معرفی گیاهان آپارتمانی
کد خبر: ۲۲۰۵۳۳
تاریخ انتشار: 2021 August 23    -    ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
استفاده از کاکتوس افوربیا (Euphorbia Cactus) در دکوراسیون داخلی امروز بسیار ترند گشته و به دلیل ماندگاری زیاد طرفداران زیادی دارد. این گیاه متعلق به آفریقای جنوبی است و بیشتر در مناطق خشک رشد می‌کند. انشعابات افوربیا کمی شبیه شمعدان است. به خاطر همین، عده‌ای آن را درخت شمعدان هم صدا می‌کنند!

معرفی گیاهان اپارتمانی: کاکتوس افوربیا

معرفی گیاهان اپارتمانی: کاکتوس افوربیا«تابناک با تو» - استفاده از کاکتوس افوربیا (Euphorbia Cactus) در دکوراسیون داخلی امروز بسیار ترند گشته و به دلیل ماندگاری زیاد طرفداران زیادی دارد. این گیاه متعلق به آفریقای جنوبی است و بیشتر در مناطق خشک رشد می‌کند. انشعابات افوربیا کمی شبیه شمعدان است. به خاطر همین، عده‌ای آن را درخت شمعدان هم صدا می‌کنند!

افوربیا با حدود ۲۴۰۰ نوع مختلف، یکی از بزرگترین گونه‌های گیاهان گلدار به شمار می‌رود. بسیاری افوربیا را از دسته کاکتوس‌ها میدانند، این گیاهان مختلف در مناطق گوناگونی رشد می‌کنند، از آفریقا گرفته تا ماداگاسکار، آسیا و حتی در اروپا!

کاکتوس افوربیا حتی در جزایر اقیانوس آرام و استرالیا هم یافت می‌شود. تقریبا می‌توان انواع مختلف افوربیا را در اکثر مناطق گرمسیری زمین پیدا کرد. اما اکثر افوربیا‌ها متعلق به مناطق گرمسیری آفریقا هستند.

اگر از مزایای استفاده از گیاهان آپارتمانی در خانه آگاه نیستید مطلب زیر به شما کمک خواهد کرد:

معرفی گیاهان اپارتمانی: کاکتوس افوربیا

قد متوسط این گیاه ۱۱۰-۹۰ سانتی متر است. با اینکه شکل‌های متفاوتی در نوع انشعابات و شاخه‌های این گیاه وجود دارد، اما رشد قد اکثر آن‌ها یکسان است.

افوربیا می‌تواند در طبیعت حتی تا ۱۲ متر هم رشد کند، اما در داخل منازل، نهایتا تا ۲ متر رشد می‌کند. البته به قد گیاهی که می‌خرید هم بستگی دارد. اگر گیاه جوانی را خریداری کرده اید که قد کوتاهی دارد، سال‌ها طول می‌کشد تا به دو متر برسد.

شرایط نگهداری کاکتوس افوربیا

نور

افوربیا به نور خورشید علاقه دارد. اگر آن را نهایتا تا دومتری یک پنجره قرار دهید، برای او عالی است.
اکثر افوربیا‌ها عاشق نورند! اما بعضی از آن‌ها می‌توانند سایه جزئی را هم تحمل کنند. افروبیای خود را نزدیک یک پنجره نورگیر جنوبی قرار دهید. از آغاز بهار تا میانه پاییز می‌توانید گلدان را به بالکن و باغچه منتقل کنید. اما دقت داشته باشید که نور خورشید باعث سوختن برگ‌های افوربیا نشود. اگر احساس کردید نور خیلی تند و گرم است، مکان افوربیا را کمی تغییر دهید.

دما

دمای بالای هوا در تابستان برای کاکتوس افوربیا مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما هوای سرد زمستان چرا. البته این موضوع به میانگین دمای هوای محیط زندگی شما هم بستگی دارد. گونه‌هایی از افوربیا که متعلق به عربستان، بخش‌های غربی و مرکزی آفریقا و مناطق گرمسیری آمریکا هستند که برای ادامه حیات خود در زمستان به بازه دمایی ۱۳ الی ۱۵ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند.

اما افوربیا‌هایی که متعلق به ماداگاسکار و آفریقای شرقی هستند دمای کمتر (۱۳ الی ۱۰ درجه) را نیز تحمل می‌کنند. گونه‌هایی که بومی بخش شمالی و جنوبی آفریقا هستند به دمای زیر ۱۰ درجه نیاز دارند؛ بنابراین بهتر است افوربیا را با آغاز سرما به داخل خانه منتقل کنید.

معرفی گیاهان اپارتمانی: کاکتوس افوربیا

آبیاری کاکتوس

تنها قانون حتمی در خصوص آبیاری هر نوع ساکولنت و کاکتوس، این است که آن‌ها را غرقاب نکنید.

کاکتوس افوربیا نیز مانند سایر کاکتوس‌ها، باید بین هر بار آبیاری کمی خشک شود. این گیاه می‌تواند از پس خشکی کامل خاک نیز بر بیاید، اما نه برای مدت طولانی.

به هر حال، این به معنای عدم نیاز افوربیا به آب نیست. برای اینکه از خشکی خاک مطمئن شوید، انگشت خود را برای چند سانتی متر در خاک فرو کرده و رطوبت لایه‌ی زیرین را بسنجید. اگر هنگام لمس، خشک به نظر می‌رسید می‌توانید گیاه را آبیاری کنید. اما اگر هنوز مرطوب بود، باید دست نگه داشته و تا زمان خشک شدن خاک صبر کنید.

زمستان

در زمستان، باید دفعات آبیاری را کاهش دهید. دقت کنید، گفتیم دفعات، نه مقدار. در واقع از آنجایی که دفعات آبیاری کمتر می‌شود، میزان آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این فصل باید در هر وعده آبیاری به قدر کافی به گیاه آب برسانید تا رطوبت حداقلی در خاک ایجاد شده و از پژمردگی کاکتوس افوربیا جلوگیری شود.

در طول فصول گرم‌تر بهترین زمان برای آبیاری این کاکتوس بعدازظهر است. اما می‌توانید این کار را در صبح و قبل از طلوع کامل خورشید و افزایش دما نیز انجام دهید. در زمستان، زمان دوم مناسب‌تر است.

به یاد داشته باشید که افوربیا کاکتوسی که در گلدان کاشته شده است، در هوای گرم به آبیاری بیشتری نیاز خواهد داشت. شاید گاهی نیاز باشد هفته‌ای ۳-۲ بار آن را آبیاری کنید.

خاک و کوددهی

کاکتوس افوربیا به خاکی با زه‌کشی مناسب نیاز دارد و می‌تواند در شرایط بحرانی، در خاک خشک و کم‌آب هم زندگی کند. می‌توانید خودتان ترکیب خاک ایده‌آل افوربیا را بسازید. برای این کار از خاک مخصوص ساکولنت و کاکتوس استفاده کنید و آن را با خاک معمولی گیاهان آپارتمانی ترکیب کنید.

هر نوع خاص از افوربیا به منابع معدنی خاصی نیاز دارد. اما بدون شک همه انواع این ساکولنت زیبا از دریافت کردن یک کود غنی و مناسب لذت می‌برند!

گیاهی که در گلدان است، به کوددهی مرتب نیاز دارد.

یک کود متعادل ۱۰-۱۰-۱۰ (نیتروژن-فسفر-پتاسیم) انتخاب کنید و با رقیق کردن آن به یک چهارم قدرت، هفته‌ای یکبار در طول فصل رشد به خاک گیاه اضافه کنید.

معرفی گیاهان اپارتمانی: کاکتوس افوربیا

افوربیا خیلی حساس نیست و حتی می‌تواند در خاک خشک و ضعیف نیز به زندگی خود ادامه دهد. اما شرط قطعی برای دوام آوردن این گیاه در خاک، عالی بودن زه کشی است به ویژه اگر افوربیا در گلدان کاشته شده است.

برای این منظور، می‌توانید از خاک گلدان مخصوص کاکتوس و ساکولنت استفاده کنید؛ این نوع خاک از پیش آماده است و در فروشگاه‌های گل و گیاه به فروش می‌رسد.

راه دیگر این است که خودتان ترکیب خاک ایده آل را در منزل درست کنید. کافی است مقدار زیادی سنگ ریزه و شن را به هر خاکی اضافه کرده تا زه کشی آن را بالا ببرید.

پیشنهاد ما این است که از خاکی در گستره ph ۶.۱ که کمی اسیدی است، الی ۷.۸ که تقریبا بازی است استفاده کنید.

خاک مناسب

اغلب خاک‌ها اگرچه برای استقرار ریشه مناسب هستند، اما نمی‌توانند تمام عناصر ضروری مورد نیاز گیاه را فراهم کنند. به همین علت استفاده از کود مناسب ضرورت پیدا می‌کند. نصف قاشق چای خوری کود چند منظوره ۱۵-۱۵-۱۵ را در یک لیتر آب حل کنید و هر دو هفته یکبار پس از آبیاری به خاک اضافه کنید. این کار باید در بهار و تابستان صورت بگیرد. از آنجایی که سرعت رشد کاکتوس افوربیا در پاییز و زمستان کاهش می‌یابد، باید کوددهی را در این فصول سرد متوقف کنید.

گلدان مناسب

وقتی بحث به گلدان مناسب برای کاکتوس افوربیا می‌رسد، باید گلدانی را انتخاب کنید که اجازه بدهد میزان اضافی رطوبت به آسانی تبخیر شود؛ مانند گلدان سفالی.

کاکتوس افوربیا معمولا نسبت به ازدحام در یک گلدان حساس نیست، پس می‌توانید چند کاکتوس از این نوع را در کنار هم بکارید. اگر گیاه خود را در باغچه (هر بستری غیر از گلدان) کاشته‌اید، فراموش نکنید که مقداری شن و ماسه به خاک اطراف آن اضافه کنید. حتی زمینی مخلوط از سنگ و خاک نرم نیز برای این کاکتوس مناسب خواهد بود.

کاکتوس افوربیای شما تمایل دارد در گلدانی کاشته شود که حدود ۵ الی ۷.۵ سانتی متر بزرگتر از قطر ریشه خود باشد. گلدان نهایی باید دارای حفرات زه کشی متعددی در زیر خود باشد، زیرا کاکتوسی که در گلدان کاشته می‌شود به آبیاری بیشتری نیاز خواهد داشت. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنید، می‌توانید این گیاه را در خارج از خانه نیز قرار دهید.

معرفی گیاهان اپارتمانی: کاکتوس افوربیا

هرس کردن افوربیای مدادی

اگر این کاکتوس پیوسته به رشد خود ادامه دهد، می‌تواند بسیار بزرگ و سنگین شود. افوربیا تا ارتفاع زیادی رشد می‌کند، خیلی زیاد! بنابراین برای کنترل و مدیریت اندازه، باید هرس کردن آن را در برنامه خود بگنجانید. می‌توانید از ساقه‌های بریده شده برای تکثیر و ایجاد گیاهان جدید استفاده کنید.

فراموش نکنید که هنگام هرس کردن این کاکتوس، باید از دستکش، محافظ چشم و لباس ضخیم استفاده کنید. شیره سفید موجود در این گیاه سبب التهاب پوست شده و اگر هرگونه تماسی با چشم داشته باشد، می‌تواند مشکلات دیداری جدی برای شما ایجاد کند. با این وجود اگر تماسی با این شیره خطرناک داشتید، سریعا محل آلوده را با آب بشویید.

گفتیم که افوربیا می‌تواند بزرگ و قطور شود؛ پس بدیهی است که روزی از گلدان خود خارج می‌شود. در این حالت، بهتر است گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. اما لازم نیست این تعویض گلدان هر ساله انجام شود. هر دو یا سه سال کافی است. تعویض گلدان همچنین می‌تواند راه خوبی برای رساندن خاک تازه به افوربیا باشد.
زمان مناسب برای این کار، اوایل بهار است؛ درست زمانی که فصل رشد تازه آغاز شده است. پس از اینکه گیاه را به گلدان تازه منتقل کردید، یک الی دو هفته صبر کرده و سپس آبیاری را آغاز کنید.

قلمه زدن

قلمه زدن بهترین روش برای تکثیر افوربیاست. البته می‌توان دانه آن را هم کاشت، اما جوانه زدن این دانه کاری بسیار دشوار و زمان‌بر است.

منبع: دکوبوم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار