قوانین و مراحل ازدواج با اتباع خارجی
کد خبر: ۲۲۲۴۸۳
تاریخ انتشار: 2021 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
ازدواج با اتباع خارجی به دلیل این که نیازمند گذراندن مراحل قانونی و گرفتن استعلام از کنسولگری کشور متبوع است، روال طولانی و سخت تری دارد. ازدواج با اتباع خارجی یا ازدواج با اتباع بیگانه چند سالی است مورد توجه قرار گرفته که قبل از هر اقدامی در این زمینه بهتر است شرایط قانونی در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرد.

قوانین و مراحل ازدواج با اتباع خارجی

قوانین و مراحل ازدواج با اتباع خارجی«تابناک با تو» - ازدواج با اتباع خارجی به دلیل این که نیازمند گذراندن مراحل قانونی و گرفتن استعلام از کنسولگری کشور متبوع (کشوری که شخص تابع آن است) است روال کمی طولانی مدت و سخت تری دارد.

ازدواج با اتباع خارجی یا ازدواج با اتباع بیگانه چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است که قبل از هر اقدامی در این زمینه بهتر است شرایط قانونی در این زمینه مورد بررسی قرار بگیرد.

ازدواج با اتباع خارجی از آنجایی که باید مجرد بودن، عدم داشتن سوء سابقه و توانایی تامین مالی و گرفتن مجوز اقامت ازدواجی، مورد بررسی قرار بگیرد و گواهی‌های از سفارت کشور مربوطه اخذ شود کمی روال قانونی پیچیده‌ای دارد.

پرونده ازدواج با اتباع خارجی بعد از بررسی کلیه مدارک و پرکردن فرم‌ها و مکاتبه با اطلاعات و نیروی انتظامی استان و گرفتن موافقت نامه با امضای استاندار و به نمایندگی از وزیر کشور در ۷ نسخه صادر می‌شود.

یک برگ از آن به متقاضی ازدواج با زن ایران داده می‌شود تا برای گرفتن پروانه اقامت ازدواج به نیروی انتظامی استان مراجعه کند و هر دو پروانه را به دفتر رسمی ازدواج برای عقد رسمی، ارائه نماید.

شش برگ دیگر به اداره ثبت احوال، اداره اطلاعات، وزارت خارجه، وزارت کشور و نیروی انتظامی ارسال می‌شود و یک برگه در استانداری نگهداری می‌شود.

قوانین و مراحل ازدواج با اتباع خارجی

مقررات ازدواج با اتباع بیگانه

ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی

ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان جایز نیست.

ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی در مواردی که منع قانونی ندارد باید با اجازه مخصوص از طرف دولت ایران باشد.

هر فرد خارجی که بدون اجازه قانونی با زن ایران ازدواج کند به حبس تأدیبی بین ۱ – ۳ سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که مرد خارجی قبلا ازدواج کرده باید برای ازدواج مجدد باید سند قانونی طلاق یا فوت همسر اول خود را ارائه دهد یا گواهی مجرد بودن خود را از سفارت کشور خود بگیرد مگر این که مرد خارجی جزو اتباع پناهنده باشد که در این صورت به دلیل این که دیگر رابطه‌ای با سفارت کشور خود ندارد بنابراین ارائه گواهی تجرد منتفی خوهد شد و به جای آن یک مرجع دارای صلاحیت ایرانی باید تعهدی بگیرد که استانداری هیچ گونه مسئولیتی در قبال عواقب این ازدواج نخواهد داشت و در صورتی که مرد خارجی متقاضی مجرد نبوده باشد عواقب آن بر عهده زنی است که پیشنهاد ازدواج او را پذیرفته است.

ازدواج اتباع افغانی دارای کارت آبی رنگ با ایرانیان ممنوع است.

ازدواج اتباع عراقی دارای کارت سبز بعد از انجام مراحل مندرج در دستورالعمل با شماره ۵۲۶۸/م به تاریخ ۲۳/۶/۱۳۷۰ و استعلام در کلیه استانداری‌ها بلامانع است و رسیدگی به درخواست ثبت ازدواج تا صدور پروانه بر عهده استانداری است.

قوانین و مراحل ازدواج با اتباع خارجی

ازدواج اتباع خارجی با زن ایرانی


مقررات ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی

درخواست مرد و زن برای تقاضای صدور پروانه ازدواج

مرد خارجی متقاضی ازدواج با زن ایرانی باید دارای گذرنامه با اعتبار ۴ – ۵ ساله پاسپورت و دارای اقامت مجاز در ایران باشد.

گواهی سفارت مبنی بر مجرد بودن و به رسمیت شناختن ازدواج در کشور خارجی

اگر دریافت این گواهی توسط مرد مقدور نباشد، با شرط رضایت زن، پروانه ازدواج صادر خواهد شد.

در صورتی که مرد غیر مسلمان خارجی تقاضای ازدواج با زن مسلمان ایرانی را داشته باشد باید گواهی تشرف به دین اسالم یا استضهاد مربوطه را به وزارت کشور تقدیم کند در غیر این صورت ازدواج ممکن نخواهد بود. (برای تشرف به دین اسلام می‌توانید به مراجع یا علما یا مراکز اسلامی و فرهنگی داخل یا خارج از کشور مراجعه نمایید.)

گواهی نداشتن سوء پیشینه و محکومیت کیفری از مراجع رسمی یا کنسولگری در کشور خارجی و ایران

قوانین و مراحل ازدواج با اتباع خارجی

قوانین ازدواج با اتباع خارجی

گواهی مراجع محلی یا ماموران سیاسی و کنسولگری کشور مرد در زمینه استطاعت مالی و تعهد نامه ثبت شده از سوی مرد برای توانایی تامین نفقه زن و فرزندان (خوراک، پوشاک، مسکن، دارو، درمان و سایر موارد ضروری زندگی) و هر گونه حق دیگری که زن دارد و در صورت بدرفتاری یا طلاق زوجه پرداخت کند. وزارت شور می‌تواند تضمین‌های لازم را از شوهر خارجی در این زمینه‌ها بگیرد بنابراین باید فرم‌های مربوطه را توسط وزارت کشور تنظیم شده است را پر کرده و امضا کنید.

بعد از انجام مقررات و دادن تضمین‌های لازم و موافقت وزارت امور خارجه، اجازه صدور پروانه ازدواج برای ثبت ازدواج در دفاتر ثبت احوال و ازدواج، صادر خواهد شد.

در نهایت پروانه ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی توسط استانداری صادر می‌شود.

نکته مهم حقوقی درباره ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی

قبل از تصمیم به ازدواج با اتباع خارجی حتما در مورد قوانین تابعیت که در این کشور‌ها برقرار است اطمینان حاصل کنید، اغلب کشور‌ها بلافاصله بعد از ازدواج زن ایرانی با مرد تابعه آن کشور، تابعیت مرد را به زن ایرانی تحمیل می‌کنند، معمولا در قانون تابعیت زن با ازدواج با مرد خارجی به تابعیت ان کشور در می‌آید. تعدادی از این کشور‌ها عبارتند از:

- اتیوپی

- اسپانیا

- افغانستان

- ایتالیا

- بحرین

- سنگال

- سوئیس

- سوازیلند

- عربستان

- قطر

- ویتنام

- یونان

البته یک سری استثنا هم در این زمینه وجود دارد مثلا ماده ۱۰ قانون تابعیت ایتالیا می‌گوید زن خارجی بعد از ازدواج با مرد ایتالیایی، تابعیت او را تحصیل می‌کند مگر این که اقامتگاهش در خارج از کشور باشد یا اقامتگاه خود را انتقال دهد.

قوانین و مراحل ازدواج با اتباع خارجی

در کشور بلژیک تابعیت مرد بلژیکی به زن خارجی بعد از ازدواج تحمیل می‌شود مگر این که در مدت ۶ ماه بعد از تاریخ عقد عدم پذیرش خود را اعلام کند.

در کشور بحرین زنان خارجی که با موافقت مقامات امنیتی با مرد بحرینی ازدواج کرده اند می‌توانند بعد از ۲ سال به تابعیت بحرین در آیند.

در کشور شنگال دولت می‌تواند در عرض یک سال بعد از عقد مخالفت خود را با تحمیل تابعیت به زن اعلام کند.

بر اساس ماده ۶ قانون تابعیت در عربستان برای تحمیل تابعیت مرد به زن فقط با موافقت وزارت کشور انجام می‌شود.

بر اساس ماده ۲۳ قانون تابعیت در ویتنام تابعیت این کشور به زن خارجی تحمیل می‌شود مگر این که در زمان انجام مراسم ازدواج، اظهارنامه رسمی توسط زن برای انصراف از قبول تابعیت ویتنام تنظیم شود.

در کشور یونان اگر زن بخواهد تابعیت اصلی خود را حفظ کند باید بااظهار نامه رسمی این موضوع را اعلام کند.


قانون ازدواج با زن خارجی

مراحل ثبت ازدواج زن خارجی که دارای دفترچه پناهندگی یا گذرنامه و اقامت مجاز در ایران است توسط نیروی انتظامی امور اتباع خارجه انجام می‌شود و بعد از ثبت ازدواج، شناسنامه ایرانی برایش ثبت می‌شود.

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار