قطع آب مشترکان پُرمصرف نهایی شد
کد خبر: ۲۲۴۱
تاریخ انتشار: 2015 June 13    -    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
ائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه تا ۲۰ سال آینده حدود دو سوم جمعیت جهان با کمبود شدید و نسبتا شدید آب مواجه می شوند گفت: ۵۱۷ شهر در سال گذشته دچار تنش آبی بودند که ۱۰ شهر دیگر نیز به آنها افزوده شد.

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه تا ۲۰ سال آینده حدود دو سوم جمعیت جهان با کمبود شدید و نسبتا شدید آب مواجه می شوند گفت: ۵۱۷ شهر در سال گذشته دچار تنش آبی بودند که ۱۰ شهر دیگر نیز به آنها افزوده شد.

ستار محمودی با تاکید بر حمایت وزارت نیرو از برنامه ابتکار بین‌ المللی خشکسالی گفت: با اقدام‌های فرهنگی و مشارکت تشکل‌ های آب‌ بران، خواهیم توانست حفاظت از منابع آب و پایداری سفره‌ ها را بهبود بخشیم.

قائم‌مقام وزیر نیرو اظهارداشت: وزارت نیرو به طور جدی حمایت‌ های فنی و مالی خود را از برنامه ابتکار بین‌ المللی خشکسالی و فاز هشتم برنامه بین‌ المللی آب‌ شناسی یونسکو به عمل خواهد آورد. تخمین زده می‌ شود حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان در ۸۰ کشور تا قبل از سال ۲۰۲۱ با کمبود شدید آب روبرو شوند و در ۲۰ سال آینده نیز نزدیک به دو سوم جمعیت جهان با کمبود شدید یا نسبتا شدید منابع آبی مواجه می‌شوند که به طور عمده در مناطق آفریقای شمالی، خاورمیانه و آسیای غربی است.

وی ۸۴ درصد از مساحت کشور را در مناطق خشک و نیمه‌ خشک عنوان کرد و افزود: این شرایط آب و هوایی، چالش‌ هایی مانند کاهش آب تالاب‌ ها، پایین رفتن سطح آب زیرزمینی، تقاضا برای برداشت بیش از ظرفیت از منابع زیرزمینی و به هم خوردن تعادل این منابع را به همراه آورده که در این رابطه برنامه‌ ریزی‌های جامعی در کشور صورت گرفته است و تجربیات ارزشمندی نیز به دست آورده‌ایم.

محمودی با بیان اینکه برای جلوگیری از تخریب منابع آب زیرزمینی قانون توزیع عادلانه آب را داریم گفت: وزارت نیرو بر اساس این قانون می‌ تواند در دشت‌ هایی که دارای بیلان منفی هستند، از حفر چاه‌ های جدید جلوگیری کند و برای چاه‌ های حفر شده قبلی نیز سهمیه تعیین کند تا میزان برداشت آنها را کاهش دهد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: البته اجرای این قانون همواره با مقاومت‌ هایی از سوی متقاضیان و صاحبان چاه روبرو بوده است. قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه در وزارت نیرو طرح تعادل‌ بخشی و احیای منابع آب زیرزمینی را تهیه و به مرحله اجرا گذاشته‌ ایم تا بر اساس آن بتوانیم با استفاده از روش‌ های فنی، سفره‌ های زیرزمینی را احیا کنیم ادامه داد: با توجه به طولانی بودن دوره‌ های خشکسالی در ایران برای پایش و مدیریت آن ظرفیت‌ های مناسبی ایجاد شده که شامل مراکز علمی و تحقیقی، ظرفیت‌ های دانشگاهی و مراکز عملیاتی است.

وی افزود: ایجاد مراکز مرتبط با سازمان‌ های بین‌ المللی مانند مرکز مدیریت آب شهری، مرکز قنات، برنامه ابتکار بین‌المللی خشکسالی نیز از مراکز فعال و موثر در این ارتباط است. قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه طی سال های گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخایر آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار گرفته است گفت: در صورت اجرای طرح های تهیه شده، ۱۵ تا ۲۰ سال زمان نیاز است تا این ذخایر متعادل شود.

محمودی افزود: منابع خوبی از سوی دولت برای اجرای این طرح اختصاص داده شده که در قالب برنامه های اجرایی توزیع خواهد شد تا از برداشت بیش از حد منابع زیرزمینی جلوگیری شود و از طرفی ذخایر آب استراتژیک به تعادل برسد.

قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: براساس این طرح، سالانه ۵ میلیارد مترمکعب از ذخایر استراتژیک آب احیا خواهد شد و خوشبختانه امروز در کشور به این نتیجه رسیده اند که آب در اولویت قرار دارد. وی در خصوص تنش آبی در دیگر شهرهای کشور و اینکه میزان بارندگی های امسال نسبت به میانگین بلندمدت ۲۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است گفت: سال گذشته ۵۱۷ شهر با تنش آبی مواجه بودند که امسال ۱۰ شهر نیز به آنها اضافه شده است.

وی افزود: با مجموعه طرح ها و اقدامات انجام شده، امیدواریم سال آبی جاری را بهتر از سال گذشته سپری کنیم و از طرفی خواهان رعایت شیوه مصرف توسط مشترکان هستیم. قائم مقام وزیر نیرو درباره بخشنامه مصوبه قطع آب مشترکان پُرمصرف گفت: این مصوبه در دولت تحت بررسی است و به نظر می رسد اواسط و یا اواخر تیرماه ابلاغ شود.

خبرگزاری مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار