سرطان معده، بیشترین قربانی را در ایران می‌گیرد
کد خبر: ۲۲۵۱
تاریخ انتشار: 2015 June 13    -    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
 «سرطان چهارمین بار بیماری را در کشور دارد، گران‌ترین هزینه‌ها مربوط به این بیماری است، سرطان معده بیشترین قربانی در ایران را دارد و سرطان‌های خونی در حال افزایش هستند» این جدید‌ترین اظهارات رسمی درباره سرطان در ایران است.

 پس از آنكه مدتي قبل وزير بهداشت تأثير پارازيت‌ها بر سرطان را رد كرد، اين بار رئيس مركز تحقيقات سرطان ايران هم نقش دخانيات و هواي آلوده را در ابتلا به انواع سرطان بيشتر از نقش پارازيت‌ها ارزيابي كرد و گفت: بيش از 20سال است كه روي اين موضوع كار مي‌كنيم و مي‌توان به قطع گفت كه الكترومگنتيك، اختلالات رواني و سلولي ايجاد مي‌كند اما به‌طور كلي در ايجاد سرطان نقشي ندارد.

محمداسماعيل اكبري با اعلام اينكه مبتلايان به سرطان در ايران حدود يك‌پنجم كشورهاي غربي هستند، افزود: متأسفانه از نظر روند رشد اين بيماري داراي جايگاه نخست هستيم. كشنده‌ترين سرطان در كشور سرطان معده و سرطان پستان نخستين سرطان شايع بين بانوان است.

وي با بيان اينكه هر ساله 10هزار بيمار جديد به تعداد مبتلايان اضافه مي‌شود، توضيح داد: شهرهاي صنعتي داراي آمار بالايي در سرطان هستند اما خراسان همواره به‌عنوان محور سرطان‌هاي گوارشي مطرح است و از مناطق شايع سرطان معده و مري به‌حساب مي‌آيد. اكبري همچنين از افزايش سرطان‌هاي خوني در جنوب كشور خبر داد و گفت: اين موضوع پس از حمله آمريكايي‌ها به خليج‌فارس بسيار بيشتر شده و تقريبا در حال اثبات اين موضوع هستيم كه استفاده آمريكا از راديواكتيو در بمب‌هايش بر اين موضوع تأثير داشته كه وضعيت درعراق و كويت در اين زمينه بدتر است.

    قابل درمان


هر چند رئيس مركز تحقيقات سرطان ايران اعلام كرده كه سرطان معده يكي از كشنده‌ترين سرطان‌هاست اما اين موضوع كاملا اثبات شده كه اگر اين سرطان در مراحل اوليه تشخيص داده شود قابل درمان است. حذف نمك، عدم‌مصرف چربي حيواني مانده كه شامل فست‌فودها مي‌شود، رعايت بهداشت دهان و دندان و عدم‌استعمال دخانيات از مواردي است كه رعايت آنها 60درصد احتمال ابتلا به سرطان معده را كاهش مي‌دهد. علائم و نشانه‌هاي اوليه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتي‌هاي گوارشي است به‌طوري‌كه افراد سعي دارند با پرهيز غذايي و درمان خودسرانه خودشان را درمان كنند. كاهش وزن و بي‌اشتهايي علامت مهمي در تشخيص سرطان معده است.

    چرا مبتلا مي‌شويم؟

تغذيه مهم‌ترين عامل در ابتلا به سرطان معده معرفي مي‌شود. كساني كه داراي كمبود كالري و سوءتغذيه هستند، بيشتر به اين بيماري دچار مي‌شوند. رژيم غذايي پرچرب و شور و مصرف غذاهاي آماده و فست‌فودها متهم ديگر ابتلا به اين بيماري است. حتي بيماري‌هاي ساده معده هم مي‌توانند موجب ابتلاي افراد به اين سرطان شوند. به گفته پزشكان شانس افرادي كه در دهه‌ پنجم زندگي خود به‌سرمي‌برند، داراي سوء‌تغذيه هستند، مبتلا به عفونت هليكوباكتري هستند، پوليپ معده داشته‌اند، سيگاري هستند، الكل مصرف مي‌كنند يا سابقه فاميلي دارند در ابتلا به اين سرطان بيشتر است.

همشهری آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار