سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیست
کد خبر: ۲۱۹۶۲۸
تاریخ انتشار: 2021 August 14    -    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تازه‌های پزشکی این هفته: سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیست. چاقی، میزان ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهد. اثر حفاظتی واکسن آنفلوآنزا در برابر عوارض کرونا. به‌خاطر سلامت قلب‌تان، غذاهای غنی از لیگنان بخورید. بیش از ۲۰ درصد موارد سرطان ریه در ایالات متحده، در افراد غیر‌سیگاری تشخیص داده می‌شود.

سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیست

سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیستتابناک باتو ـ بیش از ۲۰ درصد موارد سرطان ریه در ایالات متحده، در افراد غیر‌سیگاری تشخیص داده می‌شود.

پس از این‌که در روزهای اخیر، کتی گریفین، بازیگر، کمدین، نویسنده و تهیه‌‌کننده آمریکایی خبر از ابتلای خود به سرطان ریه داد، کارشناسان اعلام کردند که این پیام از سوی یک فرد غیر‌سیگاری می‌تواند هشداری به همه افراد باشد تا علائم سرطان ریه را جدی بگیرند.

دکتر راوی سالگیا، رئیس بخش سرطان‌شناسی مرکز پزشکی ملی شهر امید در کالیفرنیا، می‌گوید: اگرچه عموم مردم خطر سرطان ریه را با سیگار کشیدن مرتبط می‌دانند، اما متخصصان پزشکی مدت‌هاست می‌دانند که افراد غیرسیگاری و به‌ویژه زنان نیز در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

تخمین زده می‌شود که ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد سرطان ریه در ایالات متحده در میان افرادی است که هرگز در طول زندگی خود سیگار نکشیده‌اند یا کمتر از ۱۰۰ نخ سیگار کشیده‌اند.

دکتر جیکوب سندز، انکولوژیست مرکز سرطان دانا - فاربر در بوستون، می‌گوید: «یک مثال رایج در سرطان‌شناسی وجود دارد که می‌گوید همه افرادی که دارای ریه هستند، تا حدودی در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.»

سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیست

به گفته او، اگرچه سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان ریه را در کنار سایر مشکلات سلامتی افزایش می‌دهد، اما قرار گرفتن در معرض رادون نیز یکی دیگر از عوامل مهم ابتلا به این سرطان و دومین علت، پس از دود سیگار است.

سندز گفت: «رادون گازی است که هیچ بو و رنگی ندارد، بنابراین مردم از وجود آن بی‌اطلاعند. بنابراین آزمایش رادون برای تشخیص حضور این گاز رادون در خانه‌ها بسیار ارزشمند است، به‌ویژه برای افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای سطوح بالاتری از رادون هستند.»

به گفته متخصصان، علاوه بر رادون و سیگار، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان ریه و آلودگی هوا نیز خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهند.

اما افراد غیرسیگاری باید مراقب چه علائمی باشند؟ دکتر ویلیام جی کانس، افسر ارشد پزشکی انجمن سرطان آمریکا، توصیه می‌کند حتی اگر سیگار نمی‌کشید، اما هر یک از علائم زیر را تجربه می‌کنید، برای غربالگری زودرس سرطان ریه، با پزشک متخصص خود در تماس باشید:

سرفه مداوم در مدت زمان طولانی، کمبود مداوم انرژی و یا ضعف عضلانی، سرفه خونی، کاهش سریع و بدون‌دلیل وزن.

به گفته متخصصان، اگرچه در دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در درمان سرطان ریه رخ داده، اما بهترین اقدام برای درمان سرطان ریه، تشخیص زودهنگام است.

سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیست

چاقی، میزان ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهد

یک مطالعه جدید از سوی محققان دانشگاه استرالیای جنوبی نشان می‌دهد که برخی از انواع چربی در بدن، منجر به کاهش ماده خاکستری مغز می‌شود و خطر زوال عقل و سکته مغزیرا افزایش می‌دهد.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس؛ محققان بیش از ۳۳۶ هزار پرونده پزشکی در Biobank بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که به ازای هر ۳ کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط​​، میزان ماده خاکستری ۰.۳ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته محققان، افراد چاق، به‌ویژه افرادی که دارای حجم بسیار زیادی از چربی احشایی در بدن هستند، میزان بسیار کمی از ماده خاکستری مغز را دارند. این مطالعه در مجله Neurobiology of Aging منتشر شده است.

ماده خاکستری یکی از اجزای ضروری مغز و غنی از سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیال و مویرگ‌ها است. ماده خاکستری نقش‌های متعددی در یادگیری، تقویت حافظه، عملکرد شناختی و کنترل ماهیچه‌ها دارد. به‌گفته محققان، افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی همراه با تجمع چربی در اطراف شکم و اندام‌های داخلی هستند، بیشتر در معرض آتروفی هیپوکامپ یا کاهش ماده خاکستری در هیپوکامپ قرار دارند. در این افراد عملکرد مغز ممکن است مختل شود. به گفته محققان، حتی در افراد با وزن نسبتاً طبیعی، وزن اضافی در ناحیه شکم می‌‌تواند باعث نگرانی شود.

چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیارد نفر از افراد دارای اضافه‌وزن و ۶۵۰ میلیون نفر از آنها دچار چاقی هستند.

نزدیک به ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال و بیش از ۳۴۰ میلیون جوان ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند. این سازمان گزارش می‌دهد که بین اضافه‌وزن یا چاقی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ارتباط وجود دارد. این مشکلات شامل بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، دیابت، اختلالات اسکلتی عضلانی، مانند آرتروز و برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ است.

سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیست

اثر حفاظتی واکسن آنفلوآنزا در برابر عوارض شدید کووید ۱۹

محققانثابت کرده‌اند که واکسن آنفلوآنزا ممکن است در برابر اثرات و عوارض شدید عفونت کووید ۱۹، اثر حفاظتی داشته باشد.

به گزارش جروزالم پست؛ بر اساس مطالعه‌ای که بر روی ۷۵ هزار بیمار از سراسر دنیا انجام و نتایج آن سوم ماه اوت در مجله علمی PLoS One منتشر گردیده، ثابت شده که تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا خطر سکته مغزی، سپسیس و لخته شدن خون یا DVT را در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ کاهش می‌دهد.

تجزیه و تحلیل‌های این مطالعه نشان داد افرادی که واکسن آنفلوآنزا نزده‌اند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از دریافت‌کنندگان این واکسن، (بیش از ۲۰ درصد) در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. آنها همچنین بیشتر به بخش اورژانس مراجعه کرده‌اند (بیش از ۵۸ درصد)، خطر ابتلا به سپسیس یا مسمومیت خونی در آن‌ها بیش از ۴۵ درصد و خطر ابتلا به سکته مغزی و لخته شدن خون به‌ترتیب بالای ۵۸ درصد و ۴۰ درصد بوده است.

اگرچه هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده که واکسن آنفلوآنزا چگونه در برابر کووید ۱۹ محافظت می‌کند، اما محققان حدس می‌زنند که این واکسن ممکن است سیستم ایمنی ذاتی را که از بدو تولد با انسان است، تقویت کند. سیستم ایمنی ذاتی با سیستم ایمنی اکتسابی متفاوت است و به‌سرعت با تمامی عوامل بیماری‌زا و بیگانه که وارد بدن می‌شوند مبارزه می‌کند.

بنا به تاکید محققان، ضروری است که مردم واکسن کووید ۱۹ و همچنین واکسن سالانه آنفلوآنزا را دریافت کنند. زیرا ترویج تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تواند به جمعیت جهان در جلوگیری از شیوع همزمان آنفلوانزا و ویروس کرونا کمک کند.

سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیست

به‌خاطر سلامت قلب‌تان، غذاهای غنی از لیگنان بخورید

یک مطالعه جدید ارتباط بین خوردن غذاهای گیاهی غنی از برخی مواد مغذی از جمله لیگنان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی را ثابت کرده است.

به گزارش Webmd؛ این مطالعه که بیش از ۲۰۰ هزار زن و مرد بالای ۳۰ سال را مورد بررسی قرار داده، نشان می‌دهد افرادی که به‌طور منظم غذاهای گیاهی غنی از لیگنان می‌خورند، در مقایسه با افراد دیگر، بسیار کمتر در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب قرار دارند.

یانگ هو، یکی از محققان دانشگاه هاروارد توضیح می‌دهد که غذاهای گیاهی مانند غلات کامل مانند چاودار، بذر کتان (بذر کتان دارای بالاترین میزان لیگنان است)، سویا، میوه‌هایی مانند زردآلو و توت‌فرنگی، سبزیجاتی مانند بروکلی، دانه‌ها، آجیل، شراب قرمز، آب پرتقال طبیعی و قهوه حاوی لیگنان هستند؛ مولکول‌هایی با اثرات آنتی‌اکسیدانی.

هو می‌گوید: لیگنان یک مولکول شبیه استروژن و از ترکیبات عمده خانواده فیتواستروژن‌ها است، بنابراین برخی از اثرات استروژنیک را که محافظ قلب هستند، اعمال می‌کند. همچنین دارای خواص ضد‌التهابی است.

محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که مصرف لیگنان طول عمر افراد را بیشتر می‌‌کند، افراد مصرف‌کننده این ماده مغذی تناسب اندام بیشتری دارند، لاغرترند و در معرض خطر کمتری برای ابتلا به فشار خون و کلسترول بالا هستند.

سرطان ریه فقط مخصوص سیگاری‌ها نیست

این مطالعه همچنین نشان داد که وقتی فیبر به رژیم غذایی اضافه می‌شود، اثر حفاظتی لیگنان از سلامت قلب افزایش می‌یابد. هو قصد دارد تحقیقات خود را برای کشف اینکه چرا فیبر ممکن است به مولکول‌های لیگنان در ایجاد اثر محافظتی آنها کمک کند، ادامه دهد.

او می‌گوید: «پاکسازی روده و میکروبیوم دستگاه گوارش نقش مهمی در این زمینه دارد، زیرا لیگنان‌ها برای رسیدن به سیستم خونی باید از طریق باکتری‌های روده عبور کنند.»
منبع: دویچه وله

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار