واقعیت ماجرای علی لندی چه بود؟
کد خبر: ۲۲۴۰۹۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2021 September 29    -    ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
 محمد باقرزاده، روزنامه‌نگار به تشریح جزئیات تازه از ماجرای دردناک علی لندی، نوجوان فداکار ایذه‌ای پرداخت.
 محمد باقرزاده، روزنامه‌نگار به تشریح جزئیات تازه از ماجرای دردناک علی لندی، نوجوان فداکار ایذه‌ای پرداخت.
 
علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای که برای نجات جان ۲ نفر از همسایه‌ها خودش رابه خطر انداخت و دچار سوختگی شدید شده بود روز دوم مهرماه جان به جان آفرین تسلیم کرد.
 
واقعیت ماجرای علی لندی چه بود؟
 
او در رشته توئیتی در این رابطه نوشت:
 
می‌دانیم واقعیت ماجرا در چندین لایه حماسه و مداحی پوشانده شده اما ورای این‌همه قصه اصل خبر این است که:
 
* پیک‌نیک خانه‌ای آپارتمانی در ایذه آتش می‌گیرد. با فریاد دو زن صاحب‌خانه، همسایه‌ها خبردار می‌شوند. علیِ نوجوان که مهمان خاله‌اش بود سرمی‌رسد.
 
* گویا در لحظات اول پیرزن (که مادر شهید است) آسیب می‌بیند. پیرزن و دختر میانسالش از پیک‌نیک فاصله می‌گیرند.
 
* علی که حدس می‌زند پیک‌نیک منفجر می‌شود سعی می‌کند آن‌را از پنجره پایین بندازد اما پیک‌نیک به لبه می‌خورد و به سینه‌اش برمی‌گردد…و جانِ عزیز علی لندی از دست می‌رود.
 
* پس از این حادثه، به‌ناگه اصل حادثه و ده‌ها پرسش در غبار این قهرمان‌سازی گم می‌شوند؛ چرا این آپارتمان گاز نداشت؟ چه کسی مجوز سکونت داده‌است؟ آتش‌نشانی کجا بود؟ و..
 
* عجیب‌تر اما قهرمان‌سازی از رفتار خطرناک، هیجانی و ناآگاهانه یک کودک است.  به خانواده لندی باید تسلیت گفت اما  ستایش یک رفتار و قهرمان‌سازی از فاعل آن حرکت یعنی ترویج آن.
 
* پرسشی ساده و هدف اصلی بحث: آیا خیل ستایش‌گران و قهرمان‌سازان به فرزند یا کودک عزیزان خود، چنین توصیه‌ای می‌کنند؟ آیا حاضرند این رفتار به عنوان یک وظیفه، اجباری شود یا دست‌کم وظیفه اخلاقی لحاظ شود؟
 

تمام.

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
7
20
حتی اینکه یک هزارم هم حدس بزنیم کمک ما می تواند جانی را نجات دهد، باید انجام دهیم. علی لندی هم چنین تصمیمی گرفته است، در لحظه به این فکر کرده که اگر همچنان این آتش ادامه پیدا کند شاید جان چند نفر به خطر بیافتد، او می توانسته سریع جان خودش را نجات دهد، ولی چنین نکرده، این یعنی غیرت و فداکاری.
این نویسنده ی نه چندان محترم قطعا همه چیز را با عدد ورقم می بیند با نوع تفکر تو نویسنده فقط در صورتی باید کمیته های امداد و نجات فعالیت کنند که مطمئن به نجات 100% باشد در صورتی که به هیچ وجه این گونه نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
6
17
نمیدونم نویسنده این مطلب کیه ولی هرکی که هست امیدوارم گرگ بیابون هم مسیرش به این آدم نخوره ؛ این از همون کساییه که وقتی یه نفر داره میمیره و جون میده گوشیشو در میاره باهاش سلفی بگیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
6
17
جامعه ای که سطح شعور روزنامه نگارش این باشه وای به حال مردم عادیش. بعد بگید چرا یک عمره درجا میزنیم و عقب مانده ایم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
2
2
من با نظر این دوست روزنامه نگار کاملا موافق هستم چون با سابقه 20 سال کار به عنوان مهندس ارشد سکوی نفتی این حرکت ناشی از هیجان ناگهانی و عدم آموزش بوده متاسفانه صدا و سیما هیچ آموزشی در مورد تقابل با شرایط اظطراری نداره تا دلت بخواد چرندیات تحویل جامعه میدهد و این میشود نتیجش یک مرگ دلخراش و تبدیل اشتباه یک بچه به ابرقهرمان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
4
مهم رفتار شجاعانه و مسئولیت پذیزانه این فرد بوده و باید بر روی این تاکید کرد...ولی به لحاظ ایمنی هم بررسی کرد که چگونه باید در چنین سوانحی باید برخورد کرد...نه این که رفتار شجاعانه رو تبلیغ نکرد...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
1
2
آتش نشانی کجا بود! ببخشید که آت نشانی دم در هر خونه یه مامور نذاشته که تا آتش سوزی راه افتاد سریع بپره تو خاموشش کنه

چرا اون خونه گاز کشی نشده بود. انگار هر خونه ای پیک نیک توشه معنیش اینه که گازکشی نشده. یارو داره این وسط دنبال عقده گشایی سیاسی میگرده

دنبال چی میگردی دنبال قاتل بروسلی ای؟ جای انتقاد از این بچه بدون اگر یک جو از غیرت این پسر در تن تو و امثال تو بود الان وضع مملکت این نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
1
3
علی لندی در اون لحظه درست ترین کار رو انجام داده. مگر چقدر زمان برای فکر کردن داشته؟؟؟ اون احتمال می داده که پیک نیک منفجر بشه و می خواسته اون رو به فاصله دورتری بندازه تا انفجار به کسی آسیب نرسونه، متاسفانه به سمت خودش برگشته.
شما در اون موقعیت و فرصت کم‌ چه می کردی جناب نویسنده؟ قلم و کاغذ مهیا می کردی و با رویکرد حل مسئله کم خطرترین راه حل رو انتخاب می کردی؟!
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
2
آدو رو یاد باقرزاده در فیلم صمد می اندازه این استاد باقرزاده...
واقعیت قضیه این بوده که نوجوانی برای نجات جان بقیه عوض فرار به دل خطر زده و در این راه حانش رو از دست داده مثل توجوانانی که روی مین رفتند و شهید شدند...
یادش گرامی و پر پیرو
مریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
0
2
او برای کمک رفته بود همین کافیست تاقهرمان باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار