اسکیمر چیست؟
کد خبر: ۲۲۵۵۱۰
تاریخ انتشار: 2021 October 16    -    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
اسکیمینگ (Skimming) یک نوع از جرایم رایانه‌ای و به عبارتی برداشت غیر مجاز پول از حساب افراد مختلف است. در این روش مجرمان سودجو و البته باهوش با استفاده از قطعه‌ای سخت افزاری به اسم اسکیمر و نصب آن بر روی دستگاه‌ها کارت خوان سیار می‌توانند اطلاعات کارت مشتریان را کپی کرده و با دسترسی به آن اطلاعات از حساب افراد مختلف برداشت نمایند.

اسکیمینگ چیست؟

اسکیمینگ (Skimming) یک نوع از جرایم رایانه‌ای و به عبارتی برداشت غیر مجاز پول از حساب افراد مختلف است. در این روش مجرمان سودجو و البته باهوش با استفاده از قطعه‌ای سخت افزاری به اسم اسکیمر و نصب آن بر روی دستگاه‌ها کارت خوان سیار می‌توانند اطلاعات کارت مشتریان را کپی کرده و با دسترسی به آن اطلاعات از حساب افراد مختلف برداشت نمایند.

اسکیمینگ به عنوان یک نوع کلاهبرداری حرفه‌ای در تخصص مجرمان رایانه‌ای بوده بیشترین آمار شکایت را در رده جرایم سایبری دارد.

همانطور که گفته شد واژه اسکیمینگیا کلاهبرداری‌های اسکیمری به معنی کپی برداری از کارت‌های اعتباری و برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی است که توسط دستگاه اسکیمر انجام می‌شود.

اسکیمر یا اصطلاحا دستگاه اسکیمر یه قطعه سخت افزاری است که به کمک نرم افزار متصل به آن می‌تواند اطلاعات حساب عابر بانک قربانی را کپی کرده و در درسترس سارقان اینترنتی قرار بدهد.
روش‌های اسکیمینگ و استفاده از اسکیمر

معمولا یکی از مهمترین روش‌های اسکیمینگ طی چند سال اخیر استفاده مجرمان از دستگاه‌ها کارت خوان سیار بوده است. این دستگاه در پوشش فروش میوه و دستفروشی استفاده شده و در کنار غفلت مشتریان باعث برداشت غیر مجاز از حساب آن‌ها می‌شود.

برای اینکار مجرمان از دو روش استفاده می‌کنند:

در روش اول مجرمان دوربینی را در کنار ورودی دستگاه کارت خوان نصب می‌کنند. در این روش، زمانی که کاربر رمز را وارد می‌کند دوربین رمز کارت را ضبط کرده و به دلیل کوچک بودن دوربین، مردم این دستگاه اسکیمر را نمی‌توانند تشخیص دهند.

در روش دورم مجرمان بر روی کیبورد نصب شده قبلی یک کیبورد دیگر نصب می‌کنند. این قطعه کیبورد بسیار شبیه به قطعه اصلی نصب شده بر روی دستگاه کارت خوان است، که تمامی اطلاعاتی که کاربر وارد می‌کنند را ضبط می‌کند. البته از این روش در خود دستگاه‌های عابربانک نیز استفاده می‌شود.

پیشنهاد ویژه: اگر شما نیز در دام مجرمان سایبری افتاده اید، بهترین کار تماس با وکیل جرایم رایانه‌ای در تهران است. ما در مجموعه آوای عدالت پایتخت بهترین وکیل متخصص کلاهبرداری اینترنتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.
روش‌های جلوگیری از کلاهبردای با دستگاه اسکیمر

مهمترین کار حفظ رمز کارت‌های بانکی است. باید دقت کرده و به هیچ عنوان رمز کارت بانکی خود را در اختیار دیگران و فروشندگان قرار ندهید.
تغییر رمز ماهیانه نیز یکی از راه‌های پیشگیری از اسکیمینگ است.
حتما هنگام خرید از فروشندگانی که دستگاه کارت خوان و یا سیار دارند، نهایت دقت را داشته باشید تا قطعاتی اضافه روی دستگاه سوار نشده باشد و دستگاه چسب خورده و شکسته شده نباشد.
برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان حتما در هنگام خرید شخصا اقدام به انجام عملیات پرداخت کرده و رمز عبور کارت عابر بانک را خودتان وارد کنید.
اگر از کارت‌های عابر زیاد استفاده می‌کنید. اطلاعات موجود بر روی کارت‌های عابر بانک، مثل ccv۲، تاریخ انقضا و رمز‌های اول و دوم را حفظ کرده و به هیچ عنوان در اختیار دیگران قرار ندهید.

دادگاه مربوط به کلاهبرداری اسکیمینگ در تهران
دادگاه مربوط به کلاهبرداری اسکیمینگ در تهران

مطابق رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور در تاریخ ۱۳۹۱/۲/۱ در خصوص صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به محل وقوع جرم، نظر به اینکه در صلاحیت محلی، اصل بر صلاحیت دادگاه محل وقوع جرم است بنابراین در جرم کلاهبرداری مرتبط با رایانه، دادگاهی که بانک افتتاح کننده حساب زیان دیده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قرار دارد، صالح به رسیدگی است.

در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای، قانونگذار به مجازات کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر پرداخته که رد مال به صاحب آن یا حبس یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات است. بر اساس ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای:

هرکس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از ۲۰ تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار