آشنایی با درختان جالب بائوباب
کد خبر: ۲۲۲۱۹۲
تاریخ انتشار: 2021 September 12    -    ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
آدانسونیا یا بائوباب (نام علمی Adansonia) هشت گونه شناخته شده دارد که شش گونه از این درخت در ماداگاسکار یکی بومی سرزمین اصلی آفریقاست، دو گونه دیگر یکی در شبه‌جزیره عربستان و یکی در استرالیا رشد می‌کند. بلندی آن به ۱۸ متر می‌رسد. میوه بائوباب به نام نان میمون شهرت دارد و طول آن به ۴۰ متر می‌رسد.

آشنایی با درختان جالب بائوباب

آشنایی با درختان جالب بائوباباختصاصی«تابناک با تو» - آدانسونیا یا بائوباب (نام علمی Adansonia) هشت گونه شناخته شده دارد که شش گونه از این درخت در ماداگاسکار یکی بومی سرزمین اصلی آفریقاست، دو گونه دیگر یکی در شبه‌جزیره عربستان و یکی در استرالیا رشد می‌کند. بلندی آن به ۱۸ متر می‌رسد. میوه بائوباب به نام نان میمون شهرت دارد و طول آن به ۴۰ متر می‌رسد. بخش اسفنجی این میوه دارای ماده‌ای لعاب دار و خوراکی است و رنگی مایل به قرمز و طعمی ترش و شیرین دارد و از آن برای معطر کردن نوشابه‌ها استفاده می‌شود. تنه بلند و بشکه مانند آن قهوه‌ای رنگ است و قطر آن به ۹ تا ۱۲ متر می‌رسد.

درخت بائوباب | Baobabs

در طول دهه گذشته، درخت بائوباب آفریقای باستان در حال مرگ بوده اند. از سال ۲۰۰۵، هشت درخت از سیزده درخت قدیمی بائوباب آفریقا یا افتاده یا خشک شده اند. این مقاله از الی گشت به معرفی برخی از دلایل این پدیده می‌پردازد، که می‌گوید که قبل از انقراض آن‌ها در چه نقاطی می‌توان آن‌ها را دید، چه تلاش‌هایی برای حفظ این درخت افسانه‌ای تا به حال صورت گرفته و شما می‌توانید چه کار برای کمک به منقرض نشدن آن انجام دهید.

آشنایی با درختان جالب بائوباب

نحوه کاشت درخت بائوباب

بذر‌های درخت بائوباب به شکل کلیه یا همان قلوه می‌باشند. برای کاشت درخت با بائوباب از بذر، ابتدا بذر را داخل ظرفی ریخته و روی آن پارچه نرمی قرار دهید و مقداری آب داغ روی آن بریزید تا این آب به مرور سرد شود.

سپس بذر‌های با بائوباب را در حدود یک شبانه روز در آب بخیسانید. پس از آن بذر را از آب خارج نموده در در خاک حاصلخیر یا ماسه بکارید. توجه داشته باشید که بذر درخت بائوباببرای کاشت باید در نقاط گرم و نیمه سایه باشد. سپس آن را به طور مداوم آبیاری کنید تا بذر جوانه بزند و سبز شود.

زمان تقریبی جوانه زدن درخت بائوباباز بذر در حدود ۲ الی ۶ هفته می‌باشد که البته این زمان متغیر می‌باشد و ممکن است کم و زیاد شود پس صبور باشید.

توجه داشته باشید جوانه‌ها قارچ نگیرند و آنرا ضد عفونی کنید. خاک مناسب برای درخت بائوباب معمولا خاک حاصلخیر به اضافه مقداری ماسه و کمپوست و پودر استخوان می‌باشد. این درخت به سرما و یخبندان حساس می‌باشد.

ذخیره آب

این درخت تا ۱۲۰ هزار لیتر آب را در تنه خود برای تحمل شرایط بی آبی ذخیره می‌کند و برگریزان دارد.

خواص درمانی و کاربرد‌های صنعتی درخت بائوباب

عمر برخی درختان بائوباب به بیش از هزار سال می‌رسد به همین علت آن را می‌توان یکی از عجایب خلقت دانست درخت بائوباب به نام پادشاه درختان معروف می‌باشد و این درخت با آن شکل عجیب و غریبی که دارد فضایی جادویی، باعظمت و بی‎نظیر را در جزیره ماداگاسکار ایجاد کرده است و به عظیم‌الجثه بودن شهرت دارند.

آشنایی با درختان جالب بائوباب

بائوب را کجا ببینیم؟

زامبیا

درخت Kondokamwale را می توانید در کمپ مدرسه تریتاپس (Treetops School Camp) در پارک ملی کافوئه (Kafue) پیدا کنید که از پایتخت زیمباوه ۳۵۹ کیلومتر دورتر است. ورودی این پارک (به تاریخ امروز) برای یک نفر بزرگسال ۲۰ دلار آمریکا است، کودکان بین ۵ تا ۱۳ هزینه نصف را می پردازند و خردسالان زیر ۵ سال، رایگان هستند.

یکی از درختان بائوباب که افتاده، Ingombe Ilede است که در شهر سیاونگا در استان جنوبی زامبیا واقع شده است. اینجا که در حقیقت یک سایت میراث ملی است ۹۵ کیلومتر از جاده لوساکا-سیاونگا فاصله دارد. هزینه ای بابت ورود به این مکان وجود ندارد.

آشنایی با درختان جالب بائوباب

آفریقای جنوبی، منطقه حفاظت شده موسینا

این منطقه در استان لیمپومپو آفریقای جنوبی یکی از بزرگترین مجموعه های درختان بائوباب در این کشور است. اینجا همچنین با سازمان حفاظت از جنگل های بائوباب همکاری می کند. برای دیدن بائوباب، بازدید کنندگان باید مسیر دایره ای از پارک را رانندگی کنند. این امکان وجود دارد که در اقامتگاه های موجود در پارک شب را سپری کنید.

آشنایی با درختان جالب بائوباب

نامیبیا، درخت بائوباب Ombalantu

این درخت که مردم محلی به آن «درخت زندگی» می گویند، ۲۹ متر ارتفاع و ۲۶.۵ متر عرض دارد. در گذشته این درخت کاربردهایی نظیر پناهگاه، زیارت خانه، دفتر پست و بخشی از یک پایگاه نظامی داشته است. درخت Ombalantu که قدیمی ترین درخت بائوباک نامیبیا است بیش از ۷۵۰ سال سن دارد و در شمال کشور واقع شده است. در اینجا یک سایت برپایی چادر نیز وجود دارد.

آشنایی با درختان جالب بائوباب

ماداگاسکار، خیابان بائوباب ها

یکی از دیدنی ترین مکان ها برای دیدن بائوباب، ماداگاسکار و خیابان بائوباب هاست که به صورت یک خط در کنار هم قرار گرفته و سن برخی از آنها به ۸۰۰ سال هم می رسد. این جاذبه در نزدیکی شهر Morondava در ماداگاسکار غربی واقع شده است. متاسفانه، هیچ رستوران یا سرویس بهداشتی در این نزدیکی وجود ندارد.

آشنایی با درختان جالب بائوباب

چطور به جلوگیری از انقراض درخت بائوباب در آفریقا کمک کنیم؟

سازمان‌های مختلفی برای حفظ درختان بائوباب در این قاره فعالیت می‌کنند. یک مثال کمپین جهانی درختان (Global Trees Campaign) است که با شریک Madagasikara Voakajy در ماداگاسکار کار می‌کند. مأموریت آن‌ها «کاهش تلفات بائوباب‌های بالغ و کمک گرفتن از تعدادی از ذینفعان در پرورش جمعیت آن‌ها» است. این کار با کمک جوامع محلی و کارمندان حفاظت اجرا می‌شود که بازدید از این درخت را زیر نظر قرار گرفته و بر آن نظارت کنند.

مثال دیگر بنیاد بائوباب است که برنامه نگهبانان بائوباب (Baobab Guardians Program) را در آفریقای جنوبی راه اندازی کرد. هدف آن‌ها «کاشت بیشتر درخت بائوباب در منطقه خشک وندا است، جایی که تغییرات آب و هوایی و دام‌ها بر بقای درختان جوان تاثیر می‌گذارد». هدف دیگر آن‌ها «وارد کردن بانوان روستایی که درختان بائوباب را جمع می‌کنند به این برنامه و ایجاد آگاهی از محیط زیست و حفاظت از بائوباب در آفریقای جنوبی است». مردم با خرید محصولات بائوباب مانند پودر و روغن که در سایت فروخته می‌شوند، می‌توانند به این سازمان کمک کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار