کشف یک پادتن قوی برای مقابله با کرونا
کد خبر: ۲۲۵۵۲۹
تاریخ انتشار: 2021 October 15    -    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

پژوهشگران سوئیسی موفق شده‌اند پادتن جدیدی را کشف کنند که می‌تواند با کمک به سیستم ایمنی بدن، به مقابله با کروناویروس کمک کند. پژوهشگران بخش ایمنی‌شناسی و آلرژی "بیمارستان دانشگاه لوزان" (CHUV) سوئیس، یک پادتن تازه کشف شده را با استفاده از لنفوسیت‌های بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ایزوله کردند. این پادتن، یکی از قوی‌ترین پادتن‌هایی به شمار می‌رود که تاکنون در برابر کروناویروس شناسایی شده‌اند.

ویژگی‌های ساختاری این پادتن نشان می‌دهد که به ناحیه‌ای متصل می‌شود که تحت جهش پروتئین خوشه‌ای کروناویروس قرار نگرفته است.

کشف یک پادتن قوی برای مقابله با کرونا

پادتن به واسطه این اتصال محکم، مانع اتصال پروتئین خوشه‌ای کروناویروس به سلول‌هایی می‌شود که گیرنده "ACE ۲" را بیان می‌کنند. ویروس از این گیرنده برای وارد شدن به سلول‌های ریه و آلوده کردن آن‌ها استفاده می‌کند. این بدان معناست که پادتن، روند تکثیر ویروس را متوقف می‌کند و سیستم ایمنی بیمار را برای حذف کروناویروس از بدن یاری می‌دهد. وجود این مکانیسم محافظ به واسطه آزمایش‌های درون‌جانداری روی همستر‌ها ثابت شد. گونه‌هایی که پادتن برای آن‌ها تجویز شد، حتی پس از دریافت دوز عفونی‌کننده، در برابر عفونت محافظت شدند.


این پادتن جدید علاوه بر داشتن ویژگی‌های ضد ویروسی، طوری طراحی شده است که تاثیری ماندگار بر انسان داشته باشد. یک پادتن معمولی تغییر داده نشده، حداکثر بین سه تا چهار هفته امکان محافظت را فراهم می‌کند، اما این پادتن جدید می‌تواند محافظت را بین چهار تا شش ماه ارائه دهد. این ویژگی، پادتن را به یک گزینه جالب درمان و پیشگیری برای افراد واکسینه نشده در معرض خطر یا افرادی که واکسینه شده‌اند، اما نمی‌توانند واکنش ایمنی داشته باشند، تبدیل می‌کند. بیماران مبتلا به نقص ایمنی، دریافت‌کنندگان پیوند عضو و افرادی که به انواع خاصی از سرطان مبتلا هستند، می‌توانند با تزریق سالانه دو یا سه بار پادتن، در برابر کروناویروس محافظت شوند.
بیمارستان دانشگاه لوزان و دانشگاه "اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان" (EPFL) در نظر دارند که با همکاری یک شرکت استارتاپی، به توسعه بالینی و تولید داروی حاوی پادتن بپرازند. آزمایش‌های بالینی این دارو احتمالا در اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شوند.


درمان یا پیشگیری؟


این پژوهش به صورت مشترک توسط گروهی از پژوهشگران بخش ایمنی‌شناسی و آلرژی بیمارستان دانشگاه لوزان به سرپرستی پروفسور "جوزپه پانتالئو" (Giuseppe Pantaleo) و دکتر "کریگ فنویک" (Craig Fenwick) و پژوهشگران بخش ویروس‌شناسی و ژنتیک دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان به سرپرستی پروفسور "دیدیه ترونو" (Didier Trono) و دکتر "پریسیلا تورلی" (Priscilla Turelli) انجام شد. این گروه پژوهشی به لطف حمایت چند ساله "موسسه پژوهش واکسن سوئیس" (SVRI) توانستند به سرعت نسبت به همه‌گیری کووید-۱۹ واکنش نشان دهند و این پادتن خنثی‌کننده را کشف کنند.


کشف این پادتن جدید، گامی بزرگ در جهت مبارزه با کووید-۱۹ به شمار می‌رود. این پادتن می‌تواند راه را برای درمان انواع شدید بیماری هموار کند و اقدامات پیشگیرانه را به ویژه برای بیماران دارای سیستم ایمنی ضعیف بهبود ببخشد. با وجود این، این پادتن نمی‌تواند جایگزین واکسن‌های کووید-۱۹ باشد که موثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا هستند.
این پژوهش، در مجله "Cell Reports" به چاپ رسید.
منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار