چرا موهای سرمان بیشتر از بقیه جاهای بدن است؟
کد خبر: ۲۲۱۳۳۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2021 August 31    -    ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
براساس نظریه "مارک‌باگل"  استاد حیات تکاملی در دانشگاه ریدینگ ایالات متحده امریکا، پشم از پوست پستانداران در برابر حرارت شدید روز محافظت میکند و در سرمای شب به ان گرما می بخشد، ولی انسان‌های نخستین به دلیل استفاده از لباس، خانه و اتش، برای گرم نگه داشتن بدنشان دیگر مانند سایر موجودات نیازی به پشم و مو‌های متراکم در سطح بدن  نداشتند.

دلیل رویش انبوه مو بر سر درمقایسه با قسمتهای دیگر بدن

دلیل رویش انبوه مو بر سر درمقایسه با قسمتهای دیگر بدناختصاصی تابناک با تو؛ آیا تابه حال از خود پرسیده‌اید چرا موهای سر به مراتب نسبت به قسمت های دیگر بدن متراکم هستند؟ یا اینکه چرا موهای بدن انسانهای نخستین، نسبت به امروز بیشتر بوده؟ و یا اینکه چرا موهای برخی به سرعت بلند می شوند، در حالی که برخی دیگر رویش موی  کندی دارند؟

در ادامه این مطلب به سوالاتی ازاین قبیل پاسخ خواهیم داد.

برای چه موهای سر نسبت به قسمهای دیگر بدن رشد بیشتری دارند؟

دانشمندان براین باورند که دلایل تکاملی انسان، موجب اختلاف در رشد موهای سر و قسمتهای دیگر بدن شده است.

براساس نظریه "مارک‌باگل"  استاد حیات تکاملی در دانشگاه ریدینگ ایالات متحده امریکا، پشم از پوست پستانداران در برابر حرارت شدید روز محافظت می کند و در سرمای شب به آن گرما می بخشد. ولی انسان های نخستین به دلیل استفاده از لباس، خانه و اتش، برای گرم نگه داشتن بدنشان دیگر مانند سایر موجودات نیازی به پشم و موهای متراکم در سطح بدن  نداشتند.

 سه نظریه در رابطه با رویش موهای سر و بدن در انسان وجود دارد که درادامه به انها خواهیم پرداخت.

نظریه نخست

دلیل رویش انبوه مو بر سر درمقایسه با قسمت های دیگر بدن. استفاده از پوشش ضخیمی چون پشم آن هم در برابر افتاب  موجب گرمای شدید بدن موجودات  می شده، "باگل" می گوید اگر در افریقا وسط تابستان پالتویی پشمی به تن ما باشد به شدت احساس گرما میکردیم  برای همین ان را از تن بیرون می اوردیم. درجریان حیات تکاملی، انسان به دلیل داشتن منافذ تعرق بیشتر نسبت به سایر موجودات، پوشش خودرا در گرما کمتر کرد.

یانا کامبروف استاد ژنتیک می گوید اگر بدن ما پر از مو بود با مشکلی چون تعرق شدید مواجه میشدیم.

دلیل رویش انبوه مو بر سر درمقایسه با قسمتهای دیگر بدن

نظریه دوم

این نظریه که به نظریه میمون‌های آبی مشهور است براین باور تاکید می ورزد که انسان زمان زیادی را در ابتدای حیات خود در آب به سر می برده است.

در نتیجه این پشم ها مزاحم شنای آنها می شده  و بدین دلیل آنها  را تدریجی از بین برده است، ولی هیچ دلیل منطقی بر زندگی کردن انسان درآب وجود ندارد .برای همین باگل بر این نظریه تکیه نمی‌کند. در ثانی این نظریه بیان نمی دارد که چرا  وقتی انسان از آب خارج شد موهای بدن خود را برنگرداند!

نظریه سوم
این نظریه با عنوان انگلهای بیرونی درسال ۲۰۰۳ مطرح شد. انگلهای خارجی که بیرون از بدن انسان زندگی می کنند و شامل شپش ها و کک ها هستند، موجب بیماری ومرگ انواع مختلفی از حیوانات می شوند.

 پوست انسان به دلیل نداشتن پشم و موی متراکم باعث شد که این انگلها در پوست انسان رشد نکنند  و از بین بروند.

دلیل رویش انبوه مو بر سر درمقایسه با قسمتهای دیگر بدن

چرا موهای سر ما متراکم است؟

 ما انسانها روی دوپا می‌ایستیم و سر ما مستقیم در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرد. نزدیک خط استوا  و طی مراحل تکامل بشر، انسان به شدت درمعرض نور خورشید قرار می‌گرفته است, درنتیجه موی سر از تابش مستقیم نورخورشید به سر می‌کاسته است. درست  مثل کلاهی که به سر می گذاریم و ما را از گرما محافظت میکند.

موی سر باعث حفاظت گرما در شب هم می شود. باگل می گوید مغز ما نسبت  به بدنمان کوچک‌تر  است ولی به طرز عجیبی فعالیت زیادی دارد، این فعالیت گرمای زیادی را تولید می‌کند و بدین دلیل موی سر  گرمای سر را میتواند کنترل میکند.

چرا موهای بدن مثل موی سر رشد نمی کند؟

دانشمندان عقیده دارند که آنچه باعث کوتاهی یابلندی  موی سر و بدن و اختلاف آنها می شود ژن‌های ماست. موهای سر و بدن طی مراحل مختلفی رشد می‌کند. مرحله اول anagen نام دارد.

در این مرحله ریشه پروتئین باعث رشد مو در پیازچه می‌شود و رگ های خونی را تغدیه می کند واین فرآیند هرچه قدر بیشتر طول بکشد موهای انسان بیشتر رشد می کند.

این مرحله در میان افراد مختلف مدت زمان مختلفی دارد و شامل عوامل گوناگونی است. بدین دلیل، برخی  رویش موی سریعی دارند و برخی باید سال ها منتظر بمانند تا موهایشان مثل قبل برگردد. مراحل رشد مو تابع عوامل متعددی است که گاهی از دو تا شش سال طول می کشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
0
7
من که برعکسم
خخخ
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
0
1
چون زبانمان نمی تواند مو در بیاورد الا با تذکر زیاد و فروان
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
2
1
مرسی ! در این اوضاع کرونا و بی حسابی دلار و بی برکتی ریال و ...
دردبزرگی رو یا این توضیحات از ما کم کردید !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
9
2
همه حکمت خداوند علی اعلی هست والسلام.خودش اینطور اراده کرده................
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
اون که بلعه
ولی خدا همون حکمتش رو به صورت دلایل علمی، بر روی موجودات زنده پیاده سازی می کنه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار