همه چیز درباره تزریق اوزون
کد خبر: ۲۲۶۴۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 October 25    -    ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
روش درمانی اوزون تراپی یا اوزون درمانی روشی نسبتا جدید در درمان است. در حقیقت اوزون تراپی پاسخی است به تلاش‌های علم پزشکی به یافتن جایگزینی مناسب برای کورتون درمانی.. استفاده از گاز اوزون یا اوزون درمانی روشی سالم در درمان عضلانی و مفصلی می‌باشد. در این روش درمانی از گاز اوزون که غلظت آن توسط پزشک معالج تعیین می‌شود...

اوزون درمانی چیست؟

اوزون درمانی چیست؟«تابناک با تو» - تا به حال چیزی در مورد اوزون تراپی یا اوزون درمانی شنیده بودید؟ می‌دانید که در چه مواردی از این روش درمانی استفاده می‌شود؟ همانطور که می‌دانید اوزون تشکیل شده است از یک مولکول اکسیژن و با یک اتم اکسیزن اضافه؛ که این اتم اضافی باعث می‌شود قدرت اکسیژن زیاد شود. با این اکسیژن قدرتمند کار‌های زیادی را در زمینه‌ی درمان می‌توان انجام داد.

اوزون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن به هم متصلند. این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آنرا به قوی‌ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است.

اوزون درمانی چیست؟

از اوزون درمانی چه میدانید؟ نحوه درمان بیماری‌ها با این روش چگونه است؟ پزشکان برای برطرف کردن انواع مشکلات مفصلی و عضلانی از این روش کمک میگیرند دیسک‌های بین مهره ای، تنگی کانال نخاع، زخم‌های ناشی از دیابت با کمک این روش قابل درمان خواهند بود.

اوزون درمانی چیست؟

روش درمانی اوزون تراپی یا اوزون درمانی روشی نسبتا جدید در درمان است. در حقیقت اوزون تراپی پاسخی است به تلاش‌های علم پزشکی به یافتن جایگزینی مناسب برای کورتون درمانی.. استفاده از گاز اوزون یا اوزون درمانی روشی سالم در درمان عضلانی و مفصلی می‌باشد. در این روش درمانی از گاز اوزون که غلظت آن توسط پزشک معالج تعیین می‌شود، به صورت کاملا تخصصی در بافت تزریق می‌شود و بر اساس تبدیل گاز اوزون به اکسیژن در بافت رادیکال‌ها و انرژی آزاد می‌شود که درمان دیسک کمر، درمان سیاتیک، آرتروز مفاصل استفاده می‌شود. اوزون درمانی به عنوان یک پیشرفت جدید و نوین در درمان درد و دیسک و آرتروز در پزشکی روز دنیا مطرح شده است. اوزون تراپی دارای خواص ضد التهابی، ضد درد و نیز اثرات ترمیمی می‌باشد؛ بنابراین اوزون تراپی در درمان درد‌های ناشی از التهابات مفصلی و نیز دیسک‌های بین مهره ای، تنگی کانال نخاع، زخم‌های ناشی از دیابت و … موثر می‌باشد.

روش عمل اوزون‌درمانی

پس از انتخاب مناسب بیمار، برای تبادل نظر با وی و برخی بررسی‌های زیربنایی، روزی برای حضور بیمار در بیمارستان تعیین می‌شود.
بیمار به اتاق عمل مجهز به دستگاه سی ـ آرم (فلوئوروسکوپی: یک روش تصویربرداری با اشعه ایکس که در آن تصویر‌های زنده گرفته می‌شود) برده می‌شود. تمام اقدامات احتیاطی در خصوص ضد عفونی کردن مدّنظر قرار می‌گیرد. سپس بیمار به شکم می‌خوابد و دیسک (های) مشکل دار مشخص می‌شود. تزریق برای ایجاد بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و سپس سوزن دیسکوگرافی وارد دیسک می‌گردد. توجه داشته باشید که این عمل دردناک نیست و تمام بیماران به خوبی آن را تحمل، و در طول انجام فرایند با ما صحبت می‌کنند.

پس از آن که به کمک تصاویر سی ـ آرم (قابل مشاهده توسط بیماران)، سوزن در جای مناسب قرار گرفت، عامل مخالف (ماده حاجب نسبت به اشعه) برای مشاهده معماری دیسک تزریق می‌شود. به این کار دیسکوگرام می‌گویند.
مجدداً داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می‌شود و پس از یک دقیقه، گاز مخلوط اکسیژن و اوزون گرفته شده از دستگاه مولد اوزون، داخل دیسک تزریق می‌شود و سرانجام سوزن بیرون آورده می‌شود.

چنانچه این عمل توسط پزشک متخصص انجام شود، ساده و بی‌خطر خواهد بود. بخش مشکل این فرایند قرار دادن سوزن داخل دیسک است که اجراکننده برای انجام آن باید آموزش لازم را دیده باشد. برای بیمار، کل فرایند شبیه تزریق است؛ اما برای پزشک، معادل جراحی دیسک آسیب‌شناختی است.

روش اوزون تراپی کمر درد و گردن درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد، اقتصادی‌تر است و زمان بسیار کوتاه‌تری می‌برد؛ بنابراین در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شود و بسیاری از عارضه‌های ناشی از جراحی و بیهوشی عمومی پیش نمی‌آیند.

اوزون تراپی باعث بهبودی آسیب دیدگی‌های مزمن، بازسازی مفاصل و… می‌شود.

انواع اوزون تراپی دیسک کمر

اوزون درمانی چیست؟

روش‌های مختلفی برای انجام اوزون تراپی دیسک کمر وجود دارد، متخصص بهترین روش را با توجه به شرایط بیمار توصیه می‌کند. اوزون تراپی دیسک کمر به سه روش زیر انجام می‌شود:

مستقیم در بافت

اگر اوزون تراپی برای درمان عارضه یا مشکل وخیم انجام شود، گاز اوزون مستقیم در بافت آسیب دیده تزریق می‌شود. گاز در پوشش محافظ تزریق می‌شود.

درون وریدی

برای درمان اختلال‌های داخلی، مانند HIV، گاز اوزون معمولاً در خون گرفته شده از خود بیمار حل می‌شود. سپس خون با گاز حل شده به وسیله سرم در موضع مورد نظر تزریق می‌گردد.

درون عضله

اکسیژن درمانی را می‌توان به روش تزریق درون عضلانی نیز انجام داد. در این روش گاز اوزون قبل از تزریق با خون یا آب استریل مخلوط می‌شود.

اوزون درمانی چیست؟

مزایای اوزون درمانی

در اینجا به ۱۰ مزیت اوزون تراپی (تزریق گاز اوزون) اشاره می‌کنیم.

اوزون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

اوزون یک تنظیم‌کننده قوی سیستم ایمنی بدن است. زمانی که سیستم ایمنی بدن بیش‌فعال می‌شود (بیماری‌های خود ایمنی)، اوزون آن را تسکین می‌دهد. برعکس، زمانی که سیستم ایمنی مثلاً در عفونت‌های مزمن، بدن کم کار می‌شود، اوزون آن را تحریک می‌کند. این توانایی منحصربفرد ازون به دلیل فعالیت مولکول‌های انتقال‌دهنده پیام که به آن‌ها سیتوکین گفته می‌شود مانند اینترفرون گاما، اینترلوکین ۲، عامل محرک کلونی و تی آن اف آلفا حاصل می‌شود.

اوزون باعث از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود

اوزون در متابولیسم سلول‌های باکتریوم اختلال ایجاد می‌کند. این کار بیشتر توسط مسدود کردن عمل سیستم کنترل آنزیمی انجام می‌شود. مقادیر کافی اوزون غشای سلولی را شکسته و منجر به از بین رفتن باکتری می‌شود. برخلاف باکتری، ویروس‌ها فقط در سلول میزبان تکثیر می‌شوند. آن‌ها پروتئین سلول‌های میزبان را به سلول‌های پروتئین خود تبدیل می‌کنند. اوزون ویروس‌ها را از طریق انتشار پوشش پروتئین در هسته اسید نوکلئیک از بین برده و در نتیجه آران آ ویروسی آسیب می‌بیند.

اوزون سطح اکسیژن را در سلول‌ها افزایش می‌دهد

اگر به انسان اکسیژن نرسد ظرف مدت ۸ دقیقه یا کمتر می‌میرد. اکسیژن باعث می‌شود که سلول‌های انرژی تولید کنند. بدون وجود اکسیژن، سلول‌ها اکسیژن نخواهند داشت و سلول‌ها بدون انرژی می‌میرند. وقتی سلول‌ها بمیرند انسان نیز می‌میرد. اوزون به وسیله گلبول‌های قرمز خون، میزان اکسیژن که به خون می‌رسد را افزایش می‌دهد. همچنین سلول‌های قرمز خون شکل‌پذیرتر هستند بنابراین بهتر می‌توانند عروق خونی بلند پوستی را تجهیز کرده تا بافت‌ها و ارگان‌ها داخلی بدن با استفاده از خون اکسیژن‌دار تغذیه شوند.

اوزون بدن را سم‌زدایی می‌کند

در تزریق گاز اوزون پوستی منافذ پوست با گرما و بخار به آرامی باز شده و اوزون از طریق پوست وارد بدن می‌شود. اوزون وارد خون، لنف و چربی می‌شود. با ورود اوزون سموم از طریق فرایند تعریق دفع می‌شوند، این روش برای سم‌زدایی و افزایش اکسیژن بدن بسیار عالی است.

اوزون باعث کاهش التهاب می‌شود

اوزون عملکرد ایمنی بدن را به وسیله کنترل کردن اثر اکسیداتیو، بسیج حالت دفاعی آنتی‌اکسیدانی بدن و کاهش التهاب تغییر می‌دهد.

اوزون به عنوان از بین برنده اچ آی وی شناخته می‌شود

اوزون پزشکی حاوی مقادیر زیادی انرژی است که برای از بین بردن اچ آی وی، باکتری‌ها، ویروس‌ها و جرم‌ها به کار برده می‌شود. اکسیژن فعال یا اوزون پزشکی برای از بین بردن اچ آی وی و ویروس‌های با استفاده از مواد تولید شده در ترکیب با مایعات بدن از بین می‌روند. اوزون پزشکی با غلظت مناسب، ۹۹.۹۹۹ درصد ویروس‌های لیپید و باکتری‌های موجود در لوله آزمایش، آب، مایعات بدن و هوا را از بین می‌برد.

اوزون می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد

اوزون از طریق آنزیم‌ها می‌تواند بدون آسیب رساندن به سلول‌های سالم، سلول‌های بیمار را از بین ببرد. همه سلول‌های سالم ۳ آنزیم دارند که از آن‌ها در برابر اکسید شدن محافظت می‌کند. همه سلول‌های سالم به اکسیژن نیاز دارند تا بتوانند درست کار کنند. هر سلول یک دستگاه سوزاندن اکسیژن است. سلول‌های ناسالم این آنزیم‌ها را برای حفاظت در برابر اکسید شدن ندارند. این موضوع باعث می‌شود که همه سلول‌های ناسالم از جمله سلول‌های سرطانی توان مقابله با ازون را نداشته باشند.

اوزون درمانی چیست؟

اوزون اثر ضد پیری دارد

افزایش میزان اکسیژن در خون و سلول‌های انسانی اثرات ضد پیری دارد. اوزون درمانی یکی از روش‌های قوی برای این کار است. اگر از اوزون به درستی استفاده شود، یک داروی شگفت‌انگیز است که پتانسیل ایجاد یک انقلاب پزشکی و پیشگیری از فرایند پیر شدن را دارد.

اوزون انرژی را افزایش می‌دهد

انسان اکسیژن تنفس می‌کند بنابراین می‌تواند به سلول‌های انسانی انرژی بدهد. اغلب این فرایند خیلی مؤثر نیست به خصوص زمانی که سن انسان بیش از ۳۰ سال می‌شود. اوزون به بازگرداندن این روند کمک کرده تا فرد انرژی بیشتری از اکسیژنی که تنفس می‌کند دریافت کند، درست مانند تنظیم کردن موتور اتومبیل تا بتواند قدرت بیشتری از سوزاندن بنزین ایجاد کند.

اوزون میزان اسیدیته را کاهش می‌دهد

تجزیه اسید اوریک در بدن که باعث ابتلا به نقرس و آسیب وارد کردن به عروق خونی می‌شود را می‌توان به وسیله اوزون تراپی انجام داد.

عوارض این روش چیست؟

با این که استنشاق اوزون برای انسان سمی است، اما اکسیژن پزشکی و اکسیژن موجود در هوا این مشکل را ندارند. در اوزون تراپی از ازن به شکل مایع استفاده می‌شود. زمانی که این ماده در دوز مناسب و با تکنولوژی پیشرفته توسط یک پزشک آموزش‌دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بی‌خطر و مؤثر خواهد بود. استفاده از این روش درمانی ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدت جزئی مانند سرگیجه، ضعف و خواب‌آلودگی داشته باشد.

نتایج

با وجود تمام این اثرات درمانی خارق العاده، عوارض جانبی این روش بسیار اندک است. مطالعات بسیاری در مورد اثرات درمانی ازن تراپی صورت گرفته است. به گزارش متخصصان در سال‌های اخیر بیش از ۱۴ هزار نفر از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر در اروپا با تزریق اوزون بهبود یافته‌اند. در این روش درمانی، تحت بیهوشی موضعی، اوزون به درون دیسک بیمار تزریق می‌شود. اغلب افرادی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند، بعد از ۴۸ ساعت تسکین درد را تجربه کرده‌اند.

در انتهای این مطلب دو نمونه از پرسش‌های متداول درباره اوزون درمانی را برای شما آورده ایم: 

اوزون درمانی چیست؟

آیا می‌توانم در زمان اوزون درمانی ویتامین مصرف کنم؟

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، E، A و B، کاروتن و متیونین، سیستئین، لوسین و سلنیوم در زمان اوزون درمانی به منظور محافظت در برابر اکسیداسیون به بیمار داده می‌شود. با این توصیف بهتر است در مدتی که اوزون درمانی انجام می‌دهید، ویتامین‌های نام برده را مصرف نکنید. در روز تزریق مواد مغذی فوق را مصرف نکنید، البته مصرف اقلام خوراکی مدتی پس از تزریق اشکالی ندارد. مواد معدنی و مولتی ویتامین‌های دیگر را می‌توان بدون بروز کم‌ترین مشکلی همراه با اوزون درمانی مصرف کرد.

آیا در زمان اوزون درمانی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنم؟

رژیم غذایی سالم برای موفقیت اوزون تراپی بسیار مهم است. به این ترتیب بخشی از اوزون تزریق شده به دلیل واکنش دادن با مواد زائد و غیرضروری موجود در غذای مصرفی هدر نمی‌رود. می‌توان گفت که رژیم مخصوص اوزون تراپی، غذا‌های سالم و نه فست فود‌های مورد علاقه اکثر ما است، البته توصیه می‌کنیم چنین رژیمی را همواره رعایت کنید؛ برای مثال سعی کنید غذا‌های فراوری شده و مسموم را از برنامه غذایی خود حذف کنید. یک رژیم غذایی سالم از ۲۰ % کربوهیدرات‌های پیچیده، ۱۰ % یا کمتر چربی و مخلوط مواد مغذی و پروتئین تشکیل می‌شود. البته بهتر است چربی حیوانی، برای مثال گوشت قرمز میل نکنید. اگر حذف کامل گوشت قرمز برایتان مقدور نیست، حداقل مصرف آن را به حداقل برسانید. به هیچ وجه چربی تشکیل شده از روغن‌های فرابکر را مصرف نکنید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
3
به به خدایا شکرت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار