چه کار کنیم کودکمان در مدرسه کرونا نگیرد؟
کد خبر: ۲۲۳۸۱۹
تاریخ انتشار: 2021 September 26    -    ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
یک متخصص تغذیه گفت: با همزمانی بازگشایی مدارس و همه گیری کرونا، بهتر است سیستم ایمنی بدن دانش آموزان را با تغذیه مناسب تقویت کنیم.
 فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: کودکانی که به مدرسه می‌روند چون در سن رشد سریع به سر می‌برند نیاز به توجهات تغذیه خاص تری دارند تا بتوانند هم رشد بهتری داشته باشند و هم از نظر وضعیت تحصیلی شرایطی داشته باشند تا روی افزایش قدرت تمرکز آن‌ها تأثیر بگذارد.
 
کوهدانی افزود: اصولا ما در تغذیه کودکانی که در سنین ابتدایی ورود به مدرسه هستند با بزرگسالان تفاوت‌هایی را قائل می‌شویم. این تفاوت در کیفیت پروتئین مصرفی آنهاست، یعنی میزان مصرف پروتئین‌های با کیفیت بالا در کودکان باید بیش از بزرگسالان باشد، به همین دلیل مصرف انواع پروتئین‌های حیوانی مثل انواع گوشت‌ها، تخم مرغ و لبنیات می‌تواند در تامین این پروتئین مورد نیاز بسیار موثر و مفید باشد.
 
او ادامه داد: از نظر ما برنامه غذایی مفید است که دارای ترکیبی از همه گروه‌های غذایی به ویژه پروتئین حیوانی و مواد غذایی که سرشار از املاح و مواد مفید و ویتامین‌ها باشد. رعایت چنین رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی به تعادل وزن کودکان در سن ورود به مدرسه کمک کند. همچنین منجر به افزایش قدرت تمرکز و افزایش سیستم ایمنی بدنشان خواهد شد.
 
این متخصص تغذیه بیان کرد: بعضی از مواد غذایی در افزایش تمرکز کودکان نقش بسیار موثری دارند. به طور کلی خوراکی‌هایی که مانع کم خونی و فقرآهن در کودکان می‌شوند، می‌توانند به افزایش تمرکز کودکان کمک کنند. باتوجه به شایع بودن فقر آهن و کم خونی در کودکانی که در این سن به سر می‌برند، لازم است از منابع غذایی که حاوی آهن بالایی هستند در برنامه غذایی کودکان استفاده شود. انواع گوشت‌های قرمز، جگر و منابعی مثل حبوبات و خشکبار می‌تواند به تأمین آهن مورد نیاز کودکان در این مقطع سنی کمک کند.
 
چه کار کنیم کودکمان در مدرسه کرونا نگیرد؟
 
کوهدانی گفت: ما امسال با همه گیری کرونا نیز مواجه هستیم؛ هزمان با بازگشایی مدارس و مواجه با این ویروس باید از مواد غذایی برای کودکان استفاده کنیم که به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها کمک کند تا بتوانند در مقابله با این بیماری عملکرد مناسبی داشته باشند.
 
این متخصص تغذیه به والدین توصیه کرد: حتماً بر خوردن صبحانه کودکشان، جدیت داشته باشند زیرا صرف صبحانه باعث دریافت مواد مغذی مختلفی برای کودک می‌شود که به افزایش تمرکز و یادگیری درس هایش کمک می‌کند. همچنین نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن کودک دارد.
 
او افزود: وعده‌ای هم به عنوان ناهار در اختیار کودکان قرار بدهند تا در زمان مشخص مصرف کنند. بهتر است در وعده ناهار کودکان از غلات سبوس دار، میوه، سبزیجات تازه و لبنیات استفاده شود. بهتر است برای میان وعده شیرهای کوچک کم چرب یا دسر ساده برای او فراهم کنند تا کودک از مواد غذایی فرآوری شده مضر در اوقات گرسنگی استفاده نکند.
 
کوهدانی بیان کرد: کودکان تمایل زیادی به مصرف فست فودها و نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و مواد غذایی فرآوری شده دارند؛ فراموش نشود که مصرف این مواد غذایی می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی کودکان شود. بهتر است خانواده‌ها توجه زیادی بر مواد غذایی مصرفی کودکانشان داشته باشند و به جای این نوع مواد غذایی از میوه‌ها سبزیجات خشکبار آجیل‌ها و مغزجات برای میان وعده‌های کودکان شان بهره بگیرند.
 
این متخصص تغذیه گفت: کودکان در سنین رشد نباید از رژیم‌های سخت برای چاقی یا لاغری استفاده کنند و صرفاً با داشتن یک رژیم متعادل با همراهی برنامه‌های ورزشی و تحرک کافی می‌توانند به وزن ایده آل دست یابند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار