روز جهانی صلح ۲۰۲۱؛ تلاشی برای مقابله با کرونا
کد خبر: ۲۲۳۴۷۳
تاریخ انتشار: 2021 September 22    -    ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
روز جهانی صلح در سال ۱۹۸۲، با نواخته شدن آهنگ صلح در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز شد و روز ۲۱ سپتامبر هر سال را به خود اختصاص داد؛ این روز در سال ۲۰۲۱ روی بهبود شرایط فعلی جهان در برابر کرونا متمرکز است.

روز جهانی صلح ۲۰۲۱؛ تلاشی برای مقابله با کرونا

روز جهانی صلح در سال ۱۹۸۲، با نواخته شدن آهنگ صلح در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز شد و روز ۲۱ سپتامبر هر سال را به خود اختصاص داد؛ این روز در سال ۲۰۲۱ روی بهبود شرایط فعلی جهان در برابر کرونا متمرکز است.

روز جهانی صلح هر سال در ۲۱ سپتامبر به‌منظور قدردانی از تلاش کسانی که برای پایان دادن به درگیری‌ها و ترویج صلح تلاش کرده‌اند گرامی داشته می‌شود. این روز روزی برای اعلام آتش‌بس چه در زمینه‌های شخصی و چه سیاسی است و در طول آن از مردم سراسر جهان دعوت می‌شود که حتی شده تنها برای یک روز، تمامی خصومت‌های کوچک و بزرگ را کنار بگذارند.

صلح، چیزی بسیار فراتر از نبود جنگ است و می‌تواند حتی شامل خودداری از درگیری‌های متداولی هم‌چون وجود اختلاف بین دو عضو یک خانواده، دو همکار و یا دو همسایه باشد که به ایجاد آرامش منتهی می‌شود. صلح کردن با خود یا دیگران، روشن کردن بارقه‌ای از امید برای رفع کدورت‌های قدیمی و نو، نشان دادن واکنش مثبت در برابر برداشته شدن گام‌های صلح‌آمیز از سوی دیگران، بخشیدن یکدیگر، کمک به هم‌نوع، تلاش برای رفع اختلافات به دور از هرگونه زد و خورد، به اشتراک‌گذاشتن اسباب‌بازی‌ها توسط کودکان و لذت بردن از آرامش، همگی مقدمه‌هایی است برای بزرگداشت روز جهانی صلح.

روز جهانی صلح محدود به یک روز نیست. صلح نیازمند ایجاد شدن است و هر روزی که در خانه، مدرسه، محل کار و هر بخشی از اجتماعات درون و برون مرزی هر محله، شهر، منطقه و کشوری، عده‌ای سعی داشته باشند در آرامش و دوستی کنار یکدیگر به سر ببرند می‌توان آن روز را روز جهانی صلح نامید.

تاریخچه روز جهانی صلح

روز جهانی صلح در سال ۱۹۸۱و هم‌زمان با افتتاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توافق نظر تمامی اعضای این سازمان تعیین شد. اولین روز جهانی صلح در سومین سه‌شنبه سپتامبر ۱۹۸۲ برگزار شد و این روند تا سال ۲۰۰۱ ادامه داشت که در آن اعلام شد از سال ۲۰۰۲ به بعد روز ۲۱ سپتامبر رسماً روز جهانی صلح خواهد بود. با تعیین این تاریخ مشخص مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که از این پس ۲۱ سپتامبر روز آتش‌بس جهانی و پرهیز از به کار بردن هر گونه خشونت خواهد بود.

با ایجاد روز جهانی صلح، سازمان ملل متحد خود را وقف ایجاد صلح جهانی کرد و مشوق مردم شد تا برای دستیابی به این هدف همکاری کنند. این الزام در بسیاری از نقاط جهان باعث ایجاد پیشرفت‌هایی چشمگیر در زمینه‌های آرامش و صلح شخصی و ملی شد. هر چند در حال حاضر مناطق بسیار وجود دارند که از آرامش و صلح بی‌بهره مانده‌اند، رویداد روز جهانی صلح تاکنون به بهبود وضعیت میلیون‌ها انسان در سراسر جهان کمک کرده است.

روز جهانی صلح در حالت کلی تاریخ مشترکی در اختیار کل بشریت قرار می‌دهد تا بهانه‌ای باشد بر این که تمامی انسان‌ها، فارغ از هر نوع تفاوت در نژاد و رنگ و زبان و دین، به صلح متعهد شوند و در ایجاد فرهنگ صلح، دوستی و آرامش سهم خود را ایفا نمایند.

نماد روز جهانی صلح

رایج‌ترین نماد روز جهانی صلح کبوتری است که شاخه‌ای از زیتون به منقار دارد. کبوتر سفید در تمامی ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام نشانه صلح است. کبوتر همچنین می‌تواند بیانگر "امید به صلح" یا "حمل پیشنهاد صلح از شخصی به شخص دیگر" باشد و شاخه زیتون پیام صلحی است که کبوتر با خود حمل می‌کند. کبوتر در نماد روز جهانی صلح همیشه در حال پرواز نشان داده می‌شود تا نقش خود را به عنوان پیام‌رسان صلح به مردم یادآوری کند.

فعالیت‌های روز جهانی صلح

روز جهانی صلح روزی است که در آن مردم سراسر جهان با شرکت در فعالیت‌های مختلف سعی در توسعه تمامی رویدادهایی با محوریت صلح و دوستی دارند. دامنه این رویدادها از گردهمایی‌های خصوصی تا برگزاری کنسرت‌ها و انجمن‌های عمومی متفاوت است.

در این روز همچنین مجمع جوانان "روز صلح" که یک گفتگوی بین نسلی است و توسط جوانان تأثیرگذار از فرهنگ‌های مختلف برگزار می‌شود، معضلات قریب‌الوقوعی که معیشت و هستی بشر را مورد تهدید قرار داده است را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند و به جستجوی راهکارهایی برای ایجاد آینده‌ای می‌پردازند که در آن آرامش بشر در سراسر سیاره زمین تضمین شود.

علاوه بر این سازمان‌هایی مانند Roots & Shoots که یک برنامه بین‌المللی زیست‌محیطی و بشردوستانه مخصوص جوانان است در روز جهانی صلح مشارکت گسترده‌ای از خود نشان می‌دهند و با حرکات نمادینی هم‌چون آزادسازی صدها کبوتر به بزرگداشت اهمیت صلح و آزادی می‌پردازند. افرادی با پیشینه‌های مختلف مذهبی نیز در روز جهانی صلح به سخنرانی‌های انگیزشی و پررنگ کردن اهمیت صلح برای جوامع مختلف اقدام می‌کنند.

روز جهانی صلح ۲۰۲۱

روز جهانی صلح هر سال با موضوع متفاوتی گرامی داشته می‌شود. این روز در سال ۲۰۲۰ با موضوع "برقراری صلح با کمک یکدیگر" برگزار شد تا بهانه‌ای باشد برای ترویج امید و مهربانی در دوران سخت شیوع کرونا در جوامع سراسر دنیا. در سال ۲۰۲۱ نیز همان‌طور که جهان در حال بهبود یافتن از بیماری سهمگین کووید -۱۹ است، بشر نیاز دارد خلاقانه‌تر و جامع‌تر در مورد چگونگی کمک به افزایش بازدهی و روند بهبود جهانی از ویروس کرونا بیاندیشد و در این فکر باشد که چگونه می‌تواند جهان را به دنیایی برابرتر، عادلانه‌تر، پایدارتر و سالم‌تر تبدیل کند.

روز جهانی صلح سال ۲۰۲۱ با موضوع "بهبود بهتر برای جهانی برابرتر و پایدارتر" برگزار خواهد شد، چرا که هر چند در بعضی مناطق جهان مردم در حال دریافت دوز بوستر واکسن خود هستند، حدود ۱۰۰ کشور وجود دارد که هنوز دوز اول را نیز به طور کامل دریافت نکرده‌اند و در بعضی مناطق جهان نبود امکان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب برای بسیاری از مبتلایان به کرونا بسیار خطرآفرین است.

بدین ترتیب در سال جاری، آتش‌بس جهانی در کنار تمرکز روی اقدامات بشردوستانه برای مقابله با درگیری‌های منطقه‌ای، روی بهبود سریع افراد مبتلا به کرونا برای دریافت درمان‌های نجات‌بخش و واکسینه شدن متمرکز است چرا که همه‌گیری کووید -۱۹ با گسترش تبعیضات‌نژادی و نفرت‌پراکنی همراه بوده است و جهان نیاز دارد بداند که انسان‌ها دشمن یکدیگر نیستند، بیماری همه را درگیر می‌کند و برای مقابله با ویرانی‌های ناشی از کرونا لازم است که بشر با خود، با دیگران، با طبیعت، با محدودیت‌های موقت و الزامی، با تفکرات سبز و دوستدار محیط زیست، با اقتصاد سبز، با اقدامات لازم برای کاهش اثرات آب‌وهوایی و با تمامی آنچه که باعث بهبود جهان می‌شود صلح کند.

صلح و روز جهانی صلح در سال ۲۰۲۱، با مقابله با نفرت‌پراکنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌های آنلاین و آفلاین، همچنین گسترش مهربانی، امید و انصاف در کنار تلاش برای بهبودی برگزار خواهد شد.

ایمنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار