آیا واکسن کرونا باعث ناباروری و سقط جنین می‌شود؟
کد خبر: ۲۱۹۹۷۴
تاریخ انتشار: 2021 August 16    -    ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
برخی پست‌ها در فضای مجازی گزارش‌های سقط‌ جنینی که به طرح‌های نظارت بر واکسن ارائه شده‌ را مورد تاکید قرار داده‌اند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به برنامه موسوم به کارت زرد متعلق به نهاد ناظر بر داروها و محصولات بهداشتی در بریتانیا و همین‌طور سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن در آمریکا اشاره کرد.

آیا واکسن کرونا باعث ناباروری و سقط جنین می‌شود؟

آیا واکسن کرونا باعث ناباروری و سقط جنین می‌شود؟تابناک باتو ـ با وجود تمامی مدارک و شواهد، هنوز هم ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده مبنی بر این که واکسن کرونا باعث ناباروری و و سقط جنین می‌شود، در فضای مجازی در حال انتشار است.

از آنجایی که پزشکان نسبت به آنچه در دوران بارداری تجویز می‌کنند بسیار محتاط هستند، در ابتدا توصیه می‌شد زنان باردار از زدن واکسن خودداری کنند.

اما اکنون اطلاعات ایمنی زیادی مبنی بر این که این توصیه تغییر کرده وجود دارد و از آنجایی که خود ابتلا به بیماری کووید ۱۹ می‌تواند برای بارداری خطرناک باشد، همه مردم به زدن واکسن تشویق می‌شوند.

این مطلب به برخی از این ادعاها و دلیل نادرست بودن‌شان می‌پردازد.

بنا بر یک مطالعه واکسن در تخمدان جمع می‌شود ـ نادرست

منشا این نظریه تعبیر نادرست از مطالعه‌‌ای است که به نهاد ناظر بر دارو در ژاپن ارائه شده بود.

در این مطالعه به تزریق دوز بسیار بالایی از واکسن به موش‌ها اشاره شده‌است؛ مقداری معادل ۱۳۳۳ برابر بیشتر از آنچه به انسان‌ها داده می‌شود.

طبق این مطالعه ۴۸ ساعت پس از تزریق، تنها ۰/۱ درصد از کل دوز واکسن در تخمدان موش‌ها جمع شده بود و میزان بسیار بیشتری از آن - ۵۳ درصد ظرف یک ساعت و ۲۵ درصد پس از ۴۸ ساعت - در محل تزریق ( در انسان‌ها معمولا بازو) دیده می‌شد. نقطه بعدی که میزان قابل توجهی واکسن (۱۶ درصد پس از ۴۸ ساعت)‌ در آن مشاهد شد، کبد بود که به دفع مواد زائد از خون کمک می‌کند.

آیا واکسن کرونا باعث ناباروری و سقط جنین می‌شود؟

واکسن در قالب یک حباب‌ کوچک چربی که مواد ژنتیکی ویروس را حمل می‌کند وارد سلول‌های بدن می‌شود و این ماده ژنتیکی در واقع همان چیزی است که موتور سیستم ایمنی را روشن می‌کند.

افرادی که چنین ادعایی را رواج می‌دهند، در واقع به تصویری استناد می‌کنند که تجمع چربی در تخمدان‌ها را نشان می‌دهد.

پس از ۴۸ ساعت سطح چربی در تخمدان‌ها افزایش یافت اما دلیلش حرکت محتویات واکسن از محل تزریق به نقاط دیگر بدن بود. با همه این‌ها هنوز هیچ مدرکی مبنی بر این که این چربی حامل ماده ژنتیکی ویروس باشد، وجود ندارد.

نمی‌دانیم بعد از ۴۸ ساعت چه اتفاقی افتاده چون مطالعه به همین‌جا محدود می‌شد اما انتظار می‌رود که سطح چربی دوباره به صفر بازگشته باشد.

بررسی‌ها نشان داده واکسن باعث سقط جنین می‌شود - نادرست

برخی پست‌ها در فضای مجازی گزارش‌های سقط‌ جنینی که به طرح‌های نظارت بر واکسن ارائه شده‌ را مورد تاکید قرار داده‌اند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به برنامه موسوم به کارت زرد متعلق به نهاد ناظر بر داروها و محصولات بهداشتی در بریتانیا و همین‌طور سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن در آمریکا اشاره کرد.

هر کس بخواهد می‌تواند علائم و شرایط سلامتی خود پس از دریافت واکسن را گزارش کند. اما از آنجایی که همه این گزینه را انتخاب نمی‌کنند، در واقع با پایگاه‌های داده‌ای طرف هستیم که اطلاعات ‌آن‌ها گزینشی است.

آیا واکسن کرونا باعث ناباروری و سقط جنین می‌شود؟

بدون شک در اطلاعات این پایگاه‌های داده گزارش‌های سقط جنین - که متاسفانه اتفاقی متداولی هم هست- وجود دارد، اما معنایش این نیست که علت آن‌ها تزریق واکسن بوده است.

یک پژوهش نشان داده بر اساس داده‌ها میزان سقط جنین در میان افراد واکسینه شده، با نرخ سقط جنین مورد انتظار در جمعیت عمومی (۱۲/۵ درصد ) تطابق دارد.

دکتر ویکتوریا میل، متخصص ایمنی‌ باروری در ایمپریال کالج لندن می‌گوید این سامانه‌ها برای شناسایی اثرات جانبی واکسن که به ندرت در میان جمعیت عمومی کشور دیده می‌شوند، بسیار مفید هستند. از طریق همین سامانه‌ها بود که مشخص شد در مواردی نادر نوع خاصی از خون‌لختگی با واکسن‌ آسترازنکا ارتباط دارد.

بروز ناگهانی علائم غیر‌معمول در افراد واکسینه شده، یک علامت خطر محسوب می‌شود.

اما این سامانه‌ها برای نظارت بر عوارض جانبی متداول در میان جمعیت - از جمله سقط جنین، مشکلات قلبی و تغییر در عادت ماهیانه- کارایی چندانی ندارند. مشاهده این علائم در میان داده‌ها، لزوما زنگ خطر را به صدا در نمی‌آورد چون احتمال بروز آن‌ها - چه بت واکسن چه بدون آن- وجود دارد.

این داده‌ها تنها در صورتی به تحقیق و بررسی منجر خواهند شد که موارد سقط جنین در واکسینه شده‌ها به میزان قابل توجهی بیشتر از افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، باشد. که البته تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

عده‌ای هم نمودارهایی به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهند مجموع افرادی که تجربیات خود از واکسن کرونا را به این طرح‌های نظارتی گزارش داده‌اند در مقایسه با سال‌های گذشته و سایر واکسن‌ها و داروها افزایش چشمگیری داشته است.

آن‌ها از این نمودارها نتیجه می‌گیرند که واکسن کرونا پرخطرتر است. اما این افزایش چنین معنایی نمی‌دهد و در واقع از واکسینه شدن بخش قابل توجهی از جمعیت حکایت دارد.

واکسن‌ها می‌توانند به جفت حمله کنند - هیچ مدرکی وجود ندارد

مایکل ییدون، پژوهشگر علمی که حرف‌های گمراه‌کننده دیگری هم در رابطه با بیماری کووید-۱۹ زده، در درخواستی که به طور گستره در فضای مجازی منتشر شده ادعا کرده پروتئین شاخکی (اسپایک) ویروس کرونا که در واکسن‌های فایزر و مدرنا استفاده شده، شبیه به پروتئینی به نام سینسایتین-۱ است که در تشکیل جفت نقش دارد.

طبق گمانه‌زنی آقای ییدون، پادتن‌هایی که برای مبارزه با ویروس در بدن ایجاد می‌شوند ممکن است به جفت جنین هم حمله کنند.

برخی کارشناسان معتقدند این باور که واکسن کرونا ممکن است به باروری لطمه بزند، از همین‌جا نشات گرفته است.

در واقع سینسایتین-۱ و پروتئین شاخکی ویروس کرونا به اندازه هر دو پروتئین دیگری به هم شباهت دارند و اگر بدن به این راحتی سردرگم می‌شد، با هر بار ابتلا به عفونت و تولید پادتن، به اندام‌های خود حمله می‌کرد.

اما حالا شواهد زیادی برای رد این نظریه جمع‌آوری شده است.

رندی موریس، پزشک متخصص باروری در آمریکا تصمیم گرفت به طور مستقیم به نگرانی‌هایی که به گوشش خورده بود، پاسخ دهد. به همین دلیل آن دسته از بیماران خود که تحت درمان لقاح مصنوعی (آی‌وی‌اف) قرار داشتند را زیر نظر گرفت تا ببیند آیا واکسیناسیون بر میزان احتمال بارداری موفق در آن‌ها تاثیر خواهد داشت یا نه.

آیا واکسن کرونا باعث ناباروری و سقط جنین می‌شود؟


چالش‌های بارداری و زایمان در دوران شیوع کرونا

او با مطالعه روی ۱۴۳ نفر از بیماران خود متوجه شد شانس موفقیت‌آمیز بودن عمل کاشت جنین و ادامه بارداری در همه زنان باردار - چه واکسن زده، چه نزده و چه قبلا به این ویروس مبتلا شده باشند،‌ به یک اندازه است.

این مطالعه بسیار کوچک است اما در تکمیل انبوهی از شواهد و مدارک دیگر نقش خواهد داشت به این دلیل که اگر ادعای مطرح شده صحت داشت، حتی در پژوهشی با این مقیاس هم باید مشاهده می‌شد.

دکتر موریس می‌گوید آن‌هایی که چنین ترس‌هایی را اشاعه داده‌اند نگفته‌اند چرا از نظرشان پادتن‌های تولید شده در واکنش به واکسن می‌توانند به باروری آسیب بزنند اما پادتن‌هایی که بر اثر ابتلا به بیماری در بدن ساخته می‌شوند، بی‌خطر هستند.

مشکل اینجاست که با این که دانشمندان می‌کوشند به سرعت شواهدی برای اطمینان بخشیدن به مردم ارائه ‌دهند، اما پیش از آن که بتوانند یافته‌های خود را منتشر کنند، در فضای مجازی ادعایی تازه مطرح شده است.

به قول دکتر موریس "ویژگی اصلی یک تئوری توطئه این است که به محض این که نادرستی‌اش اثبات شود، می‌توان یک بامبول جدید در آورد. "

منبع: بی بی سی فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار