با کم خوابی، ناخواسته تغذیه ناسالم خواهید داشت
کد خبر: ۲۲۳۷۷۰
تاریخ انتشار: 2021 September 26    -    ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
خواب کمتر از 7 ساعت در شب احتمال تمایل به ریزه‌‌خوری به‌خصوص در نیمه‌شب را افزایش می‌دهد.
 خواب مطلوب و نشاط ‌بخش برای حفظ سلامت اهمیت دارد و در عملکرد اندام‌های مختلف بدن تاثیرگذار است. بر اساس مطالعه‌ای که به‌تازگی در نشریه Academy and Dietetics منتشر شد، مدت زمان خیلی کوتاه خواب شبانه در تغذیه نیز تاثیر می‌گذارد و تمایل به خوراکی‌های شیرین و چرب را افزایش می‌دهد. 
 
با کم خوابی، ناخواسته تغذیه ناسالم خواهید داشت
 
محققان دانشگاه ایالتی اوهایو وضعیت خواب حدود 20 هزار بزرگسال و ارتباط بین خواب شبانه کمتر از 7 ساعت و عادت های غذایی ناسالم را بررسی کردند. آنها دریافتند افرادی که خواب ناکافی دارند تمایل به دریافت کالری بیشتر پیدا می‌کنند و به‌خصوص ریزه‌خوری شبانه نیز افزایش پیدا می­کند. در چنین شرایطی که فرد تا نیمه‌شب بیدار است، عادت های دیگر زمینه‌ساز چاقی مانند کاهش تحرک جسمانی، صرف زمان بیشتر برای تماشای تلویزیون و انتخاب‌های ناسالم غذایی نیز افزایش پیدا می کند. 
 
این افراد معمولا صبحانه را نزدیک ظهر می‌خورند و بیش از نیمی از کالری روزانه را با مصرف انواع نوشابه‌ها، شیرینی جات و چیپس به‌دست می‌آورند که به‌رغم کالری بالا، ارزش تغذیه ای چندانی ندارد. البته کمبود خواب زمینه ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌‌های قلبی عروقی را هم تشدید می‌کند که می‌تواند مرتبط با اضافه وزن باشد.  
 
منبع: سلامت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار