۱۵ سبک معماری برتر نمای ساختمان
کد خبر: ۲۲۲۰۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 September 08    -    ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
این روز‌ها نمای خارجی ساختمان در بحث معماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که افراد قبل از هر چیز در مواجهه با ساختمان با مدل و سبک‌های طراحی نما برخورد می‌کنند. در این مطلب شما را با ۱۵ نوع از سبک‌های معماری و نمای ساختمان آشنا می‌کنیم. نما می‌تواند در ساختمان‌ها تأثیرات چند جانبه داشته باشد.

انواع سبک نمای ساختمان

انواع سبک نمای ساختمان«تابناک با تو» - این روز‌ها نمای خارجی ساختمان در بحث معماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که افراد قبل از هر چیز در مواجهه با ساختمان با مدل و سبک‌های طراحی نما برخورد می‌کنند. در این مطلب شما را با ۱۵ نوع از سبک‌های معماری و نمای ساختمان آشنا می‌کنیم.

نما می‌تواند در ساختمان‌ها تأثیرات چند جانبه داشته باشد. نما‌ها علاوه بر زیبایی می‌توانند نقش مهمی بر استحکام سازه ایفا کنند. انواع مختلف نما از جمله نمای کلاسیک یا رومی، نمای معاصر و مدرن و ... را می‌توان در مورد ساختمان‌ها به کار برد.

۱۵ سبک معماری برتر نمای ساختمان

محیط ساخته شده یک تابلو فرش معماری غنی و متنوع با سبک‌ها و حرکات تداخلی است که اغلب در سراسر جهان سفر کرده و خود را با آب و هوا، چشم انداز‌ها و نیاز‌های فرهنگی مختلف تطبیق داده است. در اینجا خلاصه‌ای از ۱۵ سبک معماری محبوب در طول تاریخ آمده است.


۱- معماری کلاسیک

یک اصطلاح چتر که به سبک‌های ساختمانی که از یونان باستان و روم سرچشمه می‌گیرد اشاره می‌کند، معماری کلاسیک قرن‌ها حرکات بعدی طراحی در سراسر جهان، از جمله معماری نئوکلاسیک و احیای یونان را تحت تأثیر قرار داده است. برخی از مشهورترین ساختمان‌های جهان مدرن بر اساس طرح‌های یونانی و روم باستان ساخته شده اند. معماری کلاسیک بر تقارن و تناسب تمرکز می‌کند. ستون‌هایی با جزئیات دریایی، یونی یا قرنتی؛ استفاده از مصالح مانند سنگ مرمر، آجر و بتن؛ و نقوش طراحی کلاسیک مانند قالب بندی داخلی، سقف‌های شیب دار متوسط​​، برآمدگی‌های لبه‌ی بام به صورت جعبه ای، اطراف در‌های تزئینی و خطوط و سقف‌های شکسته در بالای در ورودی می‌باشد.

در حالی که معماری کلاسیک تا حد زیادی با مدرنیسم و ​​معماری معاصر در قرن بیستم جایگزین شد، معماری کلاسیک همچنان به سبک جدید "کلاسیک جدید" ساخته می‌شود.

انواع سبک نمای ساختمان

معماری کلاسیک از سبک‌های معماری ساختمان

۲- معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک به سبکی از ساختمان‌هایی گفته می‌شود که در زمان احیای معماری کلاسیک یونانی و رومی ساخته شده اند که در حدود سال ۱۷۵۰ شروع شد و در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ شکوفا شد. در حالی که معماری احیای یونان از عناصر کلاسیک مانند ستون‌هایی به سبک معماری قدیم یونان، یونی یا قرنتی استفاده می‌کند، نئوکلاسیسیسم با احیای بیشتر در مقیاس کلی از حجم‌های کلاسیک و اغلب در مقیاس بزرگ مشخص می‌شود.

برخی از مشهورترین و به راحتی قابل تشخیص ساختمان‌های دولتی در اروپا و ایالات متحده دارای سبک نئوکلاسیک هستند، مانند کاخ سفید و ساختمان کنگره آمریکا.

انواع سبک نمای ساختمان

یکی از انواع سبک نمای ساختمان، معماری نئوکلاسیک می‌باشد

۳- معماری احیای یونان

معماری احیای یونان از تقارن، تناسب، سادگی و ظرافت معابد یونان باستان قرن پنجم قبل از میلاد الهام گرفته شده است. در ایالات متحده، احیای یونان از سال ۱۸۲۵ تا ۱۸۶۰ به اوج محبوبیت رسید و اولین سبک معماری ملی غالب در ایالات متحده شد. با گسترش آن از ساحل شرقی در سراسر کشور به ساحل غربی، ساختمان‌های کاپیتول ایالت، بانک ها، کلیسا‌های نیوانگلند، خانه‌های شهری، کلبه‌های گالری دار و خانه‌های مزارع جنوبی به دنبال خود باقی ماند.

آمریکایی‌ها با الهام از زادگاه دموکراسی، عناصر کلاسیک را برای طراحی ساختمان‌ها برای ساختن دموکراسی جدید استفاده کردند، مانند ستون‌هایی به سبک معماری قدیم یونان، یونی یا قرنتی، با رنگ سفید برای تقلید از سنگ مرمر مورد استفاده در یونان باستان است؛ سقف‌های ملایم شیب دار با سه گوشی کنار شیروانی شیروانی؛ و در‌هایی که استادانه درست شده است را احاطه کرده است. فضای داخلی دارای طرح بندی ساده و نسبتاً باز است. تناسب و قرینه‌های ظریف؛ پنجره‌ها و در‌های بلند سالن؛ سقف‌های تزئینی گچ بری؛ دیوار‌های گچی ساده؛ کفپوش‌های گسترده و بزرگ؛ و دیوار‌های سقفی مزین.

انواع سبک نمای ساختمان

خانه احیای یونانی در روستای گرینفیلد، میشیگان

۴- معماری صنعتی

یک اصطلاح چتری برای توصیف ساختمان‌هایی که برای تسهیل نیاز‌های صنعت ساخته شده اند، معماری صنعتی شامل طیف وسیعی از انواع و سبک‌های ساختمان است که عملکرد و طراحی را با هم ترکیب می‌کند و در سراسر جهان صنعتی مانند کارخانه ها، انبارها، ریخته گری ها، کارخانه‌های فولاد یافت می‌شود. برج‌های آب، سیلو‌های غلات، اغلب کارخانه ها، پالایشگاه ها، نیروگاه‌ها و سایر سازه‌های مفید. اولین ساختمان‌های صنعتی در ۱۷۰۰s در اولین انقلاب صنعتی ساخته شد که عمدتا در بریتانیا از سال ۱۷۶۰ تا ۱۸۳۰ رخ داد.

اما امروزه وقتی به معماری صنعتی اشاره می‌کنیم، بیشتر به ساختمان‌هایی اشاره می‌کنیم که در واکنش به استفاده گسترده از مصالح جدید مانند فلز و بتن و همچنین روش‌های تولید انبوه ناشی از انقلاب صنعتی دوم در اواخر ۱۹ و اوایل قرن بیستم، و بلوک‌های سازنده معماری مدرن را تشکیل داد. ویژگی‌های معماری صنعتی ممکن است شامل پلان‌های بزرگ و طبقه‌های آزاد باشد. سقف بلند؛ مواد خام خام مانند بتن، آجر و فلز؛ عدم تزئین روی نمای ساختمان؛ آجر در معرض، لوله کشی و کانال کشی؛ و پنجره‌های بزرگ مشبک فلزی.

انواع سبک نمای ساختمان

ساختمان برج آب در بروکلین با معماری صنعتی

۵- معماری باهاوس

معماری باهاوس از مکتب تأثیرگذار آلمانی که توسط والتر گروپیوس (۱۹۶۳-۱۸۸۳) در اوایل قرن بیستم تأسیس شد، بیرون آمد، که یک خیال پرداز برای ایجاد یک شکل کاملاً جدید از معماری و طراحی برای کمک به بازسازی جامعه پس از جنگ جهانی اول داشت. هنر‌های زیبا، صنایع دستی، طراحی، معماری و فناوری، باهاوس طراحی منطقی و کاربردی را ترویج می‌کند که از عملکردی پیروی می‌کند، که سلیقه‌ی افراد است.

همه ساختمان‌های باهاوس شبیه به هم نیستند، اما به طور کلی از تزئینات اجتناب می‌کنند تا بر طراحی ساده، منطقی و کاربردی تمرکز کنند. از اشکال هندسی ساده مانند مثلث، مربع و دایره استفاده می‌شود. عدم تقارن؛ استفاده از مواد مدرن مانند فولاد، شیشه، بتن؛ سقف‌های مسطح؛ دیوار‌های شیشه ای؛ نمای صاف باهاوس هنگامی که گروپیوس و دیگر اعضای برجسته باهاوس در دهه ۱۹۳۰ به ایالات متحده مهاجرت کردند به سبک بین المللی تبدیل شد و بعد‌ها بر توسعه مدرنیسم در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۶۰ تأثیر گذاشت. معماری و اصول طراحی باهاوس هنوز بر شکل و ظاهر اشیاء روزمره تأثیر می‌گذارد.

انواع سبک نمای ساختمان

ساختمان اصلی باهاوس توسط والتر گروپیوس طراحی شده است

۶- معماری ویکتوریا

اصطلاح معماری ویکتوریایی نه به یک سبک خاص بلکه به یک دوران اشاره دارد - دوران سلطنت ملکه ویکتوریا از سال ۱۸۳۷ تا ۱۹۰۱. این سبک از انگلستان نشأت گرفته و هنوز معماری شهر‌ها و روستا‌های آن را تا حد زیادی مشخص می‌کند، اما سبک‌های مختلف معماری دوران ویکتوریا در مکان‌هایی مانند آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزلند گسترش یافته است. معماری دوران ویکتوریا با ارادت بی دریغ به تزئینات و طراحی داخلی پرزرق و برق آن مشخص می‌شود. برخی از ویژگی‌هایی که به شما کمک می‌کند که معماری ویکتوریایی را از بیرون تشخیص دهید عبارتند از: سقف‌های شیب دار؛ آجر ساده یا رنگی یا رنگ آمیزی شده؛ شیروانی‌های تزئینی؛ گلدسته‌های پشت بام؛ بالکن و گلخانه برای پنجره و پنجره‌های خلیج؛ برج‌های هشت ضلعی یا گرد؛ و ایوان‌های بزرگ. فضای داخلی اغلب شامل راه پله‌های بزرگ است. طرح بندی پیچیده؛ سقف بلند؛ کفپوش‌های چوبی تراشیده شده؛ و شومینه‌های تزئینی.

انواع سبک نمای ساختمان

معماری ویکتوریا در سان فرانسیسکو نمونه‌ای از انواع سبک نمای ساختمان

۷- معماری هنر و صنایع دستی

جنبش هنر‌ها و صنایع دستی واکنشی به سبک‌های تزئینی و تولید انبوه معماری ویکتوریایی بود که طراحی دست ساز و استفاده از مصالح طبیعی مانند سنگ، آجر، چوب، و جزئیات فلزکاری مس و برنز چکش خورده را در بر می‌گرفت. جنبش هنر و صنایع دستی که در اواسط قرن نوزدهم در بریتانیای کبیر ایجاد شد، در اوایل قرن بیستم به ایالات متحده مهاجرت کرد و شامل معماری، طراحی داخلی، منسوجات، هنر‌های زیبا و موارد دیگر بود. بسیاری از سبک‌های معماری از جنبش هنر و صنایع دستی بیرون آمد، از جمله خانه‌های معروف به سبک صنایع دستی و خانه‌های بنگالو، سازه‌های ساده و ساخته شده در ابتدا که برای خانواده‌های طبقه کارگر طراحی شده بود.

خانه‌های به سبک هنر و صنایع دستی متقارن هستند. از پایین به سطح زمین؛ برای کارآیی و حداقل نگهداری طراحی شده؛ اغلب دارای شومینه‌های بزرگ است. سقف‌های کم ارتفاع با برجستگی‌های گسترده؛ تیر‌های داخلی در معرض دید؛ قفسه‌های داخلی، چهارچوب پنجره و کابینت ها؛ و پنجره‌های متعدد با پنجره‌های کوچک؛ ایوان‌های برجسته؛ و پلان‌های طبقه آزاد، از ویژگی‌های معماری هنر و صنایع دستی می‌باشد.

انواع سبک نمای ساختمان

خانه‌ی ییلاقی صنایع دستی با معماری هنر و صنایع دستی

۸- معماری کیپ کد

معماری کیپ کد برگرفته از منطقه ساحلی ماساچوست است که در آن سبک برجسته‌ای است. خانه‌های Cape Cod دارای ظاهری ساده و جاودانه با خط تمیز، دارای عناصری مانند چوب بلوط و کاج و قاب تیرچه و کفپوش چوبی هستند. شومینه‌های آجری؛ و کف چوبی یا سرو سقف و زونا جانبی را تکان می‌دهد.

استعمارگران انگلیسی در قرن هفدهم برای اولین بار تالار و سالن‌های نیمه چوبی انگلیسی را متناسب با آب و هوای تلخ نیوانگلند تنظیم کردند و یک شبح جعبه‌ای و پایین‌تر برای مقاومت در برابر عناصر ایجاد کردند. موج دوم معروف به Cape Cod Revival در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ به عمومیت بخشیدن به این سبک که در سراسر ایالات متحده گسترش یافت کمک کرد و به یک راه حل اقتصادی در دوران رکود اقتصادی و رونق مسکن پس از جنگ در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۵۰ تبدیل شد. حتی در قرن ۲۱ در آمریکای خانه‌های فوق العاده بزرگ با این معماری ساخته شد، خانه‌های سبک کیپ کد امروزه با بنا‌های جدید در همه اندازه‌ها جذابیت محبوب نوستالژیکی خود را حفظ کرده اند؛ از خانه‌های وسیع تا خانه‌های کوچک.

انواع سبک نمای ساختمان

خانه کیپ کد در چاتم، ماساچوست با معماری کیپ کد


۹- سبک معماری تودور

معماری تودور که در انگلستان در دوره تودور از سال ۱۴۸۵ آغاز شد، کلبه‌های کتاب داستان و جذابیت دنیای قدیمی را تداعی می‌کند. خانه‌های تودور توسط صنعتگرانی ساخته شد که عناصر طراحی رنسانس و گوتیک را برای ایجاد یک سبک انتقالی در سراسر انگلستان ایجاد کردند تا اینکه در سال ۱۵۵۸ توسط معماری الیزابت جایگزین شد. سبک تودور در ایالات متحده در دهه ۱۸۹۰ به وجود آمد و در دهه ۱۹۴۰ محبوبیت خود را حفظ کرد. خانه‌های تودور دارای جزئیات نیمه چوبی، تیر‌های چوبی تزئینی بلند و عمودی هستند که نمای بیرونی دو رنگ ایجاد می‌کند. با این حال، خانه‌های احیای تودور اغلب از این ظاهر اصلی تودور برای آجر با رنگ قرمز با جزئیات تزئین شده در اطراف پنجره ها، دودکش‌ها و ورودی‌ها خودداری می‌کردند.

انواع سبک نمای ساختمان

خانه به سبک تودور یکی از انواع سبک نمای ساختمان

۱۰- سبک معماری آرت دکو

معماری آرت دکو بخشی از جنبش آرت دکو است، یک دوره طراحی مبتکرانه در ایالات متحده و اروپا در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۳۰ که در قلمرو مد، هنر، لوازم خانگی و سبک‌های ساختمان در سراسر دهه‌های بیست و چهارم و رکود بزرگ گسترده بود. نمونه‌های اولیه معماری آرت دکو را می‌توانید در پاریس، فرانسه پیدا کنید، قبل از اینکه این سبک در ایالات متحده در دهه ۱۹۳۰ گسترش یابد، و آسمان خراش‌های برجسته‌ای مانند ساختمان امپایر استیت، مرکز راکفلر و ساختمان کرایسلر را برای همیشه در خط افق منهتن تأثیر می‌گذارد.

ساختمان‌های معماری آرت دکو از موادی مانند گچ، سفال، شیشه تزئینی، کروم، فولاد و آلومینیوم استفاده می‌کنند. آن‌ها دارای جزئیات هندسی تزئینی مانند شورون، اهرام، طوفان‌های آفتابی یا طرح‌های گلدار، زیگزاگ‌ها و سایر اشکال هندسی هستند. بسیاری از ساختمان‌های آرت دکو دارای رنگ‌های روشن و مجلل هستند که متضاد مشکی، سفید، طلایی یا نقره‌ای هستند؛ و اغلب آن‌ها دارای اشکال مثلثی تکه تکه پنجره‌های تزئینی، هندسی؛ چوب پنبه و مناره هستند. دارای پنجره‌های تزئینی، هندسی؛ چوب پنبه و مناره هستند.

انواع سبک نمای ساختمان

معماری آرت دکو در میامی با سبک معماری آرت دکو

۱۱- معماری مدرن

معماری مدرن به سبک معماری اشاره دارد که در اوایل تا اواسط قرن ۲۰ شکوفا شد. معماری مدرن با رد سبک‌های زینتی گذشته‌های نه چندان دور، خطوط تمیز را ترجیح می‌دهد. طراحی کاربردی؛ طرح‌های کف باز؛ ذخیره سازی داخلی؛ تمرکز بر مصالحی مانند فولاد، بتن، آهن، شیشه، چوب، آجر و سنگ؛ و تمرکز بر ادغام معماری در چشم انداز طبیعی و در عین حال بیرون آوردن فضای باز با استفاده از پنجره‌های بزرگ برای ورود نور و هوای طبیعی.

معماران مدرن مانند فرانک لوید رایت دنیای جدیدی از معماری را با فرم طراحی مجدد تعریف کردند و تعدادی از طراحان قرون وسطی چشم انداز ساخته شده و دنیای طراحی داخلی با مبلمان مدرن در اواسط قرن که امروزه همچنان محبوبیت زیادی دارد، تغییر دادند.

انواع سبک نمای ساختمان

خانه مدرن اواسط قرن در پالم اسپرینگز با معماری مدرن

۱۲- معماری وحشیانه

معماری بروتالیستی (۱۹۵۰-۱۹۷۰) با ساختار‌های بتنی ساده و شبیه بلوک مشخص می‌شود (این اصطلاح بازی در عبارت فرانسوی بتن خام، béton brut است). Brutalism یا معماری وحشیانه با خطوط ساده و گرافیکی، ظاهری سنگین، یک پالت تک رنگ و عدم تزئین، یک سبک جسورانه، در چهره شما و قطبی ابدی است. معماری وحشیانه که شاخه‌ای از مدرنیسم بود، محبوبیت زیادی برای ساختمان‌های سازمانی در سراسر جهان داشت و قبل از محو شدن در دهه ۱۹۸۰، جای خود را به پست مدرنیسم و ​​سبک‌های معاصر امروزی داد. اما تأثیر سبک را می‌توان در محصول و طراحی داخلی معاصر، مبلمان، اشیاء و طراحی وب مشاهده کرد.

انواع سبک نمای ساختمان

ساختمان تئاتر ملی انگلستان نمونه‌ای از معماری وحشیانه


۱۳- معماری معاصر

معماری معاصر یک عبارت کلی است که شامل طیف وسیعی از سبک‌های ساختمان سازی امروزی است که اغلب از نظر ظاهری متفاوت از یکدیگر و گاهی اوقات با هر آنچه که قبلاً به وجود آمده متفاوت است. معماری معاصر دوره مدرن نیمه اول قرن بیستم و دوره پست مدرن تا دهه ۹۰ را دنبال کرد. معماران معاصر با استفاده از مواد نوآورانه و روش‌های ساختمانی مانند منحنی‌های تولید شده توسط کامپیوتر، فناوری برش لیزری و چاپ سه بعدی، اغلب از فرم‌های گرد، خطوط منحنی، حجم‌های غیر متعارف، عدم تقارن و پلان‌های کف باز استفاده می‌کنند. پایداری از ویژگی‌های مهم معماری معاصر است.

انواع سبک نمای ساختمان

خانه دریاچه‌ای معاصر از معماری معاصر نمونه‌ای از انواع سبک‌های نمای ساختمان


۱۴- معماری هنر‌های زیبا

معماری هنر‌های زیبا یک سبک ساختمانی است که در اواخر دهه ۱۸۰۰ از دانشکده هنر‌های زیبا پاریس پدید آمد و در دوران طلایی به ایالات متحده گسترش یافت. ساختمان‌های هنر‌های زیبا ساختمان‌های باشکوه، تئاتری و بسیار تزئینی هستند که از کلاسیک گرایی رومی و یونانی الهام گرفته شده و از سبک‌های بنا‌های فرانسوی و ایتالیایی رنوسانس و باروک، مانند Musee D'Orsay، الهام گرفته شده اند.

معماران برجسته آمریکایی مانند ریچارد موریس، ریچاردسون و چارلز مک کیم در مدرسه هنر‌های زیبا در پاریس آموزش دیدند و سبک هنر‌های زیبا برای پروژه‌های اصلی ساختمان در ایالات متحده مانند کتابخانه کنگره در واشنگتن دی سی و ساختمان‌های برجسته مورد استقبال قرار گرفت. مانند ترمینال گرند سنترال و شعبه اصلی کتابخانه عمومی نیویورک در نیویورک. معماری هنر‌های زیبا در حدود سال ۱۹۳۰ با شروع افسردگی رنگ باخت و باعث شد تا جلوه‌های فوق العاده‌ای از رفاه و جلوه‌های قدیمی و منسوخ به وجود آید.

انواع سبک نمای ساختمان

موزه اورسی در پاریس با معماری هنر‌های زیبا


۱۵- معماری ایتالیایی

معماری ایتالیایی به سبک خاصی از ساختمان در قرن نوزدهم اشاره دارد که از معماری رنسانس ایتالیایی قرن ۱۶ الهام گرفته شده است و همراه با تأثیرات زیبا که شامل عناصر معماری از گذشته رمانتیک شده و برخی از قوانین سختگیرانه معماری کلاسیک رسمی را زیر پا گذاشته است.

سبک ایتالیایی در سال ۱۸۰۲ هنگامی که معمار جان نش اولین ویلای ایتالیایی در انگلستان، کرونخیل در شورپشایر را ساخت، متولد شد و با کار سر چارلز بری در دهه ۱۸۳۰ ترویج شد. این سبک از اواخر دهه ۱۸۴۰ تا ۱۸۹۰ در سراسر اروپای شمالی، امپراتوری بریتانیا و ایالات متحده گسترش یافت. این ساختمان یک ساختمان بسیار محبوب بود که در دهه ۱۸۶۰ پس از جنگ داخلی در مناطق روستایی و شهری ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت.

انواع سبک نمای ساختمان

معماری رومی و یونانی، تصاویر ساختمان با معماری‌های متفاوت، معرفی برترین معماری‌های ساختمان

منبع: بیتوته

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ساسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
1
بعدش یعنی هیچ سبک معماری سنتی و ایرانی نداریم که معرفی کنید ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار