کمیاب‌ترین گروه خونی کدام است؟
کد خبر: ۲۲۲۴۴۶
تاریخ انتشار: 2021 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
 بر اساس آخرین آمار سازمان صلیب سرخ آمریکا، کمیاب ترین گروه خونی AB منفی و شایع‌ترین آن O مثبت است. اما گروه خونی چیست و چگونه تعیین می‌شود؟
 بر اساس آخرین آمار سازمان صلیب سرخ آمریکا، کمیاب ترین گروه خونی AB منفی و شایع‌ترین آن O مثبت است. اما گروه خونی چیست و چگونه تعیین می‌شود؟
 
گروه خونی فرد بر اساس وجود یا عدم وجود مولکول‌ها یا پروتئین‌های خاصی به نام آنتی‌ژن، در سطح گلبول‌های‌ قرمز خون است. 2 آنتی‌ژن اصلی که برای تعیین نوع گروه خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان "آنتی‌ژن A" و "آنتی‌ژن B" شناخته می‌شوند.
 
کمیاب‌ترین گروه خونی کدام است؟
 
افرادی که دارای گروه خونی A هستند فقط آنتی‌ژن A را روی گلبول‌های قرمز خود دارند و افرادی که دارای گروه خونی B هستند تنها آنتی‌ژن B دارند. افرادی با گروه خونی AB هر دو را دارند و بقیه افراد با گروه خونی O هیچ‌کدام را ندارند.
 
پروتئین دیگری به نام «عامل Rh»، که به عنوان سیستم «رزوس» نیز شناخته می‌شود، می‌تواند در گلبول‌های قرمز خون وجود داشته یا نداشته باشد. در صورتی که پروتئین Rh روی گلبول‌های قرمز خون وجود داشته باشد، گروه خونی افراد مثبت و اگر این پروتئین را نداشته باشند منفی است.
 
آیا گروه خونی ارثی است؟
 
گروه خونی یک فرد، ژنتیکی بوذه و از والدینش به ارث رسیده است.
 
چه مواردی در انتقال خون مهم است؟
 
نوع گروه خونی برای انتقال خون اهمیت دارد، زیرا برخی از آنتی‌ژن‌های موجود در سلول‌های خونی می‌توانند سیستم دفاعی فرد را با خون اهدایی درگیر کنند.
 
افرادی که دارای Rh منفی هستند، فقط می‌توانند خون Rh منفی دریافت کنند؛ اما افرادی که Rh مثبت هستند می‌توانند علاوه بر خون Rh مثبت، Rh منفی نیز دریافت کنند.
 
گروه خونی A می‌تواند به گروه‌های خونی A یا AB اهدای خون انجام دهد. از طرفی دیگر، می‌توان از گروه خونی B برای گروه‌های B یا AB استفاده کرد. گروه خونی AB می‌تواند فقط برای بیمارانی با گروه خونی خودش مورد استفاده قرار گیرد. اما خون گروه O را می‌توان برای تمامی گروه‌های خونی بکار برد.
 
چه گروه خونی به عنوان «اهدا کننده جهانی» شناخته می‌شود؟
 
افرادی که دارای گروه خونی O هستند «اهداکنندگان جهانی» نامیده می‌شوند زیرا این خون این افراد برای بیماران با هر نوع گروه خونی قابل استفاده است.
 
به گفته صلیب سرخ، خون گروه O اغلب به دلیل تقاضا بسیار، در بیمارستان‌ها کم است. در مواردی که وقتی برای مشخص کردن گروه خونی فرد بیمار نیست، از خون گروه O منفی استفاده می‌شود.
 
کمیاب ترین گروه خونی کدام است؟
 
اگرچه دسته‌بندی ABO و Rh مهم‌ترین گروه‌های خونی برای انتقال خون هستند، اما صدها آنتی‌ژن دیگر در سطح گلبول‌های قرمز خون افراد یافت شده است. اگر خون افراد دارای آنتی‌ژنی باشد که اکثر مردم دنیا آن را نداشته باشند، آن گروه خونی نادر است. گروه‌های خونی نادر، گروه‌هایی هستند که در 1 در 1000 نفر یافت می‌شوند.
 
یکی از نادرترین گروه‌های خونی در جهان به نام «Rh-null» است. کمتر از 50 نفر در جهان دارای این گروه خونی هستند که نام آن را «خون طلایی» گذاشته‌اند.
 
آیا گروه خونی قابل تغییر است؟
 
گروه خونی افراد معمولا تغییر نمی‌کند و در طول زندگی فرد ثابت می‌ماند. اما در برخی موارد نادر مانند پیوند مغز استخوان یا افرادی که انواع خاصی از سرطان یا عفونت را دارند، گروه خونی تغییر کرده است.
 
کمیاب‌ترین گروه خونی کدام است؟
 
کلیک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار