تاریخ انتشار: 2021 August 28    -    ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
تازه‌های پزشکی: مضرات خوردن هات‌داگ؛ دود دست‌دوم و افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی، مصرف کافی ویتامین D و کاهش نرخ ابتلا به سرطان روده بزرگ و جلوگیری از نارسایی قلبی با نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب. غلظت سدیم معیار عادات هیدراتاسیون بر اساس میزان سدیم در خون است. هرچه شما کمتر آب و مایعات بنوشید، غلظت سدیم بیشتر می‌شود.

با خوردن هر وعده هات‌داگ چقدر از عمرمان می‌کاهیم؟

با خوردن هر وعده هات‌داگ چقدر از عمرمان می‌کاهیم؟تابناک باتو ـ خوردن برخی غذاها می‌تواند دقایقی از طول عمر بکاهد و این برای کسانی که هات‌داگ را دوست دارند خبر بدی است!

مطالعه‌ای در دانشگاه میشیگان بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ غذا را از نظر میزان تأثیر آنها بر سلامت افراد ارزیابی کرده است. بر اساس نتایج این مطالعه، خوردن یک وعده آجیل و یک ساندویچ کره بادام‌زمینی بیش از نیم ساعت به فرد زندگی بیشتر می‌بخشد. هر وعده ماهی قزل‌آلای پخته نیز می‌تواند به ما ۱۶ دقیقه زندگی بیشتر بدهد.

محققان دریافتند که به‌عنوان مثال، دریافت ۱۰ درصد از کالری روزانه از طریق آجیل، میوه و سبزیجات به جای گوشت فرآوری‌شده، ۴۸ دقیقه زندگی همراه با سلامت بیشتر به فرد می‌بخشد.

به‌گفته محققان، این تغییر جزئی، رد پای کربن در رژیم غذایی روزانه را تا یک سوم کاهش می‌دهد.

در عوض غذاهایی مانند نوشابه، پیتزا، بیکن و چیزبرگر، از جمله غذاهایی هستند که محققان دریافتند باعث از‌دست‌رفتن دقایق عمر می‌شوند.
به عنوان مثال مصرف هر یک عدد هات‌داگ به دلیل سدیم و اسیدهای چرب ترانس داخل این ماده غذایی، ۳۶ دقیقه از طول عمر سالم می‌کاهد. همچنین به ازای هر گرم گوشت فرآوری‌شده‌ای که یک فرد می‌خورد ، ۰.۴۵ دقیقه از عمرش از دست می‌رود.

این در حالی است که مصرف هر یک وعده از انواع سودا و نوشابه‌های گازدار نیز ۱۲ دقیقه از طول عمر را کاهش می‌دهد. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که تغییرات کوچک هدفمند در رژیم غذایی، مزایای بهداشتی چشمگیری را برای سلامت و افزایش طول عمر به‌همراه خواهد داشت.

دود دست‌ دوم و افزایش خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی

آیا وقتی بچه بودید، والدین شما سیگار می‌کشیدند؟ اگر چنین بوده، ممکن است در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید قرار داشته باشید.

به گزارش WebMdمحققان آمریکایی شواهدی دارند که نشان می‌دهد زنانی که در زمان کودکی والدین آنها سیگار می‌کشیدند، ۷۵ درصد بیشتر از سایرین ممکن است به روماتیسم مفصلی مبتلا شوند.

در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA)، سیستم ایمنی به مفاصل حمله کرده و به آنها آسیب می‌رساند.

با خوردن هر وعده هات‌داگ چقدر از عمرمان می‌کاهیم؟

محققان بیمارستان زنان بریگام در دانشکده پزشکی هاروارد که مطالعه آنها ۱۸ اوت در مجلهArthritis & Rheumatology منتشر شده، بیش از ۹۰ هزار زن را که تقریباً دو سوم آنها هرگز سیگار نکشیده بودند و ۶۵ درصد آنها که گفته بودند والدین آنها در دوران کودکی آنها سیگار کشیده‌اند، از سال ۱۹۸۹ مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان داد که حدود ۳۵۰ زن در ۳ دهه بعد از شروع مطالعه به RA مبتلا شده‌اند.

اما چرا چنین است؟ قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است ریه‌ها را تحریک کرده و باعث تشکیل پروتئین‌های غیر‌طبیعی شود. سیستم ایمنی بدن در تلاش برای حمله به چنین پروتئین‌های غیر‌طبیعی، آنتی‌بادی تولید می‌کند. این واکنش ایمنی می‌تواند به سایر نقاط بدن گسترش یابد و به بافت‌های طبیعی از جمله مفاصل حمله کند. مصرف سیگار همچنین منجر به بروز عفونت‌ها و تغییراتی در ژنوم می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد RA در افراد مستعد شود.

به‌ گفته محققان، درک این نکته بخصوص برای والدین ضروری است که کودکان دارای سابقه خانوادگی RA یا سایر اختلالات خودایمنی به ویژه در برابر اثرات دود سیگار آسیب‌پذیر هستند، زیرا ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها شوند.

با دریافت کافی ویتامین D سرطان روده را از خود دور کنید

با کاهش مصرف ویتامین D از طریق منابع غذایی مانند ماهی، تخم‌مرغ و شیر، محققان شاهد افزایش نرخ ابتلا به سرطان روده بزرگ به ویژه در میان جوانان هستند.

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط دانشمندان موسسه سرطان دانا‌ فاربر دانشگاه هاروارد انجام شده، مصرف مقادیر بیشتری ویتامینD آن هم عمدتا از منابع غذایی، می‌تواند در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا پولیپ‌های پیش‌سرطانی روده محافظت کند.

این مطالعه که به تازگی در مجله Gastroenterology به‌صورت آنلاین منتشر شده، توصیه‌هایی برای دریافت بیشتر ویتامین D به عنوان استراتژی موثر پیشگیری از سرطان روده بزرگ در بزرگسالان زیر ۵۰ سال ارائه می‌دهد.

به گفته محققان مصرف روزانه ۳۰۰ واحد یا بیشتر از این ویتامین، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تقریبا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

مچنین مصرف بیشتر ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ پیش‌سرطانی قبل از ۵۰ سالگی مرتبط است. در واقع این ویتامین، با فعال کردن سلول‌های T که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

این یافته‌ها بر اساس داده‌های بیش از ۹۴ هزار زن به دست آمده است؛ کسانی که بخشی از یک مطالعه طولانی‌مدت بودند که در اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شد.

با خوردن هر وعده هات‌داگ چقدر از عمرمان می‌کاهیم؟

به گفته نویسندگان این پژوهش درک عوامل خطر مرتبط با سرطان روده بزرگ در دوران جوانی بسیار مهم است، چون می‌توان تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد شیوه زندگی و رژیم غذایی گرفت و افراد پرخطر را تحت غربالگری زودهنگام قرار داد.

جلوگیری از نارسایی قلبی با نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب

به گفته محققان موسسه ملی سلامت ایالات متحده، نوشیدن آب کافی می‌تواند از نارسایی قلبی جلوگیری کرده یا باعث کندی روند ابتلا به آن شود.
به گزارش نشریه تایمز کارشناسان این موسسه غلظت سدیم خون ۱۵ هزار و ۷۹۲ نفر از میانسالان را برای ۲۵ سال تحت نظارت قرار دادند.

حققان دریافتند که داشتن غلظت بالای سدیم در میانسالی با افزایش خطر هیپرتروفی بطن چپ (ضخیم شدن دیواره‌های بطن چپ) و نارسایی قلبی در مراحل بعدی زندگی مرتبط است.

در این مطالعه به‌طور خاص، هر ۱ میلی‌مول بر لیتر افزایش غلظت سدیم در افراد میانسال با افزایش ۱.۲ و ۱.۱۱ برابری خطر هیپرتروفی بطن چپ و نارسایی قلبی همراه بود.

به ‌گفته محققان، در صورت ننوشیدن آب کافی، بدن آب موجود را ذخیره و فرآیندهایی را فعال می‌کند که در ایجاد نارسایی قلبی نقش دارند.
بسیاری از کارشناسان نوشیدن هشت لیوان آب در روز را توصیه می‌کنند و معتقدند این میزان می‌تواند برای جلوگیری یا کند شدن شروع نارسایی قلبی مفید باشد.

یافته‌های کامل این مطالعه در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا که از ۲۷ تا ۳۰ اوت برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

محققان ایرلندی دریافتند بزرگسالانی که به طور منظم غذاهای خاصی مانند سیب، گلابی، توت مصرف می‌کنند، فشار خون پایین‌تری نسبت به همسالان خود دارند.

یکی از ویژگی های مشترک این غذاها محتوای بالای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی گیاهی به نام فلاونوئیدها است. مطالعات نشان داده‌اند که فلاونوئیدها می‌توانند با کاهش فشار خون و کلسترول و بهبود عملکرد عروق خونی، برای سلامت قلب مفید باشند.

غذاهای غنی از فلاونوئید با تنوع بیشتر در میکروبیوم روده؛ مجموعه وسیعی از باکتری‌ها که به طور طبیعی در سیستم گوارش زندگی می‌کنند، مرتبط است. ضمن این که باکتری‌های روده نیز نقش مهمی در پردازش فلاونوئیدها ایفا می‌کنند.

دکتر آدین کسیدی، استاد دانشگاه کوئینز در بلفاست ایرلند شمالی، توضیح داد افرادی که بیشترین غذاهای غنی از فلاونوئید را مصرف می‌کنند، به طور متوسط تنوع باکتری‌های خوب بیشتری دارند. تنوع بیشتر در برخی از باکتری‌ها به نوبه خود با فشار خون سیستولیک پایین (عدد بالا در فشار خون) مرتبط است.

این یافته‌ها که ۲۳ آگوست در مجله Hypertension منتشر شد، بر اساس مطالعه بر روی ۹۰۴ فرد آلمانی بین ۲۵ تا ۸۲ سال است. نتایج این مطالعه نشان داد که فشار خون سیستولیک شرکت‌کنندگان با بالاترین میزان مصرف فلاونوئید، ۳ درجه پایین‌تر از کسانی بود که کمترین میزان مصرف فلاونوئیدها را دریافت می‌کردند.

منبع: دویچه وله