منفی‌باف‌ها بیشتر آلزایمر می‌گیرند
کد خبر: ۲۲۴۶۸۰
تاریخ انتشار: 2021 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
در اخبار پزشکی و سلامت این هفته از جمله می‌خوانیم: منفی‌باف‌ها، بیشتر آلزایمر می‌گیرند. آیا ویتامین K عوارض شدید کرونا را درمان می‌کند؟ بهترین نگهبانان سلامت قلب، در آشپزخانه شما هستند.

منفی‌باف‌ها بیشتر آلزایمر می‌گیرند

منفی‌باف‌ها بیشتر آلزایمر می‌گیرندتابناک باتو ـ مطالعه جدید محققان بریتانیایی نشان داده که منفی‌بافی مکرر، خطر رسوب بیشتر دو پروتئین مسئول ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن با مطالعه بر روی رفتارهای بیش از ۳۵۰ نفر از افراد بالای ۵۵ سال طی یک دوره دو ساله و انجام آزمایش سی‌تی‌اسکن مغز برای اندازه‌گیری رسوبات تاو و بتا آمیلوئید یک سوم از آنها، متوجه شدند در افرادی که بیشتر وقت خود را صرف تفکر منفی می‌کنند، نسبت به افرادی که بدبین نیستند، این دو پروتئین بیشتر رسوب می‌کنند.

این اولین مطالعه است که یک رابطه بیولوژیک بین تفكر منفی مكرر و آلزایمر را نشان می‌دهد.

مطالعات گذشته نیز نشان داده بودند افرادی که مثبت به زندگی نگاه می‌کنند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی قرار دارند. به گفته محققان ارتباط مستقیمی بین خوش‌بینی و سایر خصوصیات مثبت، مانند سبک زندگی و رژیم غذایی سالم، تحرک کافی و ... وجود دارد. همچنین خوش‌بین‌ها سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به افراد بدبین دارند. محققان معتقدند شیوه‌های آموزش ذهنی مانند مراقبه ممکن است در ضمن کاهش افکار منفی به ارتقاء تفکر مثبت کمک کند.

تحقیقات نشان داده که می‌توان با آموزش مغز، درست مانند ساخت و تقویت ماهیچه‌ها با ورزش، روند منفی‌بافی را تغییر داد. به طوری که فقط ۳۰ دقیقه مراقبه طی ۳۰ هفته می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر مغز بگذارد.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. هر ۳ ثانیه، یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می‌شود. در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کردند و اعتقاد بر این است که این تعداد در سال ۲۰۳۰ به ۷۵ میلیون نفر خواهد رسید.

منفی‌باف‌ها بیشتر آلزایمر می‌گیرند

آیا ویتامین K عوارض شدید کرونا را درمان می‌کند؟

مطالعه محققان هلندی نشان می‌دهد پیوندی واقعی بین کمبود ویتامین K و عوارض شدید کووید ۱۹ از جمله لخته شدن خون وجود دارد.

به گزارش فاکس‌نیوز، شواهد نشان می‌دهد بیمارانی که فوت کرده‌اند یا تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند، دچار کمبود این ویتامین بوده‌اند. پس این امیدواری وجود دارد که در کنار سایر مراقبت‌های درمانی و پیشگیرانه، با تغییر رژیم غذایی بتوان عوارض شدید کووید ۱۹ را به حداقل رساند.

محققان با مطالعه بر روی بیماران بیمارستان Canisius Wilhelmina در شهر نیمیخن هلند، فواید ویتامین K را پس از کشف ارتباط بین کمبود این ویتامین و عوارض شدید کووید ۱۹، بررسی کردند. کووید ۱۹ باعث لخته شدن خون شده و منجر به تخریب الیاف الاستیک در ریه‌ها می‌شود. ویتامین K برای تولید پروتئین‌هایی که لخته خون را تنظیم و از ریه‌ها محافظت می‌کنند، مهم است.

پنیرهای هلندی و فرانسوی سرشار از ویتامین K هستند

به گفته دکتر راب جانسن، دانشمندی که روی این پروژه کار می‌کند، مصرف مکمل ویتامین K در همه افراد سالم به جز آنهایی که داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین مصرف می‌کنند، کاملا بی‌خطر است.

او می‌گوید: «توصیه من این است که حتی اگر ویتامین K عوارض شدید کووید ۱۹ را کاهش ندهد، باز هم آن را به خاطر حفظ سلامت رگ‌های خونی، استخوان‌ها و ریه‌ها مصرف کنید.»

او با اشاره به این که ویتامین K1 در اسفناج، کلم بروکلی، سبزیجات تیره رنگ، زغال اخته، انواع میوه و سبزیجات وجود دارد، می‌گوید: «ویتامین K2 بهتر جذب بدن می‌شود و پنیرهای هلندی و فرانسوی بعلاوه دانه‌های سویای تخمیر شده سرشار از آن هستند.»

مردان بالغ باید روزانه ۱۲۰ میکروگرم و زنان بالغ ۹۰ میکروگرم از این ویتامین را دریافت کنند.

بهترین نگهبانان سلامت قلب، در آشپزخانه شما هستند

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، سالانه حدود ۶۴۷ هزار نفر در این کشور بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند.

به گزارش یو‌ اس نیوز، پروفسور دانیل مک کلور، متخصص تغذیه در کلینیک تناسب اندام تگزاس در دالاس، می‌گوید: «از هر چهار مرگ‌و‌میر در آمریکا، یک مرگ به علت بیماری‌های قلبی و عروقی است و این در حالی است که مصرف غذاهای سالم و مغذی می‌تواند برخی از عوامل خطرناک مانند چاقی، دیابت و کلسترول بالا و در نهایت تعداد زیادی از این مرگ‌و‌میرها را کاهش دهد.»

به گفته او، تضمین سلامت قلب نیاز به صرف هزینه برای خرید مواد غذایی گران قیمت ندارد بلکه بسیاری از این مواد غذایی که عمدتا گیاهی هستند، در آشپزخانه همه ما یافت می‌شود.

شکلات تیره یکی از این خوراکی‌ها است. این نوع شکلات سرشار از فلاونول‌ها است؛ آنتی‌اکسیدان هایی که باعث کاهش فشار خون می‌شوند. هرچه درصد کاکائو در این شکلات بیشتر باشد، به نفع سلامت قلب است.

منفی‌باف‌ها بیشتر آلزایمر می‌گیرند

شکلات تیره سرشار از فلاونول‌ها است؛ آنتی‌اکسیدان هایی که باعث کاهش فشار خون می‌شوند

تحقیقات زیادی حاکی از آن است که روغن زیتون - که بخشی اساسی از رژیم مدیترانه‌ای است - برای قلب شما مفید بوده و مزایای سلامتی دیگری نیز دارد. مک کلور می‌گوید روغن زیتون بکر، سالم‌ترین نوع بوده و سرشار از چربی‌های اشباع نشده و پلی‌فنول‌ها است؛ ترکیب‌هایی که به کاهش التهاب کمک می‌کند.

حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود حاوی پروتئین گیاهی و فیبر هستند که مصرف آنها باعث کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول می‌شود.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف تنها حدود ۴۲.۵ گرم آجیل در روز ممکن است به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی تا ۳۰ درصد کمک کند.

در آخر، پاپ کورن پخته شده روی اجاق گاز یک میان وعده سالم برای قلب است، به شرط آنکه به جای کره آن را با روغن زیتون بپزید. پاپ کورن یک دانه کامل و سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است.

جدیدترین دستورالعمل‌ها برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها

انجمن سرطان آمریکا به تازگی دستورالعمل‌هایی را برای کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها ارائه داده است: روزانه ۴۰ دقیقه فعالیت بدنی، جلوگیری از مصرف گوشت‌های فراوری شده و محدود کردن مصرف الکل.

منفی‌باف‌ها بیشتر آلزایمر می‌گیرند

به گزارش HealthDay، این انجمن اعلام کرده که عدم تحرک کافی و افراط در مصرف الکل، بیکن و سایر گوشت‌های فرآوری شده، عامل ابتلا به ۱۸ درصد از موارد سرطان و ۱۶ درصد از مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری در ایالات متحده هستند.

مطابق با توصیه‌های انجمن سرطان آمریکا، بزرگسالان باید هر هفته بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی شدید داشته باشند.

همچنین شما باید میزان مصرف روزانه هر نوع نوشیدنی حاوی الکل را محدود کنید. بنا به اعلام مرکز جهانی تحقیقات سرطان (IARC)، نوشابه‌‌های الکلی یکی از علت‌‌های ابتلا به سرطان‌های پستان، روده بزرگ، کبد، مری، دهان، سرطان‌های سر و گردن و سرطان ریه است.

بر اساس توصیه‌های جدید، غذاهایی مانند گوشت قرمز یا فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین، غلات تصفیه شده و سایر غذاهای فرآوری شده را نباید استفاده کرد. همچنین روزانه دو تا سه وعده میوه و سبزیجات را حتما باید مصرف کرد. مصرف حبوبات و غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و نان کامل را نباید فراموش کرد.

در کنار این تغییرات، انجمن سرطان آمریکا همچنین به اهمیت حفظ وزن در محدوده سالم تاکید می‌کند چون تقریبا ۱۱ درصد از سرطان‌ها در زنان و ۵ درصد از آنها در مردان با اضافه وزن یا چاقی مرتبط بوده‌اند. سرطان‌های پستان، تخمدان، کلیه، مری، روده بزرگ، کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارند.
منبع: دویچه وله

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار