سقف وافل چیست و مزایا و معایب آن کدام است؟
کد خبر: ۲۲۱۴۳۰
تاریخ انتشار: 2021 September 01    -    ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
سقف وافل سازه‌ای جدید و مدرن می‌باشد که بیشترین کاربرد آن برای ساخت سقف‌های مرتفع (معمولا با ارتفاع بیش از ۱۲ متر) می‌باشد. وافل به وسیله بتن مسلح ساخته می‌شود و ظاهری شبکه‌ای و پنجره‌ای مانند دارد. این سازه همانطور که از نامش پیداست شباهت ظاهری زیادی به نان وافل دارد و دلیل نامگذاری آن نیز به دلیل همین شباهت است.

سقف وافل چیست ؟ و مزایا و معایب سقف وافل

سقف وافل چیست ؟ و مزایا و معایب سقف وافل«تابناک با تو» - سقف وافل، به دلیل شباهت آن به نان وافل نامگذاری شده است. سقف وافل سازه‌ای جدید و مدرن می‌باشد که بیشترین کاربرد آن برای ساخت سقف‌های مرتفع معمولا با ارتفاع بیش از ۱۲ متر می‌باشد.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل سازه‌ای جدید و مدرن می‌باشد که بیشترین کاربرد آن برای ساخت سقف‌های مرتفع (معمولا با ارتفاع بیش از ۱۲ متر) می‌باشد. وافل به وسیله بتن مسلح ساخته می‌شود و ظاهری شبکه‌ای و پنجره‌ای مانند دارد. این سازه همانطور که از نامش پیداست شباهت ظاهری زیادی به نان وافل دارد و دلیل نامگذاری آن نیز به دلیل همین شباهت است.

سقف وافل معمولا در فضا‌هایی استفاده می‌شود که وزن زیادی به سقف وارد نشده و معمولا سقف مسطح است. از جمله فرودگاه ها، ایستگاه‌های قطار و مترو، سالن ها، نمایشگاه‌ها و حتی منازل مسکونی ….

تخته وافل یا دال چوبی چیست؟

سقف وافل یا دال وافل یا دال آجدار جزء سازه‌ای است که در بالای آن ساده است و در قسمت پایین آن دارای سیستم شبکه‌ای است. قسمت بالایی دال آجدار به طور معمول نازک است و خطوط شبکه پایین عموماً دنده‌هایی هستند که عمود بر هم و عمود بر یکدیگر قرار گرفته اند. دال وافل دارای دو تقویت کننده جهت است.

همه دنده‌ها از سر ستون‌ها یا تیر‌ها هدایت می‌شوند. عمق دنده‌های حفظ شده مانند عمق سر ستون یا تیر است. به دلیل وجود دنده‌ها و تقویت مضاعف، پایدارتر است و برای دال‌های بزرگتر یا پایه‌ها توصیه می‌شود.

سقف وافل چیست و مزایا و معایب آن کدام است؟

مشخصات صفحات وافل

– اسلب وافل به طور کلی برای مناطق مسطح مناسب است.

– حجم بتن مورد استفاده در مقایسه با بقیه بسیار کمتر است.

– تقویت کننده در دال وافل به شکل مش یا میله‌های جداگانه ارائه می‌شود.

– در مورد تخته وافل، حفاری جداگانه برای تیر‌ها لازم نیست.

– سطح زیرین اسلب شبیه وافل است که با استفاده از صفحات مقوایی یا غلاف و ... به دست می‌آید.

– ضخامت ورق وافل توصیه شده ۸۵ تا ۱۰۰ میلی متر است در حالی که عمق کلی دال محدود به ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی متر است.

– عرض تیر‌ها یا دنده‌های ارائه شده در دال وافل به طور کلی ۱۱۰ تا ۲۰۰ میلی متر است.

– فاصله دنده‌های توصیه شده ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی متر است.

– صفحات وافل تقویت شده را می‌توان تا دهانه ۱۶ متر ساخت، در حالی که بیشتر از این طول، صفحات پیش ساخته وافل ترجیح داده می‌شود.

– دال وافل در برابر انقباض خوب است و از قایق‌های محکم و صفحات پایه پایین‌تر است.

– دال وافل فقط ۷۰ درصد بتن و ۸۰ درصد فولاد را، از بتن و فولاد مورد استفاده برای قایق‌های سفت نیاز دارد.

سقف وافل چیست ؟ و مزایا و معایب سقف وافل

روش‌های ساخت سقف وافل

روش‌های ساخت اسلب سقف وافل

ساخت اسلب وافل را می‌توان به سه روش زیر انجام داد.

• ساخت در محل

• بتن پیش ساخته

• وافل پیش ساخته

صفحات وافل در محل با ریختن بتن در محل یا زمین‌های بزرگ، با چیدمان مناسب ساخته می‌شوند. در مورد بتن پیش ساخته وافل، صفحات اسلب را در جایی ریخته و با تقویت مناسب به هم متصل کرده و بتن را پر می‌کنند.

مورد سوم، دال پیش ساخته وافل پرهزینه‌تر از دو روش دیگر است. در این حالت، در حین ریخته گری با مقداری کشش، تقویت در صفحات دال ارائه می‌شود. بنابراین، آن‌ها نیازی به تقویت داخلی در محل ندارند.

برای ساختن یک دال وافل در محل، قالب باید برای تقویت از دال ضروری باشد. اما برخی از ابزار‌های خاص برای کار فرم در مورد ورقه وافل مورد نیاز است.

ابزار‌های قالب مورد نیاز در ساخت دال وافل عبارتند از:

• غلاف وافل

• پشتیبانی افقی

• پشتیبانی عمودی

• اتصالات دیواری

• اتصالات مکعبی

• صفحات سوراخ

• کلیت‌ها

• میله‌های فولادی

تکیه گاه افقی و تکیه گاه‌های عمودی ابتدا مرتب شده و توسط کانکتور‌ها در موقعیت خود ثابت می‌شوند. در لبه‌های اتصالات دیواری برای ایجاد ارتباط بین دیوار و دال استفاده می‌شود. تکیه گاه‌های تیر افقی توسط اتصالات تیر کوچک که به شکل مربع شکل هستند و غلاف‌ها قرار است در آن قرار گیرند، متصل می‌شوند.

غلاف‌ها عموماً از پلاستیک ساخته شده اند و در اندازه‌ها و اشکال مختلف در دسترس هستند. انتخاب اندازه غلاف به نیاز و طول دهانه بستگی دارد. برای طول بیشتر، تعداد زیادی غلاف مورد نیاز است. اندازه یکسان باید برای یک دال کامل استفاده شود.

به همین ترتیب اتصالات تیر و اتصالات مکعبی نیز در اندازه‌های مختلف بر اساس مناسب بودن اندازه غلاف در دسترس هستند.

اتصالات مکعبی برای اصلاح گوشه‌ای غلاف‌ها با کار قاب استفاده می‌شود. پس از تثبیت قالب، تقویت در دو جهت دال قرار می‌گیرد و سپس بتن را در شکاف‌هایی می‌ریزند که بعد از سفت شدن به عنوان دنده (ضلع) نامیده می‌شوند.

اسلب بتنی نازک در بالای صفحه ارائه می‌شود و پس از اینکه غلاف‌ها و چارچوب‌ها سخت شدند آن‌ها را از پایین برمی دارند. بنابراین، شکل وافل مانند در سطح پایین ظاهر می‌شود.

سقف وافل چیست ؟ و مزایا و معایب سقف وافل

سیستم Holedeck در سقف وافل

مزایای ساخت سقف وافل

– از اسلب وافل برای اندازه‌های بزرگ یا طبقه‌های بزرگتر استفاده می‌شود و در مواقعی که نیاز محدودی به تعداد ستون وجود دارد، استفاده می‌شود.

– ظرفیت باربری دال وافل بیشتر از انواع دیگر اسلب است.

– آن‌ها ثبات ساختاری خوبی را همراه با ظاهر زیبایی ارائه می‌دهند. بنابراین، برای فرودگاه ها، بیمارستان ها، مساجد، معابد، کلیسا‌ها و ... ساخته شده است.

– ورقه‌های وافل می‌تواند از بتن یا چوب یا فولاد ساخته شود، در حالی که ورقه‌های وافل بتنی برای ساختمان‌های تجاری، و دو مورد دیگر برای گاراژها، سالن‌های تزئینی و ... ترجیح داده می‌شود.

– به دلیل دو تقویت کننده جهت، دارای قابلیت کنترل ارتعاش خوب است. بنابراین، برای ساختمان‌های عمومی مفید است که ارتعاشات ایجاد شده توسط حرکت جمعیت را کنترل کنند.

– صفحات وافل سبک هستند و به بتن کمتری نیاز دارند، بنابراین مقرون به صرفه است.

– ساخت اسلب وافل آسان و سریع با نظارت خوب انجام می‌شود.

– حجم بتن و فولاد مورد نیاز اندک است، بنابراین، چارچوب سبک برای ورق وافل کافی است.

– چندین سرویس مانند روشنایی، لوله کشی، سیم کشی برق، تهویه مطبوع، مواد عایق و ... را می‌توان با ایجاد سوراخ‌هایی در سطح زیرین وافل در عمق تخته وافل ارائه کرد. این سیستم Holedeck نامیده می‌شود.

سقف وافل چیست ؟ و مزایا و معایب سقف وافل

مراحل ساخت سقف وافل


معایب سقف وافل

– ابزار‌های قالب مورد نیاز به دلیل نیاز زیاد به غلاف و برخی از ابزار‌های خاص بسیار پرهزینه هستند.

– ارتفاع کف باید بیشتر باشد بنابراین تعداد طبقات کاهش می‌یابد.

– خدمات ارائه شده در چیدمان وافل بدون تعمیر و نگهداری مناسب، ممکن است صدمه‌ای به دال وارد کند.

– در طول ساخت و ساز آن به کارگران ماهر نیاز است.

– آن‌ها برای مناطق شیب دار مناسب نیستند. در صورت وجود ناحیه شیب، مساحت باید با پر کردن یا با حفاری تسطیح شود. برای پر کردن، باید از خاک خوب و مناسب استفاده شود.

– آن‌ها به دلیل وزن کم در برابر باد‌های شدید یا مناطق گردبادی مناسب نیستند.

منبع: بیتوته

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار