مصرف این قرص مرگ ناشی از کووید را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد
کد خبر: ۲۲۵۸۴۲
تاریخ انتشار: 2021 October 18    -    ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
محققان سوئدی در این مطالعه بزرگترین تجزیه و تحلیل را در زمینه استاتین ها و پتانسیل ضد کوویدی آنها انجام داده و داده های سلامتی یک میلیون نفر را ردیابی کردند.

نتایج مجموعه ای از مطالعات از آغاز همه گیری کرونا نشان داده است که مصرف قرص های کاهنده کلسترول (استاتین ها) می تواند به مبارزه با ویروس کووید-۱۹ کمک کند.

مصرف این قرص مرگ ناشی از کووید را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد

اکنون محققان بیشتری با نتایج این آزمایشات هم عقیده هستند و اعلام می کنند که این داروهای ارزان قیمت می توانند به عنوان پیشگیری کننده از ابتلا به کووید عمل کنند. کارشناسان مستقل می گویند، این مطالعه «سرنخ های حمایتی» ارائه می دهد مبنی بر اینکه استاتین ها می توانند به بیماران مبتلا کمک کنند اما هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

محققان سوئدی در این مطالعه بزرگترین تجزیه و تحلیل را در زمینه استاتین ها و پتانسیل ضد کوویدی آنها انجام داده و داده های سلامتی یک میلیون نفر را ردیابی کردند.

استاتین ها یکی از رایج ترین داروهای تجویز شده در انگلیس هستند که در حال حاضر برای حدود ۷.۵ میلیون انگلیسی تجویز شده است. ارقام نشان می دهد که حدود ۴۰ میلیون نفر در آمریکا نیز از این داروها استفاده می کنند.

استاتین ها قرص هایی هستند که کلسترول بد خون را کاهش می دهند؛ پزشکان می گویند کلسترول بد در خون می تواند به سفت و باریک شدن شریان ها منجر شود که علت اصلی حملات قلبی و مغزی است.

اما مصرف این داروها در گذشته بحث برانگیز بود. برخی، آنها را به عنوان داروی پیشگیرانه تجویز می کنند و برخی می گویند عوارض جانبی مصرف این داروها بیش از فواید مصرف آنها است. اکنون محققان موسسه کارولینسکا در سوئد که این مطالعه جدید را انجام داده اند، معتقدند که تأثیر استاتین ها بر کووید ممکن است به نحوه عملکرد آنها بستگی داشته باشد.

آنها می گویند: فواید کاهش دهنده سطوح کلسترول بد (LDL) به واسطه مصرف قرص های استاتین به بیماران مبتلا به کووید کمک می کند زیرا LDL خود باعث بروز التهاب می شود و در نتیجه کاهش LDL به این بیماران کرونایی کمک می کند تا از علائم التهابی ویروس کووید-۱۹ جان سالم به در برند.

محققان در این مطالعه داده های پزشکی ۹۶۳ هزار و ۸۷۶ سوئدی بالای ۴۵ سال را که در فاصله زمانی میان ماه های مارس و نوامبر سال گذشته جمع آوری شده بود، استفاده کردند. این داده ها شامل علت مرگ، مانند کووید و نیز این موضوع می شد که آیا برای آنها استاتین تجویز شده بود یا خیر. از میان این شرکت کنندگان، ۱۶۹ هزار و ۶۴۲ نفر داروی استاتین مصرف کردند که تقریباً ۱۷ درصد از کل آنها را شامل می شدند.

در پایان مطالعه، ۲ هزار و ۵۴۵ نفر بر اثر ابتلا به کووید جان خود را از دست دادند که ۷۶۵ نفر آنها از مصرف کننده های استاتین و هزار و ۷۸۰ نفر از افرادی بودند که داروهای استاتین مصرف نمی کردند.

نتیجه این تجزیه و تحلیل نشان داد که استاتین ها تاثیر متوسطی در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید داشتند به طوری که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری را ۱۲ درصد کاهش دادند.

«ریتا برگویست»، یکی از محققان این مطالعه گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد که درمان با استاتین می تواند تأثیر پیشگیرانه متوسطی بر مرگ و میر ناشی از کووید داشته باشد. دست کم نتایج این مطالعه نشان می دهد که ادامه استفاده از استاتین ها در طول همه گیری هیچ ضرری ندارد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار