چطور کدپستی را پیدا کنیم
کد خبر: ۲۲۳۲۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 September 20    -    ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
احتمالاً برای شما هم پیش آمده که قصد خرید آنلاین، گرفتن کد بورسی، ثبت‌نام اینترنتی در یک آزمون و مواردی مانند این را داشتید که متوجه شدید برای تمام این کارها نیاز به ثبت‌نام در سایت یا اپلیکیشن مورد نظر، تکمیل اطلاعات و وارد کردن کد پستی محل سکونت‌تان را دارید.

چطور کدپستی را پیدا کنیم

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که قصد خرید آنلاین، گرفتن کد بورسی، ثبت‌نام اینترنتی در یک آزمون و مواردی مانند این را داشتید که متوجه شدید برای تمام این کارها نیاز به ثبت‌نام در سایت یا اپلیکیشن مورد نظر، تکمیل اطلاعات و وارد کردن کد پستی محل سکونت‌تان را دارید. پس به دنبال راهی برای دریافت کد پستی خود میگردید.

دریافت کد پستی عملیات ثبت‌نام در این نوع سایت‌ها بدون کد پستی تکمیل نمی‌شود و یکی از اطلاعات ضروریست که حتماً باید پر شود. ضمن اینکه واردکردن یک کد پستی اشتباه در کادر مربوطه هم قابل قبول نیست و ثبت‌نام شما نیمه کاره می‌ماند. خب در چنین شرایطی چطور می‌توانیم در کمترین زمان ممکن کد پستی محل سکونتمان را پیدا کنیم؟ در این مقاله به این سوال شما پاسخ می‌دهیم و چند روش را معرفی می‌کنیم.

کد پستی چیست؟

قبل از اینکه روش‌های دریافت کد پستی را بررسی کنیم، بهتر است کمی در مورد ساختارش صحبت کنیم. کد پستی در اصل شماره‌ای 10 رقمیست که برای مشخص‌ کردن آدرس دقیق ساختمان و ملک استفاده می‌شود.

5 رقم ابتدایی این کد برای مشخص‌کردن محدودۀ جغرافیایی و 5 رقم دوم برای مشخص‌کردن ردیف ساختمان و محل دقیق آن است. کد پستی تا قبل از سال 1376، پنج رقمی بود ولی بعدها تصمیم گرفته شد که کد 10 رقمی منحصر‌به‌فردی برای کلیه ساختمان‌ها تعریف شود.

روش‌های دریافت کد پستی

بعضی از ما کد پستی محل سکونت‌مان را می‌دانیم و آن را حفظ کردیم! اما گاهی اوقات مثل وقتی که به‌تازگی محل سکونتمان را عوض کردیم، برای پیدا‌کردن کد پستی دچار مشکل می‌شویم. در ادامه تمام روش‌های دریافت کد پستی را به‌صورت کامل بررسی می‌کنیم.

دریافت کد پستی با سایت شرکت ملی پست

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه دریافت کد پستی استفاده از سایت شرکت ملی پست است. شما می‌توانید با مراجعه به سامانه شرکت ملی پست ایران و بدون نیاز به هیچگونه احراز هویتی، از طریق "جستجوی کدپستی با پیمایش نقشه" کدپستی موردنظر خود را پیدا کنید.

در این سامانه با کلیک بر روی تصویر نقشه، وارد سامانه یکپارچه نشانی‌های ایران می‌شوید که پس از باز شدن نقشه کشور، میتوانید شهر موردنظر خود را در گزینه بالایی جستجو کنید.

چطور کدپستی را پیدا کنیم

پس از انتخاب منطقه، محله، کوچه و پلاک مورد نظر از روی نقشه بر روی گزینه "اطلاعات واحدها" کلیک کنید. حال با وارد کردن کد امنیتی شما به کدپستی تمام واحدهای آن پلاک دسترسی دارید. دقیقا به همین سادگی!

چطور کدپستی را پیدا کنیم

ممکن است هنوز اطلاعات پستی شهر موردنظر شما بر روی نقشه سامانه بارگذاری نشده باشد. در اینصورت شما میتوانید از "جستجوی کدپستی براساس آدرس" کدپستی محل موردنظر خود را پیدا کنید. در این سه گزینه با واردکردن نام معبر آخر، پلاک، نام کسب‌و‌کار یا نام ساختمان، آدرس دقیق به شما نمایش داده می‌شود تا با تایید آدرس، کد پستی کلیۀ طبقات و واحدهای ساختمان را مشاهده کنید.

چطور کدپستی را پیدا کنیم

معمولاً قبض ساده‌ترین و اولین راهیست که به ذهن همۀ ما می‌رسد، برای پیدا کردن کد باید سراغ یکی از قبض‌های ساختمان مانند قبض آب یا برق بروید. کد پستی ساختمان روی همهٔ قبوض مربوط به ساختمان ثبت شده است و به‌ راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید.

عکس زیر نمونه‌ای از قبض شرکت ملی گاز است که کد پستی واحد در آن نوشته شده است. حالا در مواقعی مثل تغییر محل سکونت که به قبض دسترسی ندارید یا در شرایطی که قبوض به‌ صورت پیامکی برای مالک ارسال می‌شود و شما مستاجرید، باید از روش‌های بعدی استفاده کنید.دریافت کد پستی با قبض
دریافت کد پستی از طریق شماره تلفن

استعلام کد پستی از طریق شمارۀ تلفن ثابت یکی از خدمات جالب سازمان پست کشور بود که دیگر فعال نیست. در این روش باید به وب‌سایت رسمی پست کشور مراجعه می‌کردید و با واردکردن شمارۀ تلفن ثابت منزل، کد پستی را می‌گرفتید.

متاسفانه در حال حاضر امکان استفاده از این روش سریع و راحت وجود ندارد، اما به گفتۀ مسئولان شرکت پست در آینده نزدیک مجدداً امکان گرفتن کد پستی با شمارۀ تلفن ثابت برقرار می‌شود.

چطور کدپستی را پیدا کنیم

دریافت کد پستی با پیامک

آخرین روش پیدا کردن کدپستی، پیامک است. برای دریافت کد پستی از طریق پیامک کافیست تا شماره تلفن ثابت محل را به شماره 7087 ارسال کنید. این امکان از طریق قرارداد شرکت ملی پست ایران با یک شرکت خصوصی فراهم شده و هزینه آن 200 تومان است، یعنی این پیامک ارزش افزوده دارد و اگر نمی‌خواهید برای آن هزینه کنید، باید سراغ روش‌های رایگان بروید.

کد پستی را خیلی راحت بگیرید!

نتیجه گرفتن کدپستیدر این مطلب 4 روش مرسوم برای دریافت کد پستی را آموزش دادیم. البته روش‌های دیگری هم مثل کد پستی درج شده روی کارت‌های ملی قدیمی، هنوز وجود دارد که روش قابل اطمینانی نیست و با تغییر محل سکونت امکان استفاده از این روش وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه در کارت ملی هوشمند دیگر چیزی تحت عنوان کد پستی را نمی‌بینید.

با استفاده از روش‌های گفته شده، می‌توانید خیلی راحت کد پستی محل زندگی خود را پیدا و استفاده کنید. اگر شما هم روش دیگری را می‌دانید در قسمت دیدگاه‌ها برای ما و کاربران ملی پیامک بنویسید.

melipayamak

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
0
2
برنامه شرکت ملی پست که بر اساس پیمایش از روی نقشه است کار نمیکنه و به عبارتی سر کاریه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار