاده معروف ابریشم در خود جز اولین کشور‌هایی در جهان به حساب می‌آید که چای و نوشیدن آن در آن رواج پیدا کرد.

اما با این حال تا سال ۱۸۹۹ طول کشید تا شاهزاده محمد میرزا بوته‌های چای را از کشور هند به شهر لاهیجان وارد کند و کشت چای به طور رسمی در ایران شروع شود. اولین کارخانه مدرن چای در ایران سال ۱۹۳۴ تأسیس شد.

۸. ژاپن – ۸۹، ۰۰۰ تن

بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱

در ادامه بزگترین تولیدکنندگان چای با رفتن به سمت اقیانوس آرام به ژاپن می‌رسیم که حدود ۸۹۰۰۰ تن چای سبز (اصلی‌ترین تولید این کشور) در مناطق شیزووکا، کاگوشیما و اوجی تولید می‌کند.

جالب است بدانید چای از اهمیت فرهنگی زیادی در ژاپن برخوردار است و با اختلاف محبوب‌ترین نوشیدنی آن‌ها به شمار می‌رود، تا جایی که حتی برای چای مراسم و جشن برگزار می‌کنند.

چای در کشور ژاپن از اوایل قرن ۶ توسط راهبان بودایی وارد شد و از آنجایی که کشور ژاپن مراسم مذهبی متنوعی را برگزار می‌کردو چای نیز سازگاری ویژه‌ای با این مراسم‌ها داشت به سرعت در این کشور محبوب و گسترش پیدا کرد.

در این کشور که جز بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان می‌باشد، چای ماچا Green Matcha و سنچا Green Sencha جز اصلی‌ترین محصولات تولید شده می‌باشد که بیشترین حجم صادرات چای این کشور را به خود اختصاص می‌دهد و البته حجم بسیار زیادی از آن را نیز در داخل کشور خود استفاده می‌کنند.

۷. ویتنام – ۱۱۷۰۰۰ تن

در بین بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان به سراغ یکی دیگر از کشور‌های آسیایی می‌رویم به نام ویتنام، کشوری که چای به واسطه حضور فرانسوی‌ها در دوره استعمار آن‌ها وارد کشورشان شد، اما طولی نکشید که به واسطه همین استعمار تبدیل به یکی از کشور‌های بزرگ این عرصه شدند.

ویتنام سالانه ۱۱۷۰۰۰ تن چای در جهان تولید می‌کند و استان ین بای در ویتنام شمالی به واسطه تولید انواع مختلفی از برگ‌های چای از جمله سبز، سیاه و سفید و همچنین برخی از چای‌های خاص با طعم گل از جمله چای نیلوفر به اصلی‌ترین منطقه کشور ویتنام برای تولید چای تبدیل شده است.

۶. اندونزی – ۱۵۷۰۰۰ تن

بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱

در ادامه بررسی‌ها خود خیلی از کشور ویتنام که در قسمت قبل بیان کردیم فاصله نمی‌گیریم و به کشور اندونزی می‌رسیم که سالانه ۱۵۷۰۰۰ تن چای تولید می‌کند.

در سال ۱۷۰۰ میلادی بود که کشور اندونزی نیز دقیقاً شبیه به کشور ویتنام توسط کشور‌های اروپایی مورد استعمار قرار گرفت، ولی این بار این کشور هلند بود که منشا این استعمار بود.

اما یکی از شرکت‌های هلندی که انواع مختلفی از چای تولید می‌کرد از چای‌های سبز گرفته تا چای سیاه و سفید، تصمیم گرفت که یک نمایندی از خود را در این کشور تاسیس کند که همین کار و مناسب بودن شرایط آب و هوایی اندونزی باعث شد که در این کشور پرورش چای با رشد ویژه‌ای همراه شود.

چای‌های اندونزیایی به دلیل مقادیر بالای کاتچین، یک فنل طبیعی و آنتی اکسیدان، که نقش مهمی در کمک به حفظ سلامت روده و قلب دارند، در سراسر جهان بسیار مشهور هستند.

۵. ترکیه – ۱۷۵۰۰۰ تن

این بار به سراغ یک کشور از خاورمیانه به نام ترکیه می‌رویم که از نظر تاریخی کاملاً در مسیر‌های تجارت‌های قدیمی بین شرق و غرب جهان قرار داشت. در شماره ۵ لیست بزرگترین تولیدکنندگان جهان ترکیه می‌باشد که ۱۷۵۰۰۰ تن چای پرورش می‌دهد.

در ترکیه اصلی‌ترین مناطقی که چای را پرورش می‌دهند در نزدیکی سواحل دریای سیاه قرار دارند. لازم است بدانید علی رغم برداشت‌های نسبتاً متوسط در این کشور، مردم ترکیه بیشتر از هر ملت دیگری روی کره زمین به ازای هر نفر چای می‌نوشند و تقریباً می‌توان چای را جزیی جدایی ناپذیر از مردم آن‌ها دانست.

۴. سری لانکا – ۳۰۰۰۰۰ تن

بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱

در ادامه معرفی بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان دوباره به آسیا و کشور سریلانکا میرسیم، چیزی در حدود ۳۰۰، ۰۰۰ تن از تولید سالیانه جهانی، که تقریباً حدود ۱۷ ٪ کل تولید چای جهان می‌باشد که در کوه‌های مرکزی این کشور رشد می‌کند؛ که معروفترین این چای‌ها دیمبولا، کنیلورث، اووا می‌باشد که درمنطقه‌ای به نام سیلان کشت می‌شوند.

انگلیسی‌ها در تلاش برای رقابت با تولید چای چین محصول را در سال ۱۸۶۷ در کشور سریلانکا پرورش دادندکه باعث شد از آن زمان این کشور برخی از بهترین چای‌های تک ریشه در جهان را تولید کند.

۳. رتبه سوم بزرگترین تولیدکنندگان چای کنیا با ۳۰۵، ۰۰۰ تن

بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱

کم کم به سراغ اصلی‌ترین گزینه‌های خود در تولید چای جهان می‌رویم، بیشتر گزینه‌های معرفی شده تا اینجای کار آسیایی بوده، ولی نوبتی هم باشه نوبیت به قاره آفریقا و کشور کنیا از این قاره می‌باشد.

بهترین کشور تولیدکننده چای در آفریقا کنیا می‌باشد که هر ساله چیزی کمتر از ۳۰۵، ۰۰۰ تن چای برداشت می‌کند. کنیا ادعا می‌کند که برترین کشور تولید کننده چای سیاه در جهان است، چای‌هایی که در منطقه کریچو، تپه‌های نیامبنه و ناندی رشد می‌کنند.

۲. رتبه دوم بزرگترین تولیدکنندگان چای هند با ۹۰۰، ۰۰۰ تن

سالانه ۹۰۰۰۰۰ تن چای در هند تولید می‌شود و این به معنی قرار گرفتن این کشور در رتبه دومین تولیدکننده بزرگ چای در جهان است که محصول آن به صورت عمده در سراسر دارجیلینگ، نیلجیری و آسام رشد می‌کند.

چای هندوستان برای اولین بار توسط کشور انگلیس در سال ۱۸۲۴ برای رقابت با انحصار تولید چای با کشور چین به جهانیان معرفی شد.

سرمایه گذاری کشور انگلستان جواب داد و بیش از ۱۰۰ سال هند بیشترین چای را در جهان تولید می‌کرد. با این وجود شماره ۱ لیست ما در آغاز قرن بیست و یکم جایگاه نخست خود را در رده بندی جهانی بدست آورد.

۱. چین با ۲، ۴۰۰، ۰۰۰ تن چای بزرگترین تولیدکننده چای جهان

بزرگترین تولیدکنندگان چای جهان در سال ۲۰۲۱

جای تعجب نیست که چین در بالای جدول ما به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده چای در جهان قرار بگیرد و به طور قطع می‌توان گفت مستحق این جایگاه می‌باشد.

چین حدود ۴۰ ٪ چای جهان را با وزن ۲.۴ میلیون تن تولید می‌کند. در استان‌های یوننان، گوانگدونگ و ژجیانگ شما می‌توانید قدرت بزرگترین تولیدکننده چای را به وضوع مشاهده کنید. رشد می‌کند. چین برخی از بهترین برند‌های چای جهان را با نام‌های Lapsang Souchong، Keemun و Green Gun Barut تولید می‌کند.

منبع: کافی مافی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار