برای جلوگیری از بروز عوارض واکسن کرونا، مسکن نخورید
کد خبر: ۲۲۲۹۳۸
تاریخ انتشار: 2021 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
این روزها بازار شایعه و حرف های ضد و نقیض حول محور واکسن کرونا داغ است و گاهی افراد در این میان سردرگم می شوند که کدام حرف درست و کدام غلط است.
 دکتر علیرضا ناجی، متخصص ویروس شناسی و رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری دراین باره گفت:مدتی این شایعه وجود داشت که مصرف مکمل ها می تواند باعث بدی حال افراد شود که اصلا این مساله صحت ندارد یا حتی بی حسی دندان هم تداخلی در فرآیند تزریق واکسن ندارد و بعد از تزریق واکسن همه داروهای معمول را می توانند، مصرف کنند. نکته قابل اینجاست که افراد واکسینه شده باید سعی کنند غذای مقوی و سرشار از پروتئین مصرف کنند و استراحت لازم را انجام دهند. بهتر است از انجام ورزش ها و فعالیت های سنگین خودداری کنند و تنها به ورزش سبک بسنده کنند.
 
برای جلوگیری از بروز عوارض واکسن کرونا، مسکن نخورید
 
ناجی درباره خطر انعقاد خون در تزریق واکسن آسترازنکا که از سوی مجامع جهانی اعلام شده می گوید: در افرادی که این نوع واکسن را تزریق می کنند، ملاحظات دارویی وجود ندارد،چرا که مکانیسم ایجاد لخته در این واکسن و تمام واکسن های وکتوری، مکانیسمی خودایمنی است بنابراین مصرف آسپرین هیچ تأثیری در پیشگیری یا حتی درمان آنها ندارد.
 
اما در این دوران هم جهش های جدیدی از ویروس حتی ممکن است افراد واکسینه شده را هم درگیر کند بنابراین، زدن واکسن دلیلی نمی شود تا افراد واکسینه شده ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و وارد نشدن در تجمعات را کنار بگذارند.
 
به گفته این متخصص ویروس شناسی ، ما اطلاعات دقیقی از مسکن ها و تأثیر آنها روی واکسن در اختیار نداریم و اگر افراد بیماری خاصی مانند تب و غیره دارند، تزریق واکسن را به این افراد توصیه نمی کنیم ،زیرا افرادی که قصد تزریق واکسن کرونا را دارند نباید هیچ گونه التهاب یا عفونتی در بدن داشته باشند،اما بعضی افراد از پیش از تزریق واکسن و جلوگیری از بروز عوارض اقدام به مصرف استامینوفن و دیگر مسکن ها می کنند که اصلا توصیه نمی کنیم.
او ادامه می دهد: افراد بعد از تزریق واکسن در صورت بروز عارضه، داروهای مربوطه را دریافت می کنند. در این میان، داروهای مسکنی که به نظر می رسد کم ترین تأثیر را روی سیستم ایمنی و جلوگیری از واکنش بدن دارد، استامینوفن و ژلوفن است که آن هم تنها در صورت نیاز باید مصرف شود نه برای جلوگیری از بروز عوارض بعد از تزریق واکسن.
 
رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری همچنین درباره خانم های شیرده می گوید: این افراد هیچ گونه ممانعتی درباره تزریق واکسن در این دوران ندارند و تنها ملاحظات موجود، درباره افرادی است که ممکن است به برخی واکسن ها حساس باشند که توصیه می کنیم یا واکسن تزریق نکنند یا از واکسن های دیگر استفاده کنند.
او ادامه می دهد: ما اتفاقا در دوران شیردهی به خانم ها توصیه می کنیم حتما واکسن را تزریق کنند و مزیت هایی هم برای مادر دارد و ایمنی ایجاد شده در بدن مادر از طریق شیر به نوزاد هم منتقل می شود و در نتیجه می تواند برای نوزاد هم مؤثر باشد.
منبع: سیناپرس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار