طوفان خورشیدی و قطع شدن اینترنت
کد خبر: ۲۲۲۴۲۹
تاریخ انتشار: 2021 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
تحقیقاتی به جهت اطلاع رسانی در کنفرانس SIGCOMM۲۰۲۱ به ریاست "سانتیاگا  ابدو جیوتی"  برگزار شد که در آن اعلام کرد، زمین در معرض اصابت یک طوفان خورشیدی قرار گرفته است که اثرات آن در عصر دیجیتال ما بسیار بزرگ  خواهد بود و  منجر به قطع شدن اینترنت خواهد شد.

طوفان خورشیدی و قطع شدن اینترنت:

طوفان خورشیدی و قطع شدن اینترنت:اختصاصی تابناک با تو؛ اینترنت هفته‌ها قطع خواهد شد و خسارات بزرگی به بار خواهد آورد.

تحقیقاتی به جهت اطلاع رسانی در کنفرانس SIGCOMM۲۰۲۱ به ریاست "سانتیاگا ابدو جیوتی" برگزار شد که در آن اعلام کرد، زمین در معرض اصابت یک طوفان خورشیدی قرار گرفته است که اثرات آن در عصر دیجیتال ما بسیار بزرگ خواهد بود و منجر به قطع شدن اینترنت خواهد شد؛ این حالت در برخی از کشورها رخ خواهد داد و اینترنت آنها را هفته‌ها یا ماه‌ها  قطع خواهد کرد.

براساس گزارش سایت live science آمریکایی، طوفان‌های خورشیدی نسبتا نادرند و دانشمندان احتمال وقوع این امر را بین ۱.۶ تا ۱۲ درصد در هر دهه برآورد کرده‌اند.

در تاریخ معاصر این اتفاق دو بار رخ داده است

خورشید عمدتا با رگباری از ذرات مغناطیسی که به بادخورشیدی معروف هستند بر زمین می‌بارد و در اکثر موارد، این فضای مغناطیسی هیچ آسیبی به زمین و ساکنان آن وارد نمی‌کند، چرا که این ذرات به سمت قطب‌ها حرکت کرده و در آن مناطق شفق‌های قطبی شگفت انگیزی را ایجاد می‌کنند، ولی برخی اوقات تقریبا در هر قرن یک بار این بادهای خورشیدی متراکم شده و طوفان سهمگینی به راه می‌اندازند.

با این حال تنها دو طوفان خورشیدی در تاریخ معاصر ثبت شده که یکی در سال ۱۸۵۹ و دیگری در سال ۱۹۲۱ اتفاق افتاده‌ است؛ به طوفان اولی فاجعه فارینگتون می‌گویند که این طوفان اختلالی را در جو مغناطیسی به وجود آورد و به دنبال آن کابلهای تلگراف آتش گرفت و شفق قطبی در نزدیک خط استوا در کلمبیا مشاهده شد.

اتفاقات خورشیدی دیگری نیز به وجود آمده که شدت کمتری داشتند؛ مثلا در سال ۱۹۸۹ طوفان خورشیدی باعث قطعی برق ۹ ساعته شد، ولی خبرخوب این است که شبکه کابل های اینترنت منطقه‌ای به دلیل الیاف شیشه‌ای، کمتر مورد اصابت این ذرات مغناطیسی قرار خواهند گرفت.

طوفان خورشیدی و قطع شدن اینترنت:

کدام کشورها بیشتر در معرض خطر هستند؟

کابل های بلند و ممتدی که در عمق دریا  قاره ها را به یکدیگر مرتبط می‌سازد، داستان دیگری دارد، چو این کابل‌ها برای تقویت سیگنال نوری مجهز به تکرار کننده هستند که در هر ۵۰ تا ۱۵۰ متر قرار داده شده است و این تکرار کننده‌ها در معرض چنین جریان‌هایی هستند که اگر یک تکرار کننده آسیب ببیند، ممکن است مابقی هم دچار آسیب شوند.

مساله عجیب این است که کشورهایی مثل امریکا و انگلیس که به قطب‌ها نزدیک ترند، بیشتر در معرض این طوفان‌های خورشیدی قرار خواهند گرفت.

تهدید مستقیم میلیون ها انسان

پیش بینی زمان این واقعه بسیار دشوار بوده و بهتر است قبل از وقوع احتمالی آن فکری اندیشید، زیرا قطعی اینترنت برای هفته ها یا ماه ها طول خواهد کشید و  اشخاصی که منبع درآمد اینترنتی دارند بسیار متضرر خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار