دکترای افتخاری چیست
کد خبر: ۲۲۳۱۱۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2021 September 19    -    ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
امروزه داشتن مدرک تحصیلی به یکی از اولویت‌های اصلی هر فردی تبدیل شده است. در این راستا دانشگاه‌های بسیاری مشغول به فعالیت هستند. اما منظور از دکتری افتخاری چیست؟ آیا همه‌ی داوطلبان ثبت نام دکتری ۹۹ واجد شرایط دریافت دکتری افتخاری هستند؟

دکترای افتخاری چیست

امروزه داشتن مدرک تحصیلی به یکی از اولویت‌های اصلی هر فردی تبدیل شده است. در این راستا دانشگاه‌های بسیاری مشغول به فعالیت هستند. اما منظور از دکتری افتخاری چیست؟ آیا همه‌ی داوطلبان ثبت نام دکتری ۹۹ واجد شرایط دریافت دکتری افتخاری هستند؟ آیا می‌توان درجه دکتری بدون آزمون را به راحتی دریافت کرد؟ آیا در پایگاه خبری آزمون دکتری در رابطه با شرایط دریافت دکتری افتخاری اطلاع رسانی شده است؟ مسلما شرایط و دستورالعمل ویژه‌ای جهت اهدای دکتری افتخاری به افراد وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم با پرداختن به این موضوع به پاسخ تمام سوالات شما عزیزان بپردازیم.

در جامعه ما مدرک به خودی خود موجب افتخار است. برای دسترسی به این افتخار نیز، انواع و اقسام دانشگاه‌ها وجود دارند.

مدرک افتخاری یک درجه دانشگاهی است که دانشگاه (و یا دیگر نهاد اعطای درجه) فارغ از لوازم معمول برای کسب مدرک دانشگاهی مانند نام نویسی، اقامت، مطالعه و امتحانات به یک فرد اعطا می‌کند. معمولا مدرک افتخاری در سطح دکتری و یا کمتر معمول آن کارشناسی ارشد به کسی داده می‌شود که ممکن است هیچ ارتباط قبلی با موسسه علمی نداشته است.

جالب است بدانیم که دکتری افتخاری جایزه است و نه مدرک! پس نمیتوان به کسی که دکتری افتخای دارد پیشوند خانم دکتر یا اقای دکتر داد. به طور کلی منظور از دکتری افتخاری، اعطای درجه دکتری بدون نیاز به ثبت نام دکتری ۹۹، مطالعه منابع دکتری و سر فصل‌های آزمون دکتری به یک فرد می‌باشد. لازم به ذکر است برای اعطای درجه دکتری هیچ ضرورتی ندارد که فرد با موسسه علمی قبلا در ارتباط بوده است یا نه.
دکتری افتخاری در قالب یک جایزه که بسیار هم ارزشمند است به افرادی که نقش مهمی در ارائه خدمات به جامعه داشته اند تقدیم می‌گردد؛ بنابراین همان طور که گفتیم دکتری افتخاری به عنوان یک جایزه از ارزش بسزایی برخوردار است، اما این به معنای این نیست که فرد آن را یک مدرک تحصیلی برای خود تلقی کند. از این رو افراد می‌توانند در میان جوایز دریافتی از دکتری افتخاری یاد کنند و رزومه فردی خود را پر بارتر نمایند. داوطلبان ثبت نام دکتری ۹۹ توجه داشته باشند که ارزش مدرک دریافتی از دانشگاه‌ها یعنی مدرکی که به خاطرش متحمل رنج و سختی شده اید، بالاتر از دریافت دکتری افتخاری است.
همچنین استفاده از پیشوند دکتر برای افراد دریافت کننده دکتری افتخاری در موقعیت‌های مختلف توصیه نمی‌شود و این افراد به هیچ عنوان نباید از جایزه دریافتی خود در مکاتبات رسمی سوء استفاده نمایند.

اشتغال دانش آموختگان دکتری

این درجه اغلب راهی برای ارج نهادن به سهم فردی برجسته در یک زمینه خاص است و به واسطه خدمات عمومی اش به جامعه به طور کلی اعطا می‌شود. ارزش این درجه معمولا به اندازه نسخه اکتسابی آن نیست و به همین دلیل اغلب توصیه می‌شود تا در رزومه فرد به عنوان یکی از جوایز وی ذکر شود و نه در شمار سایر مدارک دانشگاهی که طبق روال معمول از مراکز دانشگاهی اخذ کرده است.

مؤسسات آموزش عالی دستورالعمل روشنی در این زمینه دارند و در مکاتبات رسمی از عنوان “دکتر” برای چنین افرادی استفاده نمی‌کنند. به عبارتی گیرندگان درجه افتخاری در مکاتبات با دانشگاه اهدا کننده و در محیط دانشگاه “دکتر” خطاب می‌شوند، ولی گیرندگان نباید خود را “دکتر” بدانند و در موقعیت‌های شغلی و رسمی از عنوان “دکتر” به همراه اسم خود استفاده کنند.

بررسی نحوه اهدای دکتری افتخاری

داوطلبان دکتری با به پایان رسیدن دوران تحصیلی شما در مقطع دکتری، دانشگاه مربوطه جهت اهدای رتبه دکتری، مراسمی را برای این منظور تدارک می‌بیند. در این مراسم مانند سال‌های ما قبل در کنار اهدای مدرک تحصیلی، مراسم اهدای دکتری افتخاری نیز صورت می‌گیرد. همچنین از افراد دریافت کننده درجه دکتری افتخاری برای افتتاحیه این مراسم جهت سخنرانی دعوت به عمل می‌آید.
لازم به ذکر است جهت اهدای دکتری افتخاری، اسامی برخی افراد به عنوان نامزد به واسطه‌ی چند کمیته ذی صلاح مورد بررسی قرار می‌گیرد و از نام این اشخاص تا زمان ارسال تاییدیه نهایی و برگزاری مراسم هیچ کس اطلاعی ندارد.
اهدای دکتری افتخاری منطبق بر قوانین و ضوابط دانشگاهی صورت می‌گیرد و به همین دلیل از جایگاه یکسانی از لحاظ فنی با مدرک فارغ التحصیلان دکتری برخوردار می‌باشد. اما از لحاظ رفتاری این چنین نیست. تنها امتیاز دارندگان دکتری افتخاری به نسبت فارغ التحصیلان دکتری قرار گرفتن در صف دریافت بورسیه تحصیلی است.
همه‌ی داوطلبان دکتری رویای پوشیدن لباس مخصوص و شرکت در مراسم اهدای مدرک تحصیلی را بر سر دارند. این رویا به حقیقت می‌پیوندد اگر شما اراده و پشتکار بالایی را از خود نشان دهید. اما نامزد‌های دکتری افتخاری آیا ملزم به پوشیدن این لباس هستند؟ پاسخ مثبت است. نامزد‌های دریافت کننده‌ی دکتری افتخاری نیز باید لباس مخصوص دریافت رتبه دکتری را بر تن کنند، اما استثنا‌هایی هم هست: مثلا در دانشگاه کمبریج نامزد‌ها از یک جامه بلند بدون کلاه استفاده می‌کنند و در دانشگاه سنت اندروز نامزد‌ها علاوه بر جامه بلند از لباسی بلند برای دریافت مدرک دکتری افتخاری استفاده می‌نمایند.

اولین مدرک دکتری افتخاری در چه سالی اهدا شده است؟

برای همه ما اولین‌ها جالب اند که اولین مدرک دکتری افتخاری به چه کسی و در چه تاریخی اهدا شده است؟!. از این رو بهتر است بدانید که اولین مدرک دکتری افتخاری به لیونل وود ویل در اواخر سال ۱۴۷۰ از دانشگاه آکسفورد به وی اهدا گردیده است.

داوطلبان آزمون دکتری امیدوارم تا حدودی توانسته باشیم به سوالات شما در زمینه‌ی اهدا دکتری افتخاری پاسخ دهیم تا بتوانید به درک روشنی از این مهم، دست پیدا کنید. می‌توان چنین نتیجه گرفت که دکتری افتخاری از نظر علمی ارزشی ندارد و هر فردی که علاقمند به داشتن درجه دکتری است باید سختی راه را به جان بخرد. از این رو داوطلبان دکتری باید با تکیه بر یک برنامه ریزی درسی به مطالعه دقیق منابع آزمون دکتری و سرفصل‌های آزمون دکتری بپردازند و با آمادگی در جلسه کنکور حضور داشته باشند. حال که زمان برگزاری آزمون دکتری به تعویق افتاده است بستر مناسبی برای شما داوطلبان فراهم شده تا بتوانید از زمان به وجود آمده نهایت استفاده را به عمل بیاورید و سطح علمی خود را به بالاترین حد برسانید. داوطلب عزیز با توجه به اختلالات به وجود آمده در برگزاری آزمون دکتری توصیه می‌شود از سایت‌های معتبر، اخبار آزمون دکتری سراسری و آزاد ۹۹ را دنبال کنید.

بررسی متداول‌ترین سوالات در زمینه اهدا رتبه دکتری افتخاری

آیا اهدا مدرک دکتری افتخاری ارزش علمی دارد؟
خیر. مدرک دکتری افتخاری فقط یک جایزه است و از نظر علمی ارزشی ندارد.

برای اطلاع از اخبار آزمون دکتری به چه سایتی مراجعه کنیم؟
سایت سازمان سنجش و آموزش کشور

آیا زمان اعلام نتایج دکتری به داوطلبان اطلاع رسانی شده است؟
خیر. هنوز هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر زمان اعلام نتایج دکتری صادر نشده است. بر این اساس نمی‌توان با اطمینان تاریخ مشخصی را ذکر کرد.

زمان برگزاری آزمون دکتری به چه تاریخی موکول شده است؟
با توجه به شیوع ویروس کرونا تاریخ برگزاری آزمون دکتری به صبح جمعه مورخ ۹ خرداد ۹۹ تغییر پیدا کرده است.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
4
به کسی داده میشه که قاعدتا باید دکتری داشته باشه ولی نداره
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
0
7
قضیه ضد و نقیضه اگر کسی رو لایق لقب دکترا میدانید چرا ارزش علمی رو نمیدهید ؟!!!!!!!!!! تازه کسی که شما اینقدر به خدمات او افتخار میکنید و لقب دکتر به او میدهید بدون اموزشهای شما مشکل یا مشکلاتی راحل کرده که همه شما دست جمعی نتوانسته اید حل کنید پس دکترای افتخاری بخوره تو سر تون
محمد گلدی برادران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
1
1
دکترای افتخاری چیزی جز هندوانه زیر بغل گذاشتن چیز دیگری نیست
همایون
|
Netherlands
|
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
0
1
چقده خوبه این دکترای افتخاری... :،) :)
لیدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
0
0
با درود . من سال ۹۵ سند اختراعی در مورد شامپو گیاهی گرفتم . معادل دکترای آن را چگونه و از کجا بگیرم. با تشکر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار