سویه‌های بعدی کرونا احتمالا با صور فلکی نام‌گذاری شوند
کد خبر: ۲۲۰۱۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2021 August 18    -    ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
اینکه جهش ویروس واکسن‌های کنونی را بی‌اثر کند، «خطری واقعی» است. او به این روزنامه گفت: «قطعا ممکن است جهش‌هایی داشته باشیم که بر اقدام‌های ما چیره شوند… و به همین دلیل حیاتی است که ما فقط به واکسن متکی نباشیم و تمام کارهای لازم را انجام دهیم تا واقعا روند انتقال را کاهش دهیم.»

سویه‌های بعدی کرونا احتمالا با صور فلکی نام‌گذاری شوند

سویه‌های بعدی کرونا احتمالا با صور فلکی نام‌گذاری شوندتابناک باتو ـ تاکنون ۱۱ سویه نام‌گذاری شده‌اند؛ از جمله سویه دلتا که اولین بار در هند پیدا شد
مسئول امور فنی مربوط به ویروس کرونا در سازمان بهداشت جهانی گفته است که وقتی ۲۴ حرف الفبای یونانی تمام شد، شاید برای نام‌گذاری سویه‌های جدید این ویروس از نام صور فلکی استفاده شود.

ماریا فان کرکووه اعلام کرد که این نهاد در اندیشه چگونگی تغییر مقررات نام‌گذاری جهش‌های قابل توجه و نگران‌کننده است. این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد ظهور سویه‌های جدید در ماه‌های پیش رو ادامه دارند.

سازمان بهداشت جهانی در ماه ژوئن سویه‌های ویروس کرونا را با استفاده از الفبای یونانی نام‌گذاری کرد تا کشورهایی که این سویه‌ها ابتدا آنجا گزارش شد، بدنام نشوند.

تاکنون ۱۱ سویه نام‌گذاری شده‌اند؛ از جمله سویه آلفا که اولین بار در منطقه کنت انگلستان پیدا شد و سویه دلتا که در هند ظهور کرد.

دکتر فان کرکووه در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف گفت ۲۴ حرف الفبای یونانی که تمام شد، می‌توان از نام‌هایی چون اوریون (صورت فلکی شکارچی یا جبار)، جمنای (جوزا) و اریس (حمل) استفاده کرد.

او گفت: «احتمالا الفبای یونانی به آخر برسد، اما ما همین الان به فکر سلسله بعدی اسامی هم هستیم.»

سویه‌های بعدی کرونا احتمالا با صور فلکی نام‌گذاری شوند

وی اظهار داشت: «راستش استفاده از صور فلکی ستاره‌ای را در نظر داریم. می‌خواستیم سراغ خدایان و الهه‌های یونانی برویم و من گفتم خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم، کاری نکنید من مجبور شوم این را علنی اعلام کنم!»

سازمان بهداشت جهانی در ماه ژوئن تایید کرد نام‌هایی که با الفبای یونانی ساخته شده‌اند، جایگزین نام‌های موجود علمی نیستند و تنها به این دلیل به میان آمده‌اند که «برای استفاده مخاطبان غیرعلمی آسان‌تر و عملی‌ترند.»

از نظر تاریخی، ویروس‌ها معمولا به نام مکان‌هایی که گمان می‌رود از آنجا ظهور کرده‌اند، نام‌گذاری می‌شوند. مثلا ابولا نام رودخانه‌ای است که این ویروسِ خونریزی‌زا اولین بار در نزدیکی آن پیدا شد یا دنیاگیری آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸.

سازمان بهداشت جهانی این ویروس را «کووید- ۱۹» نام گذاشت تا با شهر ووهان چین ارتباط داده نشود.

هیئتی از دانشمندان چند جایگزین برای سامانه کنونی در نظر گرفته‌اند؛ از جمله استفاده از نام خدایان یونانی و راه‌های شبه‌کلاسیک اختراعی اما در نهایت بر سر استفاده از الفبای یونانی توافق شد.

دکتر فان کرکووه گفت اینکه جهش ویروس واکسن‌های کنونی را بی‌اثر کند، «خطری واقعی» است. او به این روزنامه گفت: «قطعا ممکن است جهش‌هایی داشته باشیم که بر اقدام‌های ما چیره شوند… و به همین دلیل حیاتی است که ما فقط به واکسن متکی نباشیم و تمام کارهای لازم را انجام دهیم تا واقعا روند انتقال را کاهش دهیم.»
منبع: ایندیپندنت فارسی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
0
0
خدا رو شکر. نگران بودم اگه حروف تموم شه چیکار کنیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
0
بیماری اخرالزمان سوار بیماری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار