دردناکترین علائم مننژیت که نمی‌دانستید
کد خبر: ۲۲۳۴۰۵
تاریخ انتشار: 2021 September 22    -    ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
مننژیت می‌تواند ناشی از عوامل ویروسی یا باکتریایی باشد و با علائم مختلفی خود را نشان دهد.
مننژیت یکی از بیمار‌های رایج در جهان است که سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به آن مبتلا می‌شوند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
 
دردناکترین علائم مننژیت که نمی‌دانستید
 
مننژیت ناشی از التهابی است که پرده‌های محافظتی که مغز و یا نخاع را می‌پوشاند و در اصطلاح به آن مننژ می‌گویند، رخ می‌دهد. مننژ سامانه‌ای متشکل از چند لایه غشایی است که دستگاه عصبی مرکزی را پوشانده و وظیفه محافظت، تغذیه و کاهش ضربه به اعصاب مرکزی (شامل مغز و نخاع) را برعهده دارد.
 
اصلی‌ترین دلایل بروز مننژیت عفونت‌های باکتریایی و ویروسی است. با این حال، عوامل دیگر مانند سرطان، تحریکات شیمیایی، بیماری‌های قارچی و حساسیت‌های دارویی می‌تواند باعث بروز این بیماری شود. متاسفانه برخی عفونت‌های ویروسی و باکتریایی که منجر به مننژیت می‌شود واگیردار است و افراد می‌توانند از طریق سرفه، عطسه، و یا روابط نزدیک آن را به دیگران منتقل کنند.
 
مننژیت بیماری عجیبی است که می‌تواند بر حسب عاملی که باعث بروز آن شده، خود را به صورت متفاوت نشان دهد. علائم مننژیت ویروسی و باکتریایی در ابتدا به یک صورت خود را نشان می‌دهد. با این حال، علائم مننژیت باکتریایی بسیار شدیدتر است. از سوی دیگر، علائم این بیماری ارتباط مستقیمی با سن فرد دارد.
 
علائم مننژیت ویروسی در خردسالان شامل کاهش اشتها، تحریک پذیری، بی خوابی، تب و بی حالی است. این علائم در بزرگسالان شامل سردرد، تب، سختی و سفتی گردن، تشنج، حساسیت به نور، بی خوابی، بی حالی، حالت تهوع و استفراغ و کاهش اشتها می‌شود.
 
متاسفانه علائم مننژیت ناشی از عفونت باکتریایی پیشرونده است. در این حالت با گذشت زمان شرایط بیمار وخیم‌تر می‌شود. رایج‌ترین علائم مننژیت باکتریایی شامل موارد ذیل می‌شود:
 
۱- تغییر وضعیت روانی
۲- حالت تهوع
۳- استفراغ
۴- حساسیت به نور
۵- تحریک پذیری
۶- سردرد
۷- تب
۸- لرز
۹- سفتی گردن
۱۰- بنفش شدن پوست شبیه کبودی
۱۱- بی خوابی
۱۲- رخوت و بی حالی
 
مننژیت ویروسی و باکتریایی می‌تواند کشنده باشد. از این رو، افراد باید پس از مشاهده علائم فوق الذکر سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و فرآیند درمان را آغاز کنند.
 
مننژیت ویروسی رایج‌ترین نوع مننژیت است که ۸۵ درصد موارد ابتلا را به خود اختصاص داده و ابتلا به آن در فصل تابستان و پاییز مرسوم است. با این حال، سایر ویروس‌ها مانند آنفلوآنزا، اچ آی وی، سرخک، اوریون، و حتی تبخال نیز می‌تواند باعث بروز مننژیت شود.
 
 
باشگاه خبرنگاران
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار