عید چوسوک چیست؟
کد خبر: ۲۲۳۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 September 21    -    ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
چوسوک (به انگلیسی: Chuseok) است در اصل با عنوان هنگاوی (به انگلیسی: hangawi) واژه‌ای است که از زبان کره‌ای باستان بجا مانده به معنی «میانه بزرگ» یا پاییز که جشنواره بزرگی به‌مناسبت برداشت محصول است. این جشنواره در کره، تعطیلاتی است سه روزه که از پانزدهمین روز ماه هشتم در تقویم قمری محاسبه می‌شود.

عید چوسوک چیست؟

عید چوسوک چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - چوسوک (به انگلیسی: Chuseok) است در اصل با عنوان هنگاوی (به انگلیسی: hangawi) واژه‌ای است که از زبان کره‌ای باستان بجا مانده به معنی «میانه بزرگ» یا پاییز که جشنواره بزرگی به‌مناسبت برداشت محصول است. این جشنواره در کره، تعطیلاتی است سه روزه که از پانزدهمین روز ماه هشتم در تقویم قمری محاسبه می‌شود. مانند بسیاری دیگر از جشنواره‌های برداشت در سراسر جهان، چوسوک نیز در حوالی اعتدال پاییزی برگزار می‌شود.

عید چوسوک چیست؟

سونگپیئون نوعی کیک برنج بخارپز هلالی شکل بسیار کوچک که به مناسبت چوسوک صرف می‌شود.

عید چوسوک چیست؟

خانی گسترده از غذا‌های سنتی ارائه شده به مناسبت چوسوک

در برگزاری یک جشن برداشت خوب، مردم کره با سفر به زادگاه یا سرزمین آبا و اجدادی خود گردهم می‌آیند تا ضمن شکرگزاری یاد اجداد خود را گرامی دارند و به ارواح آنان ادای احترام کنند. مردم در بزرگداشت و تجلیل ریشه‌های خود با مشارکت در ضیافت‌های سنتی کره‌ای، غذا‌هایی همانند سونگپیئون (به کره‌ای: 송편؛ به انگلیسی: songpyeon)، که نوعی کیک برنج بخارپز هلالی شکل بسیار کوچک است، و انواع شراب برنج مانند سیندوجو (به انگلیسی: sindoju) و دونگدونگجو (به انگلیسی: dongdongju) را به اشتراک می‌گذارند و همچنین با موسیقی زنده، رقص محلی و البته بازی‌های سنتی کره‌ای به خوش‌گذرانی می‌پردازند.

در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ موتور جستجوی گوگل به مناسبت این جشنواره گوگل دودل صفحه اصلی خود را در کره جنوبی تغییر داد.

عید چوسوک چیست؟

با شروع ماه مهر و پاییز بسیاری از کشور‌ها این ماه سرشار از زیبایی را جشن می‌گیرند. چوسوک یکی از همین جشن‌های شاد و زیبا در کره‌جنوبی است.

چوسوک، عید پاییز، یکی از جشن‌های باستانی در کره‌جنوبی است که هر ساله در اواسط پاییز به مناسب شکرگزاری برداشت محصولات جشن گرفته می‌شود. این عید یک تعطیلات سه روزه است که در هر دو کشور کره‌جنوبی و شمالی با آداب خاصی برگزار می‌شود. همانند بسیاری از دیگر جشن‌های بزرگداشت پاییز در جهان، این جشن باستانی کره‌ای نیز در اوایل پاییز برگزار می‌شود. کره‌ای‌ها برای شکرگزاری برداشت محصولات به روستا‌های خود سفر می‌کنند و با غذا‌های کره‌ای همچون سنگ‌پیون جشن می‌گیرند. در انگلیسی چوسوک به شکرگزاری کره‌ای معنا شده است. امسال این مراسم از تاریخ ۱۱ مهر تا ۱۳ مهر جشن گرفته می‌شود.

تاریخچه جشن چوسوک:

بطور دقیق نمی‌توان گفت این جشن‌ها از چه زمانی در شبه جزیره بر پا می‌شده است. اما بر طبق نسخه‌های خطی موجود سابقه برگزاری چوسوک به دوران شیلا و قبل از تشکیل دولت‌های متحد در شبه جزیره باز می‌گردد. از طرف دیگر کلمه هنگاوی در نسخه‌های خطی این دوران دیده شده که به نوعی به مراسمی در پاییز اشاره می‌کند. البته داستان‌هایی از سومین پادشاه شیلا یوری نیز در رابطه با چوسوک بدست امده است.

عید چوسوک چیست؟

این عید در دوران سلطنت سومین پادشاه شیلا برای اولین بار جشن گرفته شده است. مسابقات تیراندازی، بافندگی و نمایش‌های رزمی بخشی از این جشن باستانی بوده است.

بهر حال چوسوک بعد از عید سون لال بزرگترین جشن و عید در کره جنوبی است.

مراسم جشن چوسوک:

مردم در بزرگداشت و تجلیل ریشه‌های خود با مشارکت در ضیافت‌های سنتی کره‌ای، غذا‌هایی همانند سونگپیئون، که نوعی کیک برنج بخارپز هلالی شکل بسیار کوچک است، و انواع شراب برنج مانند سیندوجو و دونگدونگجو را به اشتراک می‌گذارند و همچنین با موسیقی زنده، رقص محلی و البته بازی‌های سنتی کره‌ای به خوش‌گذرانی می‌پردازند.

 

در گذشته کره‌ای‌ها لوازم ضروری همچون شکر و صابون را به یکدیگر در این جشن هدیه می‌دادند. امروزه نیز روغن زیتون، سرکه طبیعی و دستگاه‌های الکترونیکی از هدایای محبوب در این عید هستند.

برای برگزاری جشن مردم کره سرگرمی‌ها و بازی‌های سنتی را اجرا می‌کنند. شیروم، نوعی کشتی سنتی کره‌ای است که قدمت آن به دوران گوریو بازمی‌گردد و بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد.

عید چوسوک چیست؟

رقص معروف کان کان سوله که در زیر نور مهتاب برگزار می‌شود

 

زنان کره‌ای با پوشیدن لباس‌های سنتی هانبوک به رقص‌های مختلف و رقص معروف کان کان سوله که در زیر نور مهتاب برگزار می‌شود می‌پردازند. در این رقص که سابقه چند هزار ساله دارد زنان با گرفتن دست‌های خود و چرخیدن درجهت موافق عقربه‌های ساعت به صورت دسته جمعی آواز می‌خوانند. مردم کره معتقدند خورشید و ماه و زمین جهان را مدیریت می‌کنند و اواز این رقص دست جمعی به نوعی در ارتباط با این سه عنصر حیاتی است. از نگاه معنوی و مذهبی نیز این جشن در ایین کنفوسیوسی و بودایی جایگاه خاصی دارد. زیرا شکر گزاری و نیز احترام به خانواده و دیدار با انان و بخشش به یکدیگر و احترام به درگذشتگان از اصول این دو آیین محسوب می‌شود.

آداب و رسوم سنتی

در حال حاضر کر‌ه‌ای‌ها از شهر‌های بزرگ به محل تولدشان در روستا‌ها یا شهر‌های کوچک‌تر سفر می‌کنند تا از خانواده‌های خود دیدن کنند. به آرامگاه‌های خانوادگی خود می‌روند، آنجا را تمیز می‌کنند و برای اجداد فوت‌شده خود دعا می‌خوانند و در معابد عبادت می‌کنند. در صبح اولین روز تعطیلات، غذا‌های سنتی با برنج، سبزیجات و گوشت تهیه می‌کنند و آن‌ها را بر سر آرامگاه اجداد خود می‌برند؛ چراکه معتقد هستند روح آن‌ها نیاز به غذا دارد. در هر منطقه نوع غذا‌ها با توجه به فرهنگ آن متفاوت است.

عید چوسوک چیست؟

هدایا

در گذشته کره‌ای‌ها لوازم ضروری همچون شکر و صابون را به یکدیگر در این جشن هدیه می‌دادند. امروزه نیز روغن زیتون، سرکه طبیعی و دستگاه‌های الکترونیکی از هدایای محبوب در این عید هستند.

سرگرمی‌ها

در این عید، برای برگزاری جشن مردم کره سرگرمی‌ها و بازی‌های سنتی را اجرا می‌کنند. شیروم، نوعی کشتی سنتی کره‌ای است که قدمت آن به دوران گوریو بازمی‌گردد و بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد. زنان کره‌ای با پوشیدن لباس‌های سنتی هانبوک و با خواندن آهنگ سنتی کانگ‌کانگ سول‌له در زیر نور ماه این تعطیلات را جشن می‌گیرند.

چوسوک در کره‌شمالی

مردم کره‌شمالی نیز از قدیم این عید را جشن می‌گرفتند؛ هرچند پس از جدایی دو کره تفاوت‌هایی در آداب برگزاری این عید ایجاد شد. عموما مردم کره‌شمالی ارتباطات خانوادگی ندارند که در کنار هم این مراسم را جشن بگیرند و با توجه به مسائل اقتصادی توانایی خرید هدایا و تهیه غذا‌های سنتی را ندارند. تنها طبقه بالادست جامعه این مراسم را جشن می‌گیرند.

عید چوسوک چیست؟

چوسوک و گردشگری

مراسم‌های سنتی چوسوک یکی از جاذبه‌های گردشگری و پرطرفدار در کره‌ی جنوبی است که سالانه تور‌های گردشگری بسیاری برای آن برگزار می‌شود. در طی این جشن می‌توانید از دیدن مراسم‌های سنتی و سرگرمی‌ها لذت ببرید. لباس سنتی کره (هانبوک) بپوشید و غذا‌های سنتی کره‌ای مخصوص این جشن همچون بولگوگی، جاپ‌چه، باک سجو و سنگ‌پیون را امتحان کنید. متاسفانه در این سه روز بسیاری از فروشگاه‌ها در کشور کره تعطیل خواهد بود.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
0
6
احتمالا برگرفته از جشن مهرگان ما ايرانيهاست كه سالهاست برگزار نمي شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار