آموزش و پرورش بر سر چند راهی تردیدها
کد خبر: ۲۱۹۸۷۱
تاریخ انتشار: 2021 August 14    -    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
از طرفی برخی ابهامات بر سر بازگشایی مدارس با حضور دانش آموزان وجود دارد، مانند اینکه برخی از مدیران ارشد و میانی آموزش و پرورش صاحبان مدارس غیرانتفاعی هستند و با توجه به غیرحضوری شدن آموزش، ثبت نام این مدارس افت قابل ملاحظه‌ای داشته و این صحبت‌ها می‌تواند برای جلب اعتماد مشتریان این مدارس باشد.

آموزش و پرورش بر سر چند راهی تردیدها

آموزش و پرورش بر سر چند راهی تردیدهاتابناک باتو ـ کمی بیش از یک ماه به بازگشایی مدارس نمانده است، اما همچنان از وضعیت آموزشی سال آینده تصویر درستی در دست نیست. تاکید چندباره وزیر آموزش و پرورش بر حضوری بودن آموزش در سال آینده، بیشتر به یک شوخی می‌ماند، چون آمار فوتی‌های کرونا در این روز‌ها به عدد ۶۰۰ تن می‌رسد. برآورد کارشناسان این حوزه آن است که این آمار رسمی ا‌ست و در یک ماه‌ونیم آینده همچنان نگران کننده خواهد بود. با این وصف چطور ممکن است در اول مهرماه بتوان این ادعا (بازگشایی و حضور دانش آموزان در مدارس) را جامه عمل پوشاند؟

سه مسأله مهم در این موضوع وجود دارد که بررسی می‌کنیم:

۱- با اینکه واکسیناسیون معلمان تا حدی انجام پذیرفته، اما این مساله نیز نخواهد توانست والدین را مجاب به فرستادن فرزندان خویش به مدرسه نماید، چون همواره از کودکان و نوجوانان به عنوان ناقلان ویروس کرونا یاد شده و خود نیز از بیمار شدن مصون نیستند. چنانکه در گزارش‌های اخیر، نشان می‌دهد که ویروس جهش یافته دلتا جوانان را نیز درگیر می‌کند.

۲- اگر مسالهٔ واکسیناسیون نوجوانان مطرح باشد که مطرح نیز شده است، باید پرسید کدام واکسن؟ اگر واکسن نورا منظور نظر باشد باید گفت هنوز ارزیابی‌های دقیق و مجوز‌های رسمی آن در حال بررسی و ارزیابی است. از حانب دیگر بنظر نمی‌آید چندان قابلیت اجرا داشته و موثر واقع شود؛ چون هنوز واکسیناسیون برای جوانان زیر ۱۸ سال در سطح دنیا در حال بررسی ا‌ست و نتیجهٔ قطعی مشخص نیست.

۳- از طرفی برخی ابهامات بر سر بازگشایی مدارس با حضور دانش آموزان وجود دارد، مانند اینکه برخی از مدیران ارشد و میانی آموزش و پرورش صاحبان مدارس غیرانتفاعی هستند و با توجه به غیرحضوری شدن آموزش، ثبت نام این مدارس افت قابل ملاحظه‌ای داشته و این صحبت‌ها می‌تواند برای جلب اعتماد مشتریان این مدارس باشد.

آموزش و پرورش بر سر چند راهی تردیدها

با توجه به مطالب بالا پیشنهاد می شود:

الف) - آموزش و پرورش به جای پرداختن به حضوری کردن مدارس به رفع مشکلات عدیده آموزشی در سال قبل توجه کند مانند؛ جا ماندن عده زیادی از دانش آموزان از تحصیل بعلت عدم دسترسی به گوشی و اینترنت؛ توزیع ناعادلانه آموزشی در سطح مدارس دولتی و غیر دولتی؛ موضوع ایجاد امکانات حداقلی و بهره وری از آن در نقاط دورافتاده؛ تجهیز دانش آموزان کم بضاعت؛ اینترنت رایگان و ایجاد یک سایت آموزشی برای آموزش آنلاین؛ یا دست کم اصلاح نواقص و ایرادات اپلیکیشن شاد؛ آموزش و تجهیز معلمان.

وزیر و مدیران آموزش و پرورش باید اهتمام جدی در این موارد بنمایند، نه اینکه همچون سال قبل، تا آخرین لحظات دچار سردرگمی در تصمیم گیری باشند. قطعا با رفع نشدن این مسائل، تاثیرات سوئی بر روند آموزش دانش آموزان کشور خواهد گذاشت که در آیندهٔ نزدیک، آموزش عالی را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

آموزش و پرورش بر سر چند راهی تردیدها

ب) - در وهله‌ی بعد، از فرصت موجود استفاده شده و به بازنگری جدی بر کتاب‌ها و منابع تدریس متمرکز شوند، به طوری که این منابع، متناسب با آموزش غیرحضوری باشد.

پ) -همچنین در خصوص بازنگری در نحوه ارزشیابی مستمر و کیفی آموزش‌ها نیز نیاز به ارزیابی دقیق و علمی وجود دارد. سال گذشته از این حیث بسیاری از معلمان و دانش آموزان آسیب دیدند لذا به نظر می‌رسد از نظر کیفی برای اغلب دانش آموزان، آموزش موثر و مفیدی وجود نداشت.
فاطمه اکبری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار