کورسوی امید برای توقف اعدام آرمان
کد خبر: ۲۲۵۷۰۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 October 17    -    ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
حکم قصاص آرمان عبدالعالی موقتا متوقف شد. آن طور که این جوان محکوم به اعدام تا پای چوبه دار رفته، اما به واسطه تعویق در اجرای حکم از سلول انفرادی به بند بازگشته است.

آرمان پسر جوانی که به اتهام قتل دختر مورد علاقه‌اش به‌نام غزاله به قصاص محکوم شده است، بار دیگر در یک‌قدمی چوبه دار به سلولش در زندان بازگشت و اجرای حکم متوقف شد. پیش از این قرار بود حکم روز چهارشنبه گذشته اجرا شود، اما این کار به روز شنبه موکول و روز گذشته بار دیگر اجرای حکم متوقف شد.

کورسوی امید برای توقف اعدام آرمان

گروه صلح و سازش دادسرای جنایی تهران هفته گذشته جلسه‌ای را میان اولیای‌دم و متهم برگزار کرده بودند تا بلکه بتوانند برای آرمان رضایت بگیرند، اما پدر و مادر غزاله حاضر به گذشت نشدند. آرمان متهم است در سال ۹۴ دختر مورد علاقه‌اش را به قتل رساند. جسد غزاله در این سال‌ها پیدا نشد و همین امر باعث شد روند رسیدگی به این پرونده طولانی شود.

آرمان عبدالعالی متولد ۱۳۷۵ است که از هفت سال قبل به اتهام قتل غزاله، دختر مورد علاقه‌اش در زندان به سر می‌برد.آرمان در طی سال‌های حضور در زندان ادامه تحصیل داده و مدرک لیسانس کامپیوتر و فوق لیسانس مهندسی پزشکی گرفته است. آرمان پس از اعتراف به قتل غزاله ۱۹ساله در دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد، اما پس از مدتی با پس گرفتن اعتراف خود گفت که غزاله بر اثر یک حادثه جان باخته است. بر اساس اظهارات او، غزاله در پله‌ها پایش سر خورد و به زمین افتاد و از ترس جسدش را در چمدان قرار دادم و بیرون بردم. با گذشت چند سال از این ماجرا و در حالی که هنوز جسد غزاله پیدا نشده بود، مادر غزاله اعلام کرد: اگر آرمان بگوید جسد دخترشان را کجا مخفی کرده است، او را می‌بخشد.

خانواده غزاله گذشت نکرده است

اما اجرا نشدن حکم به معنای گذشت خانواده از قصاص آرمان نیست. مادر غزاله شامگاه جمعه درپی توقف اجرای حکم آرمان متنی را منتشر کرد. او در این متن که شاهین صمدپور آن را منتشر کرد، نوشت: هشت سال از روزی که رفت و برای آخرین‌بار نگاهم را بدرقه راهش کردم، می‌گذرد که ای‌کاش صدایی ضرب‌آلود از من دورش نکرده بود. هشت سال از زخمی که، چون خنجر به دل ما نشسته و مرهمی ندارد می‌گذرد... دوری از نگاه‌های معصوم و نوازش‌های جگر‌گوشه‌مان سال‌هاست که ما را می‌آزارد و برای همیشه از آن همه لذت بی‌نصیب... خیابان‌هایی که از خانواده خوشبخت ما یک خاطره از خوشبختی دارند و بس‌..

روزنامه همدلی در این باره نوشت: توقف اجرای حکم آرمان برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. این تصور وجود دارد که اولیای دم با دادن مهلت به آرمان، اجرای حکم را عقب می‌اندازند برخی نیز معتقدند که دستگاه قضایی به‌دنبال به صلح و سازش کشیدن این پرونده است.

نهاد‌های حقوق بشری نیز خواستار توقف این جوان ۲۵ ساله شده‌اند. وقوع حادثه در هنگام نوجوانی آرمان از جمله مواردی است که برای توقف اجرای اعدام وی مطرح می‌شود. مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه نیز در تلاش است تا در نهایت بتواند رضایت اولیای دم را کسب کند. تلاش‌ها برای کسب رضایت خانواده مقتول نیز ادامه دارد. اما حرف خانواده مقتول این است که آرمان اعلام کند که جسد دخترشان کجاست، اما آرمان بار‌ها اعلام کرده است که خبری از جسد ندارد و همین موضوع، خانواده مقتول را در رضایت دادن دچار تردید کرده است.

قضاوت کار ما نیست

دیروز حجت‌الاسلام‌هادی صادقی درباره این پرونده گفت: به لحاظ قضایی کار دستگاه قضایی در پرونده آرمان عبدالعالی تمام شده است و باید از لحاظ اجرای حکم، بر اساس نظر خانواده مقتول یا قصاص انجام شود یا رضایت دهند.صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در پاسخ به این سوال که آیا شورای حل اختلاف در خصوص پرونده آرمان عبدالعالی ورودی داشته است یا خیر، گفت: بله؛ تلاش‌ها در این راستا ادامه دارد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور خاطرنشان کرد: اولاً ما در مورد اینکه این فرد جرمی مرتکب شده یا خیر، نباید قضاوت کنیم؛ چرا که این پرونده جزئیات و مسائل مختلفی دارد که قضاوت را سخت می‌کند. خواهش من این است که مردم در خصوص این پرونده از اظهار نظر اجتناب کنند و این کار، کار قضات است.

آرمان جنایتکار نیست

او اضافه کرد: ده‌ها قاضی در این پرونده ورود کردند و چند نوبت بررسی شده است. این پرونده دو نوبت به دیوان عالی کشور رفته و قضات دیوان عالی کشور پرونده را مجدداً بررسی کردند و قضات بدوی هم در دادسرا و هم در دادگاه کیفری موضوع را بررسی کردند و حکم دادند.رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اظهار کرد: ماده ۴۷۷ در خصوص این پرونده اعمال شده و مجدداً بررسی شده است. از لحاظ اتقان حکم تردیدی وجود ندارد و بر اساس شواهد موجود حکم قتل ظاهراً درست است.

وی گفت: طبیعتاً این قتل ناخواسته بوده و معلوم نیست که هدف قبلی داشته یا خیر؛ اما پیش آمده است و این جوان مرتکب این کار شده است.صادقی با بیان اینکه این جوان سابقه جنایی نداشته است، گفت: این جوان جز جنایتکاران نیست و این اتفاق پیش آمده و با قصد قبلی نبوده است. رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اذعان کرد: خانواده‌های قاتل و مقتوله بسیار محترم هستند و ما هر دو خانواده را دیدیم و با آن‌ها صحبت کردیم.صادقی در ادامه گفت: آرمان عبدالعالی زمانی که به زندان می‌رود، در حال اخذ دیپلم بوده، اما در زندان تا فوق لیسانس خود را نیز اخذ کرده است.

باید به خانواده مقتول هم حق داد

حجت‌الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: به لحاظ قضایی کار دستگاه قضایی تمام شده است و باید از لحاظ اجرای حکم بر اساس نظر خانواده مقتول یا قصاص کنند و یا رضایت دهند. در حال حاضر همه چیز دایر مدار خانواده مقتوله است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: باید به خانواده مقتوله حق داد و داغ بزرگی دیده‌اند و از طرف دیگر جنازه‌ای نیز در کار نیست و از این خاطر نیز خانواده مقتوله آزرده خاطر هستند.

امیدواریم خانواده مقتول رضایت دهند

او گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که به جسد دسترسی باشد و اتفاقی افتاده که قابل دسترسی نیست و هر چه این‌ها اصرار کنند که آرمان جای جنازه را بگوید، او نمی‌تواند بگوید چرا که خودش نیز نمی‌داند و اگر می‌دانست ده‌ها بار گفته بود.حجت‌الاسلام صادقی گفت: امیدواریم این خانواده رضایت دهند و خانواده آرمان بتوانند فرزند خود را به دامان خود بازگردانند. باید توجه داشت که این داغ با قصاص نیز تسکین پیدا نخواهد کرد. رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور بیان کرد: این دو خانواده با هم آشنا هستند و این دو قصد ازدواج داشتند. می‌دانیم در این گونه موارد خانواده مقتول پس از قصاص، بعداً ناراحت خواهد شد.

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
4
23
زده بچه مردم رو کشته حالا اینقدر کشش دادن که جاها داره عوض می شه و یه قاتل شده مظلوم و می خوان یه قاتل رو به دامان خانواده برگردونن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
6
18
ایشون از کجا می دونن که خانواده مقتول با قصاص تسکین خاطر نمی یابند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
3
17
رسانه ها عجب دست به کار شدن ها
این تیتر اصلا ربطی به متن نداره و فقط برای تحت تاثیر قراردادن خانواده قربانی مطرح شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
3
18
خانواده مقتول گفتند نمی بخشیم ولی اینها حکم رو اجرا نمی کنند منظور از کورسوی امید همینه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
4
22
این دیگه اسمش رضایت گرفتن نیست این بوضوح اعمال فشار است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
3
26
خط آخر که نوشته آرمان جنایتکار نیست :

نه آرمان فیلسوف و پروفسور است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
6
0
وقتی جسدی نیست چطور میتوان اطمینان داشت قتلی رخ داده آن هم بصورت عمدی ؟
بعلاوه آرمان در آن زمان کمتر از 18 سال داشته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
4
فرزند مردم را تکه تکه کرده انداخته سطل آشغال به نظر شما این فرد روان سالم دارد؟ بودن این قاتل در جامعه فردی که در زندان همه فوت و فن خلافکاری را یاد گرفته صحیح نیست و امیدوارم خانواده عزیز از دست رفته حداقل نبخشند و به فکر این مردم باشن
احسان خان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
0
4
منتظر اعدام این نامرد هستیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
3
به چه حقی و قانونی انقدر صبر میکنن. زده دختر مردم رو کشته و حالا می گید مهندس کامپیوتری گرفته؟ گرفته که گرفته
تاوانشو پس بده. اگه دسترسی به خانواده دختر داشتم می گفتم اصرار به اجرا شدن حکم زود داشته باشن چرا تاخیر؟!! 7 سال قبل جون دخترشونو گرفته و 7 سال اضافه زندگی کرده!
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
2
3
تمام نظرات ناشناس برای یه نفره خیلی تابلو کار میکنی
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
3
با سلام و احترام خدمت برادر عزیزم جناب آقای صادقی هم عرض کنم اینگونه اظهار نظر هم از طرف شما که بوی جانبداری از قاتل رو داره متاسفانه صحیح نیست .اینکه که حق قانونی خانواده مقتول هست تا در باره این موضوع تصمیم بگیرند و خانواده قاتل هم باید تلاش کنند تا آلام و دردهای خانواده مقتول رو کاهش بدهند.متاسفانه الان جو بدی در این رابطه راه افتاده و بیشتر افراد سعی می کنند تا به عنوان خانواده مقتول تصمیم بگیرند که صحیح نیست از همه مردم عزیز تقاضا دارم به جای خانواده مقتول اظهار نظر نکنند.تا خانواده مقتول خودشان تصمیم صحیح رو بگیرند.بلاخره در این موضوع جان یک انسان در میان است ،خداوندروح درگذشته رو قرین شادی بفرماید و به خانواده ایشان صبر عطا کنه و به جوانی و ندانم کاری قاتل هم رحم کنه.الهی چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار