این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید
کد خبر: ۲۲۵۸۳۵
تاریخ انتشار: 2021 October 19    -    ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
بعضی‌ها فکر می‌کنند برای از بین بردن پلاک‌های دندانی باید خیلی محکم مسواک بزنند، لایه‌ای از باکتری‌ها که به دندان‌ها می‌چسبند و وقتی چیزی می‌خورید و می‌نوشید از خود اسید تولید می‌کنند و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. با این حال، این تصور سنخیتی با حقیقت امر ندارد...

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید«تابناک با تو» - بعضی‌ها فکر می‌کنند برای از بین بردن پلاک‌های دندانی باید خیلی محکم مسواک بزنند، لایه‌ای از باکتری‌ها که به دندان‌ها می‌چسبند و وقتی چیزی می‌خورید و می‌نوشید از خود اسید تولید می‌کنند و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. با این حال، این تصور سنخیتی با حقیقت امر ندارد، چون پلاک‌های دندانی به قدری نرم اند که با یک تکه پارچه هم می‌توان آن‌ها را پاک کرد. ما صرفاً به این دلیل به مسواک نیاز داریم که پارچه به هر گوشه و کنار دهان مان نمی‌رسد. پس چیزی که به آن نیاز دارید، نه فشار زیاد، بلکه مسواک زدن همه‌ی نقاط دهان خود است.

در ادامه از نشانه‌هایی خواهیم گفت که از محکم مسواک زدن شما حکایت دارند و چند روش مؤثر هم برای حل این مشکل به شما یاد خواهیم داد.

۱- لثه هایتان عقب رفته اند

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

همه‌ی دندان‌ها توسط مینای دندان محافظت می‌شوند که محکم مسواک زدن می‌تواند صدمات شدیدی به آن وارد کند. با آسیب دیدن مینای دندان، لثه‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند، در نتیجه ریشه‌ی دندان‌ها در معرض خطر بزرگی قرار می‌گیرد. کار به اینجا که برسد، احتمالاً باید دندانی که دیگر سالم نیست را پُر یا عصب کشی کنید یا حتی بکشید. به گفته‌ی دندانپزشکان، ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم دنیا به خاطر محکم مسواک زدن به لثه‌های خود آسیب زده اند.

۲- دندان هایتان خیلی حساس شده اند

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

همچون تحلیل رفتن لثه ها، از بین رفتن مینای دندان هم می‌تواند دندان‌ها را حساس کند. دلیلش صرفاً این است که در این حالت دندان‌ها دیگر محافظی ندارند و این مسأله اثر بدی بر عصب آن‌ها می‌گذارد. اگر خوردن یک نوشیدن خیلی داغ یا خیلی سرد یا گاز زدن مواد غذایی سفت، برایتان خیلی سخت شده، یعنی باید به دندانپزشک مراجعه کنید. شما باید دندان‌های خود را آرام‌تر و ملایم‌تر مسواک بزنید.

۳- مو‌های مسواک تان کهنه به نظر می‌رسد

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

فرسودگی مسواک، رایج‌ترین دلیل ساییدگی دندان است، یعنی بسیاری از افراد دندان‌های خود را اشتباه مسواک می‌زنند. چون یا خیلی محکم مسواک می‌زنند یا از مسواک‌هایی استفاده می‌کنند که مو‌های سفتی دارند. پس اگر مسواک تان به گونه‌ای است که انگار هر چند هفته یک بار باید تعویض شود، یعنی خیلی محکم از آن استفاده می‌کنید. درست است که مسواک را هر سه چهار ماه باید تعویض کرد، اما ظاهر آن باید کماکان سالم باشد.

۴- قسمت‌های نزدیک به لثه‌ی دندان هایتان خیلی سفید یا درخشان نیستند

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

علت تیره‌تر بودن رنگ قسمتی از دندان که زیر لثه قرار دارد این است که این بخش از دندان لایه‌ی محافظ مینا را ندارد. به همین دلیل است که با تحلیل رفتن لثه، آن قسمتی از دندان که زیر لثه قرار داشت و حالا بیرون زده، رنگ زردتر یا تیره تری دارد. بدون وجود لایه‌ی محافظ مینا، دندان در معرض انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها قرار می‌گیرد؛ بنابراین مشکل تشدید می‌شود و کل سلامت دندان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

حالا می‌خواهیم ببینیم چه راهکار‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد.

۱- از مسواک‌های نرم استفاده کنید

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

نه تنها سرعت مسواک زدن تان، بلکه کیفیت مسواک تان هم به دندان صدمه می‌زند. قدم اول، استفاده از مسواکی است که موی نرمی داشته باشد و بعد از آن باید در شیوه‌ی مسواک زدن تان تجدید نظر کنید. مسواک را با یک زاویه‌ی ۴۵ درجه نگه دارید و به آرامی عقب و جلو کنید. می‌توانید این کار را با دست غیر مسلط تان انجام دهید تا فشار کمتری وارد کنید.

۲- از مسواک برقی استفاده کنید

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

یکی از ویژگی‌های بسیاری از مسواک‌های برقی این است که شما را از زیاد بودن فشار وارده مطلع می‌کنند. چراغی که روی مسواک قرار دارد از رنگ سبز به رنگ قرمز درمی آید و صدای آن تغییر می‌کند و شبیه به زنگ هشدار می‌شود. پس هنگام مسواک زدن باید دقت کنید که چراغ مسواک سبز باشد، امری که از مناسب بودن فشار مسواک زدن تان حکایت دارد. با این حال، همه‌ی مسواک‌های برقی به این سنسور مجهز نیستند و بنابراین قبل از خرید باید از وجود این ویژگی در محصول مورد نظر خود مطمئن شوید.

۳- مسواک را با سه انگشت نگه دارید

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

نگه داشتن مسواک مانند قلم به شما کمک می‌کند با فشار مناسب مسواک بزنید. چون با این کار می‌توانید فشاری که به دست خود وارد می‌کنید را به راحتی کنترل کنید. برعکس، وقتی مسواک را در مشت تان می‌گیرید، به راحتی ممکن است کنترل فشار وارده را از دست دهید و زیاده روی کنید. این فشار مسواک زدن نیست که دندان‌ها را تمیز می‌کند – مو‌های مسواک باید بتوانند لای همه‌ی دندان‌ها بروند و به این ترتیب پلاک‌ها و دیگر باکتری‌ها را از بین ببرند.

۴- از پایین بودن قدرت پاک کنندگی خمیر دندان تان مطمئن شوید

این نشانه ها می گوید خیلی محکم مسواک می زنید

قدرت پاک کنندگی خمیردندان باید آنقدری باید که وظیفه اش را انجام دهد و دندان‌ها را آنطور که باید تمیز کند. با این حال، خمیردندان‌هایی که از قدرت پاک کنندگی بالایی برخوردارند اثر بیشتری دارند و مینای دندان را از بین می‌برند. به جای خواندن توضیحات روی بسته بندی خمیردندان و تحقیق درباره‌ی میزان پاک کنندگی مواد تشکیل دهنده‌ی آن، از یک روش دیگر می‌توانید استفاده کنید.

کافی است یک تکه فویل را بردارید و مقداری خمیردندان روی آن بمالید. سپس آن را با آب بشویید و ببینید روی آلومینیوم خراش افتاده یا خیر. تعداد خراش‌ها میزان قدرت پاک کنندگی خمیردندان را نشان می‌دهد.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار