پایتخت شکلات دنیا کجاست؟
کد خبر: ۲۲۶۲۷۵
تاریخ انتشار: 2021 October 24    -    ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
پس از پایتخت شکلات دنیا، بزرگترین جشنواره شکلات جهان در آمبریا ایتالیا برگزار می‌شود و از سال ۱۹۹۴ برپا شده است. این جشنواره در ماه اکتبر میزبان بیش از ۵۰۰هزار عاشق نوع از شکلات، کلاس‌های آشپزی، مزه کردن شکلات‌ها، مجسمه‌سازی شکلات و سرگرمی‌های زنده و همچنین مراسم سالانه از شکلات‌ساز‌های برتر تقدیر می‌کنند.

پایتخت شکلات دنیا کجاست؟

پایتخت شکلات دنیا کجاست؟اختصاصی «تابناک با تو» - آیا عاشق دسر و شکلات هستید؟ البته که هستید! چه کسی نیست؟! شکلات خوشمزه‌ترین خوراکی است که در هر زمانی می‌توانید روی آن حساب کنید! باید بدانید که بسیاری از شهر‌های جهان به نام شهر شکلات معروف هستند. اما چه شهر‌هایی بهترین شکلات‌های جهان را دارند؟ کدام شهر پایتخت شکلات جهان است؟ این مطلب را بخوانید تا با شکلاتی‌ترین پایتخت شکلات دنیا آشنا شوید.

گذشته شکلات

کاشفان اسپانیایی دانه‌های کاکائو را در طول قرن شانزدهم به اسپانیا آوردند و برای حدود ۲۰۰ سال تنها اشراف و افراد سلطنتی می‌توانستند از آن استفاده کنند. در طول قرن هفدهم، محبوبیت آن در لندن هم گسترش یافت تا جایی که خانه‌های شکلات در آن تأسیس شد. فرمانروایان اروپایی مزارع کاکائو را در سراسر جهان تأسیس کردند که از طعم و مزه دلپذیر شکلات برخوردار بودند و تا زمان ورود قرن بیستم، شکلات در سراسر جهان گسترده شد و حتی در جنگ نیز گنجانده شد.

اما چرا بروکسل به عنوان پایتخت شکلات جهان می‌شناسند؟ در آن زمان دانه‌های کاکائو به‌عنوان پول معامله می‌شد. هنگامی که پادشاه بلژیک لئوپولد دوم کنگو را اشغال کرد و آن را مستعمره بلژیک کرد، هزاران تن کاکائو به این شهر آورده شد و رشد صنعت شکلات توسعه پیدا کرد. شکلات ممکن است تا اواسط قرن حاضر در خطر انقراض قرار گیرد. آفات و بیماری‌های قارچی در درختان کاکائو یافت شده است که ممکن است بقای محصول را به خطر بیندازد.

شکلات در اصل از مکزیک و آمریکای مرکزی آمده است. مورخان فکر می‌کنند که مایا‌ها درختان وحشی کاکائو را از جنگل بارانی گرفته و در باغ‌های خود کاشته‌اند. آن‌ها دانه‌ها را خرد کرده و با آب، ادویه و ترشی مخلوط کردند تا یک نوشیدنی گرم تهیه شود. شکلات و کاکائو برای فرهنگ مایا‌ها بسیار مهم بود. خانواده‌ها در مناسبت‌های خاص و در مهمانی‌ها یک نوشیدنی داغ شکلات می‌نوشیدند. در آن زمان فقط ثروتمندان پول خرید کاکائو و نوشیدن شکلات داغ را داشتند.

در قرن ۱۶ کاشفان اسپانیایی کاکائو را به اروپا آوردند، جایی که این نوشیدنی به سرعت در بین مردم به ویژه پادشاهان محبوب شد. ملکه‌ها و اشراف. سایر قدرت‌های اروپایی شروع به کاشت درخت کاکائو در مستعمرات خود کردند.

در طول انقلاب صنعتی، فناوری‌های جدید توانستند تولید کاکائو را ارزان‌تر کنند، به طوریکه افراد فقیر هم می‌توانستند از عهده آن برآیند. امروزه ایالات متحده، بریتانیای کبیر، آلمان، سوئیس، هلند و فرانسه بزرگترین کشور‌های تولیدکننده شکلات هستند.

درختان کاکائو در مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا رشد می‌کنند. بزرگترین تولیدکنندگان دانه کاکائو ساحل عاج، غنا، اندونزی و برزیل هستند. درخت کاکائو تا ارتفاع ۷متری رشد می‌کند. این درختان پس از حدود ۵ سال میوه‌های بزرگی شامل ۲۰ تا ۴۰ دانه تولید می‌کنند.

پس از برداشت دانه‌های کاکائو، آن‌ها به کارخانه‌ها منتقل شده و در آنجا تمیز و خشک می‌شوند. قسمت‌های بیرونی دانه‌ها را تفت می‌دهند تا طعم خوب خود را پیدا کند. چربی دانه‌های کاکائو را آسیاب کرده و با کره مخلوط می‌کنند تا کره کاکائو تشکیل شود.

پایتخت شکلات دنیا کجاست؟

شکلات چه مزایایی دارد؟

با اینکه شکلات کالری زیادی دارد، اما در کنار آن کربوهیدرات، چربی و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی هم دارد. به همین علت خوردن شکلات به شما انرژی زیادی می‌دهد که انجام ورزش یا کار سخت را برای شما آسان‌تر می‌کند. دانشمندان دریافتند که خوردن شکلات باعث کاهش فشار خون و خطر بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود.
حتی در سالیان جنگ جهانی دوم که در بسیاری از این کشور‌ها غذا جیره‌بندی بود شکلات حضوری انکار ناپذیر در این جیره‌بندی داشت. این خوشمزه‌ترین دستاورد بشراتفاقا بالعکس دیگر چیز‌های خوشمزه بسیارکم ضرر است. خصلت آنتی اکسیدانی و ضد سرطان، انرژی‌زا بودن، خاصیت ضد فراموشی و نشاط‌آور بودن آن و ده‌ها خاصیت جادویی دیگر در کاکائو و شکلات‌هایی که است.

کاکائو تحت تاثیر گرمایش جهانی قرار دارد. درختان کاکائو در منطقه‌ای بسیار کوچک در حدود ۲۰ درجه شمالی و جنوبی خط استوا رشد می‌کنند، جایی که رطوبت و دما در تمام طول سال یکسان است. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در تلاش هستند تا این گیاه را نجات دهند. آن‌ها به همراه محققان شرکت غذایی آمریکایی مارس در تلاش هستند تا دانه‌های کاکائو دارای مقاومت بالا را که در ارتفاعات بالاتر رشد می‌کنند، پرورش دهند.

مرکز اتحادیه اروپا، پایتخت شکلات جهان

بروکسل نه تنها پایتخت بلژیک و مرکز اتحادیه اروپا است، بلکه پایتخت شکلات دنیا هم است. از زمانی که ژان نیوهوس بلژیکی صد سال پیش اولین پرالاینز اولین آب‌نبات‌ها را تولید کرد، بلژیک محل تجارت شکلات شد و به پایتخت شکلات جهان تبدیل شد. بیش از ۳۰۰ تولیدکننده شکلات در پایتخت بلژیک یا همان پایتخت شکلات دنیا وجود دارد و بسیاری از دوستداران شکلات ادعا می‌کنند که بهترین شکلات جهان در بلژیک تولید می‌شود. بروکسل مملو از مغازه‌های شکلات‌سازی است. دو شرکت بزرگ شکلات‌سازی روی کره زمین به نام‌های Godiva و Leonidas در پایتخت شکلات جهان وجود دارند. به بروکسل که سفر کردید، حتما به یاد داشته باشید که به موزه «شکلات و کاکائو» بروید و با تاریخچه این شیرینی خوشمزه و طرز تهیه آن آشنا شوید.

یکی از مغازه‌های معروف شکلات به نام ماری که مورد علاقه خانواده سلطنتی بلژیک است، در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده است. این مغازه از سال ۱۹۴۲ مورد علاقه خانواده سلطنتی بلژیک بوده و تنها چند دقیقه با کاخ فاصله دارد. بلژیک سالانه ۱۷۰ هزار تن شکلات تولید می‌کند که در بیش از ۲ هزار مغازه در سراسر کشور فروخته می‌شود. هر بلژیکی سالانه بیش از ۱۱ کیلوگرم شکلات مصرف می‌کند.

حتما از تور‌های شکلاتی پایتخت شکلات دنیا شنیدید. در این تور‌ها گردشگران را علاوه بر تاریخچه شکلات با نحوه تهیه پرالاینز هم آشنا می‌کنند. همچنین توریست‌ها را به بهترین مغازه‌های شکلات در سطح شهر می‌برند تا با مزه‌های متفاوت شکلات آشنا شوند. برای سفر به پایتخت شکلات جهان به سایت فلایتیو بروید و بلیط خود را رزرو کنید.

پایتخت شکلات دنیا کجاست؟

بلژیک پایتخت شکلات جهان

مردم بلزیک که یکی از زیباترین و ارام‌ترین کشوری‌های دنیاست شکلات خور‌های حرفه‌ای هستند و سالانه بیشاز ۱۱ کیلو شکلات میخورند. بلزیک و پایتخت این کشور بروکسل را پایتخت شکلات جهان می‌نامند، زیرا می‌توان بهترین و خوشمزه‌ترین شکلات‌های را در این کشور خورد.

از معروفترین شکلات‌های بلژیکی میتوان به برند belvas که شکلات‌های ارگانیک تولید میکند و همچنین برند‌های معروف دیگری همچون Bruyerre، Godiva و Leonidas اشاره کرد.

از دیگر رقبای مردم بلژیک و کشور‌های مصرف کننده شکلات می‌توان آلمان، سویس، ایرلند و انگلیس را نام برد.

البته سوئیس آلمان و ایرلند رقبای جدی مردم بلژیک در خوردن شکلات هستند جدول زیر بیانگر میزان مصرف شکلات در کشورهای جهان است.سرانه مصرف شکلات در ایران بین یک تا یک و نیم کیلو در سال است.

این نمودار نیز نشان دهنده مصرف در بین قاره های جهان است. نکته جالب مصرف کم شکلات در آمریکای جنوبی است که اکثر کاکائوی دنیا از آن جا می آید.

پایتخت شکلات دنیا کجاست؟

ساختن شکلات دست ساز

علاوه بر کارخانه‌های شکلات سازی بسیار زیادی که در بلژیک وجود دارد کارگاه‌های شکلات سازی نیز در جای جای این کشور دیده می‌شود. گردشگرانی که از بروکسل دیدن می‌کنند بی برو برگرد همگی از شکلات‌های بسیار جذاب تولید این کشور خریداری می‌کنند.

این داستان زمانی شروع شد که اسپانیایی‌ها کاکائو را وارد اروپا کردند. پادشاه‌ی بلژیک در آن زمان عاشق شکلات شد و حتی بخاطر کاکائو کشورگشایی کرد!

از معروفترین شکلات‌های بلژیکی می‌توان به شکلات‌های مغزدار آن‌ها اشاره کرد. این شکلات‌های مغز دار با مغز پسته، بادام و فندق و … درست می‌شوند.


انواع شکلات دست ساز بلژیکی

معروفترین ترکیب شکلات بلژیکی پرالاینز pralines است. پرالاینز محصول بسیار لطیفی است که از ترکیب کره کاکائو، شیر و خامه بدست می‌آید.

بلژیکی‌های شکلات خور هر سال بیشتر از ۱۸۵ هزار تن شکلات تولید می‌کنند و آن‌ها را در سرتاسر جهان به فروش می‌رسانند تعداد این شکلات فروشی‌ها در سرتاسر جهان به بیشاز دو هزار فروشگاه می‌رسد.

جشنواره شکلات در دنیا

با گذشت سال‌ها، با افزایش دسترسی شکلات، بیشتر با حرکات عاشقانه همراه شد. ولنتاین با جعبه شکلات به شکل قلب به همراه گل رز نمادهای روز ولنتاین برای بسیاری از عاشقان در سراسر جهان است. شکلات آنقدر محبوب است که جشنواره‌های متعددی به افتخار آن در سراسر جهان برگزار می‌شود.

جشنواره شکلات در آمریکا

بزرگترین جشنواره شکلات آمریکایی در ماه نوامبر در نیویورک برگزار می‌ شود و فرصتی بی نظیر برای مردم است تا شیوه‌های مختلف استفاده از شکلات را ببینند. یک منطقه مخصوص کودکان و حتی یک نمایش مد شکلات و همچنین نمونه‌گیری از شکلات‌های خوب، نمایش آشپزی با استفاده از شکلات و امضای کتاب وجود دارد.

جشنواره شکلات در پایتخت شکلات دنیا

شکلات بلژیکی به دلیل کیفیت و طعم خوشمزه، یکی از معروف‌‌ترین شکلات‌ها در جهان است، بنابراین تعجبی ندارد که یکی از برترین جشنواره‌های شکلات در پایتخت شکلات جهان برگزار می‌شود. هر سال در شهر بروژ جشن بزرگی از چیزهای شیرین برگزار می‌شود که بازدیدکنندگان می‌توانند به موزه شکلات بروند، مجسمه ها و آثار هنری شکلات را ببینن، نمونه‌ها را بچشند و حتی با شکلات نقاشی کنند.

پایتخت شکلات دنیا کجاست؟

جشنواره شکلات در ایتالیا

پس از پایتخت شکلات دنیا، بزرگترین جشنواره شکلات جهان در آمبریا ایتالیا برگزار می‌شود و از سال ۱۹۹۴ برپا شده است. این جشنواره در ماه اکتبر میزبان بیش از ۵۰۰هزار عاشق نوع از شکلات، کلاس‌های آشپزی، مزه کردن شکلات‌ها، مجسمه‌سازی شکلات و سرگرمی‌های زنده و همچنین مراسم سالانه از شکلات‌سازهای برتر تقدیر می کنند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار