قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلب
کد خبر: ۲۲۵۴۴۵
تاریخ انتشار: 2021 October 15    -    ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تازه‌های پزشکی هفته اختصاص دارد به: قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلب. مصرف قارچ خطر افسردگی را کاهش می‌دهد. هشت غذای سالم پاییزی را روزانه مصرف کنید. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS یکی از علل اصلی قاعدگی نامنظم است. شب‌ها حداقل ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلب

قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلبتابناک باتو ـــ داشتن قاعدگی نامنظم چیزی است که باعث نگرانی اکثر زنان می‌شود و بر عملکرد حیاتی بدن تأثیر منفی می‌گذارد. طبق نظر پزشکان، پریودهای نامنظم می‌‌تواند بر سلامت قلب شما تأثیر بگذارد و بنابراین، باید علت آن فوراً بررسی و درمان شود.

به‌ گزارش Times Of India سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS یکی از علل اصلی قاعدگی نامنظم است.

این سندرم که از هر هشت زن در سنین باروری یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شامل گروهی از نشانه‌ها است که ممکن است با هم یا به‌ تنهایی مشاهده شوند. به همین دلیل زنان مبتلا به این سندرم علائم یکسانی ندارند.

برای تشخیص PCOS، زنان باید دو نشانه از سه نشانه‌ای را که گفته می‌‌شود داشته باشند: اختلال تخمک‌گذاری (پریودهای نامرتب)، سطح تستوسترون بالا (هیپرآندروژنیسم) و شکل تخمدان در سونوگرافی (تخمدان‌‌های پلی‌کیستیک).

با این حال، آنچه زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد این است که علی‌رغم وجود چنین بیماری شایعی، بسیاری از زنان همچنان آشکارا از علائم خود بی‌اطلاع هستند. این در حالی است که نادیده گرفتن عوامل خطرساز می‌تواند خبر بدی برای سلامت قلب باشد.

مطالعات نشان داده است که زنانی که مبتلا به PCOS هستند، ۲۸ درصد بیشتر از زنانی که قاعدگی عادی دارند، در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند.

از آنجا که زنان مبتلا به PCOS با مشکلات وزن روبرو می‌شوند، آنها در معرض التهاب و افزایش شاخص توده بدنی نیز هستند. التهاب و چاقی، پیش‌زمینه مشکلات قلبی و عروقی هستند.

به‌ گفته متخصصان، خطر ابتلا به سندرم متابولیک نیز در مبتلایان به PCOS، بسیار بالاست. علائم سندرم متابولیک شامل چاقی شکمی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین یا دیابت است. هر یک از این علائم، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلب

اما چگونه می‌توان PCOS را مدیریت کرده و خطر مشکلات قلبی را کاهش داد؟

در حالی که هیچ درمان دارویی برای این سندرم در دسترس نیست، بهترین راه ممکن برای مدیریت موثر و مهار علائم PCOS، اصلاح شیوه زندگی است؛

- برای کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی، تلاش کنید. کاهش تنها ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند منجر به بهبود علائم این سندرم شود.

- رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید و مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

- وابستگی خود را به مواد غذایی بسته‌بندی‌شده حاوی مواد نگه‌دارنده یا سایر غذاهایی که ممکن است مواد شیمیایی داشته باشند، کاهش دهید.

- مصرف محصولات غذایی بدون گلوتن نیز برای مهار علائم PCOS می‌تواند مفید باشد.

- مطمئن شوید که ۴ تا ۵ بار در هفته تمرین یا فعالیت بدنی انجام می‌دهید. تمرینات با شدت متوسط ​​مناسب‌ترین هستند. فراموش نکنید که کاهش وزن با ورزش باعث بهبود تخمک‌گذاری و کاهش سطح انسولین می‌شود.

- برای کاهش سطح استرس خود سعی کنید یوگا و مدیتیشن را دنبال کنید یا به دنبال درمان باشید.

  • شب‌ها حداقل ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشید.
  • مصرف قارچ خطر افسردگی را کاهش می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف منظم قارچ ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد.

قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلب

به‌گزارش نورو ساینس، انواع قارچ‌های خوراکی نه‌ تنها خطر ابتلا به سرطان و مرگ زودرس را کاهش می‌دهند، بلکه تحقیقات جدید به رهبری محققان کالج ایالتی پزشکی پن (دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا) نشان می‌دهند که این محصولات فوق‌العاده ممکن است برای سلامت روان افراد نیز مفید باشند.

محققان با مطالعه بر روی بیش از ۲۴ هزار آمریکایی، دریافتند احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که قارچ می‌خورند، کمتر است.

به‌گفته محققان، قارچ‌ها حاوی ارگوتیونئین هستند، یک آنتی‌اکسیدان که ممکن است در برابر آسیب سلولی بدن محافظت ایجاد کند. مطالعات نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌ها از چندین بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی جلوگیری می‌کنند.

دانشمندان تاکید می‌کنند که قارچ‌ها بالاترین منبع غذایی آمینو اسید ارگوتیونئین هستند. این ماده ضد‌التهاب توسط بدن انسان قابل سنتز نیست. این در حالی است که داشتن مقادیر بالای این ماده ممکن است خطر استرس اکسیداتیو و در نتیجه علائم افسردگی را کاهش دهد.

علاوه بر این، قارچ دکمه‌ای سفید که متداول‌ترین نوع قارچ است، حاوی پتاسیم است که خاصیت ضداضطرابی بیشتری دارد. برخی از گونه‌های دیگر قارچ‌های خوراکی، به‌ ویژه قارچ یال شیر (با نام علمی Hericium erinaceus) نیز ممکن است بر پیشگیری از اختلالات عصبی از جمله افسردگی تأثیر بگذارد.

قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلب


هشت خوراکی سالم پاییزی را روزانه مصرف کنید

شروع پاییز خیلی از افراد را نسبت به بیماری‌های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی بدن مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند، اما میوه‌ها و سبزیجات مخصوص این فصل، نسبت به ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مقاومت ایجاد خواهد کرد.

در وب‌سایت پزشکی Everydayhealth فواید مصرف برخی از بهترین میوه‌ها و سبزیجات پاییزی معرفی شده است:

زغال‌اخته: زغال‌اخته به‌دلیل داشتن رنگدانه‌های آنتوسیانین، به‌عنوان یک خوردنی سالم شناخته می‌شود. آنتوسیانین‌ها که فیتوشیمیایی هستند و رنگ آبی توت‌ها را موجب می‌شوند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند.

سیب: ممکن است هیچ میوه‌ای در فصل پاییز بیشتر از سیب محبوب نباشد. سیب را با پوست بخورید زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر و همچنین پلی‌فنول است. پوست سیب ویتامین C دریافتی را افزایش می‌دهد. علاوه‌ بر‌این، پلی‌فنول‌هایی به نام فلاونوئیدها که در سیب و توت‌ها و چای سبز یافت می‌شوند، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند.

گلابی: تقریباً ۸ میلی‌گرم ویتامین C و ۲۰۶ میلی‌گرم پتاسیم را از یک گلابی متوسط ​​دریافت خواهید کرد. پتاسیم برای کمک به عملکرد بهتر سلول‌ها بسیار مهم است.

کرن‌بری: کرن‌بری با رنگ قرمز چشم‌نواز یک انتخاب مغذی است. به‌گفته محققان دانشگاه ماساچوست، آنتوسیانین‌هایی که رنگ مشخصی به این میوه‌های قرمز می‌دهند، ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

قاعدگی نامنظم؛ تهدیدی برای سلامت قلب

کدو حلوایی: کدو حلوایی حاوی بتاکاروتن است: ۵ هزار و ۹۲۰ میکروگرم بتاکاروتن در یک فنجان کدو حلوایی وجود دارد. بر اساس اعلام مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، این رنگدانه گیاهی که به کدو حلوایی رنگ نارنجی می‌دهد، توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A برای ایمنی و سلامت چشم مفید است و حتی به حفظ قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.

تره‌فرنگی: این سبزی حاوی فلاونوئیدهای زیادی به ویژه کامفرول است که یک اثر محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی دارد. تحقیقات امیدوارکننده‌ای در مورد تره‌فرنگی وجود دارد. مطالعات نشان داده که خوردن تره‌فرنگی و پیاز، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مردان و زنان کاهش می‌دهد.

سیب‌زمینی شیرین: یک انتخاب مغذی و خوشمزه در هر زمان از سال به‌ویژه در فصل پاییز است. سیب‌زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی از جمله فیبر، ویتامین A و ویتامین C است. در واقع، یک سیب‌زمینی شیرین متوسط ​​۳.۶ گرم فیبر دارد. این نوع سیب‌زمینی حاوی مقادیر زیادی منیزیم است که ضربان‌های طبیعی قلب را در بدن انسان حفظ می‌کند. همچنین به تنظیم قند خون کمک کرده و با متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین همراه است.

کلم بروکلی: کلم بروکلی به‌همراه گل کلم در پاییز به وفور یافت می شود. این سبزی حاوی سولفورافان است. این ماده مغذی موجود در کلم بروکلی می‌تواند از شما در برابر برخی سرطان‌ها محافظت کند. طبق مطالعه منتشر شده در دسامبر ۲۰۱۴ در مجله نیچر، محققان حتی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سولفورافان می‌تواند به عنوان درمان سرطان استفاده شود؟
منبع: دویچه وله

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار